Hoe meer ik aanpak, hoe meer ze protesteerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_paardengek_

Hoe meer ik aanpak, hoe meer ze protesteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 21:09

Heej,

Ik heb een rijtechnisch probleem met mijn verzorgzpaard.
Ze is best sloom, en als ik haar dan voorwaarts wil rijden (dus met meer been kom), gaat ze protesteren in de zin van stilstaan. Ik corrigeer haar dan wel maar dan komt ze steeds meer in protest doormiddel van stilstaan en dan te gaan bokken en dan niet meer voorwaarts te willen

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

Ik heb privéles en daar doet ze het ook wel, maar niet zo erg dan als ik alleen rijd Scheve mond

Owja, ze is medisch helemaal nagekeken en daar licht het probleem niet.
Waarschijnlijk licht het gewoon aan haar leeftijd, ze is namelijk 5 (????)

Ik ben het nu helemaal zat, ik zet wel door en als ze dan eindelijk doorloopt beloon ik haar wel Ja
Maar evenlater kan ik weer helemaal opnieuw beginnen, ik word er doodmoe van en kon geen stap vooruit met haar Huilen

Miss_Maya

Re: Hoe meer ik aanpak, hoe meer ze protesteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:14

5 jaar is meestal wel een moeilijke leeftijd want dan gaan ze puberen.

Ik ken iemand en die had hetzelfde probleem. En ze heeft haar pony opnieuw laten 'corrigeren' bij een ervaren ruiter die paarden inrijdt.
Haar pony reageerde soms wel en soms niet op haar been. En kwam ook wel eens in protest.
En die man deed het volgende :
Stil staan en benen geven (lichtjes maar genoeg druk voor een overgang) Als de pony er dan niet op reageerde, sloeg hij met een lange zweep op de kont van de pony zodat ie vooruit schoot en dan beloond hij de pony. Dat bleef hij herhalen totdat de pony fantsoenlijk gehoorzaamde aan het been.

Of ik het zelf zou doen , ik zou het niet weten. Maar je kan eens duidelijk uitleg vragen aan je lesgever.

_paardengek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:28

jah dat doe ik dus ook, maar dan achter het been, maar daar gaat ze dus op stilstaan en bokken.

Mijn instructrice raadde mij dit aan en weet er ook van Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:03

_paardengek_ schreef:
Heej,

Ik heb een rijtechnisch probleem met mijn verzorgzpaard.
Ze is best sloom, en als ik haar dan voorwaarts wil rijden (dus met meer been kom), gaat ze protesteren in de zin van stilstaan. Ik corrigeer haar dan wel maar dan komt ze steeds meer in protest doormiddel van stilstaan en dan te gaan bokken en dan niet meer voorwaarts te willen

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

Ik heb privéles en daar doet ze het ook wel, maar niet zo erg dan als ik alleen rijd Scheve mond

Owja, ze is medisch helemaal nagekeken en daar licht het probleem niet.
Waarschijnlijk licht het gewoon aan haar leeftijd, ze is namelijk 5 (????)

Ik ben het nu helemaal zat, ik zet wel door en als ze dan eindelijk doorloopt beloon ik haar wel Ja
Maar evenlater kan ik weer helemaal opnieuw beginnen, ik word er doodmoe van en kon geen stap vooruit met haar Huilen

je verzorgt het paard, de eigenaar heeft die ook het zelfde probleem of niet?
Dus is ze bij jullie beiden sloom?
Stil staan bij corrigeren kan zijn dat hij het niet begrijpt wat je bedoeld.
Ik denk dat de aanwijzingen van jou nog niet begrijpelijk zijn voor hem, als hij het met les beter doet.
Ze kunnen gaan puberen op die leeftijd, maar dat moet met begeleiding na een paar dagen over gaan, anders is er bij het zadelmak maken iets niet helemaal goed gegaan.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:05

Ik heb er ook zo één, alleen is de mijne een tweede jeugd begonnen ofzo, hij is 18. Mijn instructrice heeft mij geadviseerd hem eens een flink pak rammel te geven. Dat had ook te maken met steigeren. Heeft bij hem geholpen, maar elk paard is anders, dus ik kan niet zeggen of dat bij jouw paard ook gaat lukken, of dat je juist gevaarlijk gedrag gaat uitlokken.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:24

Een pak rammel kan wel eens helpen ja. gewoon in de zin van niet luisteren dan maar een heet voelen. en door zetten langer volhouden dan dat zij dat doet. constant door gaan. Je paard niet laten bepalen of hij harder of zachter gaat of welk figuurtje.

Bij werkt het heet goed om in ide gevallen heel rustig te blijven en gewoon door rijden en er niks van aantrekken. Gaat tie stil staan, been en reageert tie niet tik met de zweep. Gaat tie dan bokken tik je hem nog een keer bij en vergeet je been niet. Ben slimmer als je paard en als je voelt of weet dat tie stil gaat staan ben haar voor. Wordt nooit boos en kort af, maar bewaar je geduld anders heet ze al gewonnen

Voor iedereen die nu denkt dat ik er maar overheen sla als mijn paard niet luisterd en dat ik heel gemeen ben die hoeft niet te reageren op dit berichtje.
Want tussen er maar over heen slaan en een tikje bij geven zit wel een verschilletje. en ik ben van mening dat je streng moet zijn, doch rechtvaardig maar soms best de zweep mag gebruiken, maar niet gaan misbruiken. ( Voel je niet aan gevallen door wat ik net schreef. ik ben namelijk al heel vaak aangevallen op het feit dat ik soms adviseer om de zweep te gebruiken, maar er bestaat ook nog zoiets als misbruiken en daar ben ik op tegen.)

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:00

Ik had vroeger op de manege ook zo'n paard bleef de hele tijd op het midden stil staan en steigeren en bokken.
ik heb toen ook een aantal prive lessen genomen op dat paard en dat hielp op zich wel jammer dat het bij jou niet echt helpt,
misschien moet je maar een keer laten zien wie er de baas is zodat ze misschien wel gaat luisteren?
en trek je misschien te veel aan je teugels terweil je aan het drijven bent?
dat kan het soms ook zijn, ik deed dat vroeger namelijk ook te veel maar heb het nu afgeleerd.
ik hoop dat je snel een oplossing vind Knipoog

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:26

Miss_Maya schreef:
5 jaar is meestal wel een moeilijke leeftijd want dan gaan ze puberen.

Ik ken iemand en die had hetzelfde probleem. En ze heeft haar pony opnieuw laten 'corrigeren' bij een ervaren ruiter die paarden inrijdt.
Haar pony reageerde soms wel en soms niet op haar been. En kwam ook wel eens in protest.
En die man deed het volgende :
Stil staan en benen geven (lichtjes maar genoeg druk voor een overgang) Als de pony er dan niet op reageerde, sloeg hij met een lange zweep op de kont van de pony zodat ie vooruit schoot en dan beloond hij de pony. Dat bleef hij herhalen totdat de pony fantsoenlijk gehoorzaamde aan het been.

Of ik het zelf zou doen , ik zou het niet weten. Maar je kan eens duidelijk uitleg vragen aan je lesgever.

Hier ben ik het mee eens. Ik denk dat je toch moet laten zien dat jij de baas bent.. Eerst been geven reageert ze niet tik op de kont, zodra ze het goed doet uiteraard belonen.
Misschien een idee om je lesgever er eens op te laten rijden, gewoon om te kijken of ze het bij haar ook doet?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:35

Ik heb het ook gehad met een jong paard. Zij wist dondersgoed wat been was alleen op een dag besloot ze er niet meer op te reageren. Ik heb toen alleen nog maar gereden met mijn instructeur erbij. (1) Been. Indien geen reactie (2)been met tik achter de kuit. Indiennog geen reactie (3) Been en een flinke tik bovenop de kont. Zodra ze vooruit ging uitgebreid belonen. In eerst instantie gaf mijn instructeur de tik in stap 3 met de longeerzweep. En ik zou je vasthouden aan je zadel of bokriempje zodat je niet je paard in de mond gaat trekken zadrao deze vooruit schiet of een bok geeft. Je moet nu ook abslouut niet denken aan naggeflijk rijden. Je kan een paard alleen nageeflijk rijden, zodra deze voorwaarts loopt.
Succes. Het is een vervelend probleem en ook absoluut niet leuk om dan flinke tikken te moeten uitdelen.
Bij haar was het trouwens na een paar keer rijden ineens over. Het kwartje was gevallen en vanaf die tijd hoefde ik haar bijna alleen nog maar terug te rijden. Dat was wel heel fijn. Maar heel duidelijk en consequent zijn. Been = ALTIJD reactie.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:34

Ik heb dit probleem ook vrij erg. Er is bij mij alleen een maar: mijn pony is niet gediend van tikken, dus als ik een tik uitdeel, gaat zij gewoon NIET meer vooruit, de hele training/les niet... ik volg dit even.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:07

Ik heb hetzelfde probleem ook gehad met een pony die ik reed. Bij haar moest ik altijd zodra ze stil ging staan en niet op mijn been reageerde haar een kwart slag draaien en zodra ze dan weer vooruit ging goed belonen, als dat niet werkt zou ik het eens met een zweep proberen, eerst gewoon een klein tikje en zo nodig een iets harder tikje op de kont..

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:01

Herkenbaar probleem... Mijn jonge merrie heeft deze fase ook gehad (en het zou me niets verbazen als alle jonge paarden dit een keer gaan proberen).. Onze merrie weigerde van de ene dag op de andere nog te reageren op het been... Sterker nog; wanneer ik been gaf, kwam ze ontzettend in staking (en op wel zo'n manier dat we besloten dat één keer achterover klappen genoeg was)... De zweep konden we tevens niet gebruiken want dat riep dezelfde reactie op..

Iemand heeft ons toen op de volgende manier geholpen: Wanneer ik been gaf en ook maar voelde dat ze stil wilde gaan staan.. moest ik r accuut om r as trekken... en haar ondertussen de keuze blijven biedden: wil je naar voren? Zo nee, dan draaien we nog even verder. Uiteindelijk kiezen ze er toch voor om naar voren te gaan want dat draaien vind niet alleen jij vervelend, maar het paard zelf ook Knipoog Dit heeft ons uiteindelijk enorm geholpen om 'r van de vierkante meter af te krijgen en tevens te voorkomen dat ze kon bokken of steigeren. Dit om de as trekken is natuurlijk niet dé oplossing om ze voorwaarts te maken maar helpt wel om steigeren en bokken te voorkomen als ze helemaal niet meer vooruit willen..

Vanaf het moment dat ze wel enigzins wilde lopen maar nog absoluut niet op het been reageerde zijn we toch met de zweep gaan werken... Geen reactie op het been was meteen een tik met de zweep. De eerste weken reageerde ze hierop door enorm te gaan bokken of omhoog willen komen. Wanneer ze zo'n reactie gaf op de zweep moesten we r weer om r as draaien en tegelijkertijd aan blijven tikken met de zweep (niet harder gaan slaan, gewoon tikken tot ze ervoor kiest om toch naar voren te gaan) en dan natuurlijk enorm belonen.

Er wordt vaak gezegd dat een keer door de bak schoppen helpt. Onze merrie vond het echter prachtig om in volle galop door de bak te gaan. Voorwaartser en voor het been werd ze er alleen maar minder van. Probeer je paard te leren dat hij voorwaarts MOET maar toch ook bij je blijft en niet gigantisch onder je uit loopt. Dus als ze/hij niet reageert op het been, dan een tik, daar moet ie dan een paar passen op naar voren gaan en dan meteen weer bij je terug komen. Dit voorkomt dat je een paard krijgt dat slechts twee versnellingen kent: stilstaan en gigantisch hard en onder je uitlopen..

Succes!