met het neusje op de grond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

met het neusje op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:20

ik heb mijn pony nu ongeveer 4 jaatjes, ik heb ongeveer 1 jaar recreatie met dressur gerden 1 jaar stil gestaan (wegens peesblesure) en ben nu ongeveer 2 jaar dressuur/recreatie/western!
alleen rij ik vaak met lange teugel en luisterd zij erg goed naar.
maar ik wil de dressur iets meer opbouwen en de achetrhand er meer onder brengen!
maar asl ik nu met korte teugel rij doet ze haar hoofd naar voren en is ze wat drukker!
met de galop kan ik de teugel nauwelijks aannemen erg vervelend!
ze loopt (als ik met lange teugel rijd) echt met het neusje over de grond heel ontspannend!

Nu heb ik nog een probleempje Knipoog
ik rij ook het paard van mijn moeder (wegens tijdgebrek)
maar als ik wil aangalloperen gaat hij eerst stilstaan dat soort van kleine steigering en dan de galop!
ik drijf hem altijd heel goed aan maar hij doet altijd dat...!
ik rijd ook veel overgangen en neem de achterhand mee.
heeft er iemand tips met beide gevallen???
ze zijn beide gezond en laats nog nagekeken door dierenarts en fisio dus dat kan het niet zijn!
gr.

xLaura

Re: met het neusje op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:35

Ik denk dat het bij je pony komt doordat ze zo gewend is om aan de lange teugel te lopen? Misschien je teugels steeds rustig iets korter maken maar geen spanning op je teugel zetten.

Maar ik zou bij beide gevallen het aan je instructrice vragen, of iemand die je kan helpen tijdens het rijden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:54

oké (hihi daar had ik nog niet aan gedacht)
ik heb zaterdag les dus ik zal het gelijk vragen!
helaas is les om de twee weken dus kan maar weinig vragen ect.
maar bedankt!

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:05

Van deze afstand is het nogal moeilijk te beoordelen, maar vooral rustig opbouwen. Je pony is duidelijk gewend aan een bepaalde manier van rijden. Dit kun je niet van de ene op de andere dag veranderen. Stukje bij beetje aan de hand van aanwijzingen van een instructeur/instructrice zou ik hieraan gaan werken.

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:01

Hij zal inderdaad langzaam moeten wennen aan de kortere teugel. Ik zou dat zeker met begeleiding doen. Over het paard dat gaat stilstaan/steigeren bij de galop. Doet ie dat ook aan de longe? Doet ie dat ook bij anderen. Heb je dan de teugels ook lang? Even wat vraagjes dus.

Groetjes

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 07:53

ja hij doet dat altijd, aan de longe los ook (als hij aan het spelen is met zijn vriendjes, of met werk)
nee als ik bij hem de teugels lang doe in de draf dan zoekt hij echt de teugels op.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:30

Dan is het (tweede paard) in ieder geval niet iets wat jij veroorzaakt op het moment dat je rijdt, want blijkbaar doet hij dat altijd zo. Ik zou toch denken aan iets lichamelijks, maar dat zou je met de DA/goede instructie moeten overleggen.

Het eerste paard is een kwestie van wennen. Laat je teugels lang (hij zoekt je teugel op) en maak ze dan een klein stukje korter. Gaat hij netjes mee, dan ga je nog iets verder. Steeds een klein stukje tot hij ergens druk wordt, gaat hangen, of iets dergelijks. Op dat moment ga je hem in de ontspanning rijden (op twee handen, zelf ontspannen, overgangen maken, veel draf/stap). Als dat in stap en draf een beetje beter gaat, doe je eens een galopje. Dit hoeft helemaal niet te betekenen dat je nu je teugels al strak hebt, maar dit is het punt waar hij het lastig begint te vinden. Geef hem niet meer teugel, maar oefen dat punt om hem te laten wennen. Zo ga je steeds elke keer oefenen, tot je op een gegeven moment zijn hals in en uit kunt schuiven terwijl hij volgt!

Veel succes!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:56

Ik denk dat het komt omdat ze nog gewend is om met de neus aan de grond te lopen. Probeer langzaam maar zeker de teugels korter te nemen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:52

Jethafa schreef:
Dan is het (tweede paard) in ieder geval niet iets wat jij veroorzaakt op het moment dat je rijdt, want blijkbaar doet hij dat altijd zo. Ik zou toch denken aan iets lichamelijks, maar dat zou je met de DA/goede instructie moeten overleggen.

Het eerste paard is een kwestie van wennen. Laat je teugels lang (hij zoekt je teugel op) en maak ze dan een klein stukje korter. Gaat hij netjes mee, dan ga je nog iets verder. Steeds een klein stukje tot hij ergens druk wordt, gaat hangen, of iets dergelijks. Op dat moment ga je hem in de ontspanning rijden (op twee handen, zelf ontspannen, overgangen maken, veel draf/stap). Als dat in stap en draf een beetje beter gaat, doe je eens een galopje. Dit hoeft helemaal niet te betekenen dat je nu je teugels al strak hebt, maar dit is het punt waar hij het lastig begint te vinden. Geef hem niet meer teugel, maar oefen dat punt om hem te laten wennen. Zo ga je steeds elke keer oefenen, tot je op een gegeven moment zijn hals in en uit kunt schuiven terwijl hij volgt!

Veel succes!

ja maar dat is ook het probleem ze zoekt de teugel niet op!!
ik stuur met mijn zit!
nu heb ik het geprobeert!
en heeft ze het steigeren ondekt Verdrietig
iemand tips ehalve op het hoofd meppen of wat...!!