Paard loopt teugel kreupel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiancUgo

Paard loopt teugel kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:04

Hoi ,

wie kan mij mischien helpen?
Ik rij een paard voor me werk en dat is een cabouchon maar deze is in de laatste 2 jaar heel erg vast gereden op links nu is het zo als je maar iets links vastpak gooit meneer zijn hoofd direct in de lucht, nu ben ik hier met 2 wkn rijden al een beetje door heen en gaat dit nu beter.
Alleen het paard blijft continue teugel kreupel lopen wat ik ook doe, probeer ik iets te gaan verruimen gaat hij galoperen.
Ik ik heb alles al geprobeert zelfs als ik niets in me handen hebt loopt hij niet lekker en hakkelt hij.
Hebben jullie ideeen wat ik hier aan kan doen?

Ik rij zelf M en heb veel ervaring maar dit probleem heb ik nog nooit gehad.

SteffiiY

Re: Paard loopt teugel kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:06

even een stipje, die van mijn wilt ook nog wel eens teugelkreupel lopen. en dan bij voorwaarts rijden, aanspringen in galop

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:07

en paard wat kreupel loopt heeft in mijn ogen rust nodig toch?

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:10

maatje31 schreef:
en paard wat kreupel loopt heeft in mijn ogen rust nodig toch?

Hij loopt teugel kreupel niet als hij in de wei loopt of aan de hand, ik zou ook niet met een kreupel paard rijden.. Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:12

Dit is een probleem in de aanleuning. Zorg dat je paard goed rechtgericht loopt (dit is heel belangrijk!), met gelijke druk op beide teugels en probeer van daaruit het dier nageeflijk te krijgen, maar dat hoeft niet meteen laag! Laat ook even de tanden controleren, voor de zekerheid. Misschien doet het bit pijn?

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:17

Ik denk ook dat ik de tandarts er even bij moet laten komen paard loopt nu nageefelijk en rechtgericht met druk op beide teugels.. denk dat het mischien ook wel eens een hangend rooster kan hebben..
Laatst bijgewerkt door BiancUgo op 14-02-08 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:19

Dat moet je wel uitsluiten, want anders is het natuurlijk dweilen met de kraan open, hihi!

Succes! Hoop dat je snel weet wat het is en daarop in kan springen!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:28

Een oorzaak hiervoor kan zijn dat ie met een veel te zware hand gereden is en dus niet meer 'op z'n eigen benen loopt'. Op moment weet ie misschien niet beter en doet het dus ook als jij niks in je handen hebt.
Veel schakelen en overgangen rijden, en in dit geval extra opletten dat je niet te veel 'terug rijdt', dus inderdaad tempowisselingen en naar voren. Ook al springt ie dan aan in galop; meteen, maar zacht terugnemen en weer opnieuw, waarschijnlijk weet ie niet hoe ie moet verruimen zonder zwaar op de hand te worden (of zonder voor tegen gehouden te worden). Inderdaad belangrijk dat ie rechtgericht is en op 'z'n eigen benen' gaat lopen.
Goede impuls vanuit de achterhand en zacht met je hand. Dat verruimen wat je noemde is goed, probeer 'm te leren hierin (gecontroleerd) van achter te vertrekken (in goed balans).
Dit los je niet in één keer op, dus laat je niet ontmoedigen als ie er nog niet meteen de goede reacties op geeft Knipoog
Veel (goed ruim door z'n lijf) stappen is ook altijd goed (ook bij iets langere teugel aanleuning houden, maar niet zwaar op de hand laten worden)
Succes!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:01

een osteopaat erbij wil ook wel eens helpen

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 19:51

jolo bedankt voor je advies hier gaan we aan werken het jammere is dat hij verkocht is naar zweden en daar gekocht is door een kind van 12 en die heeft 'm dus eigenlijk ook al vereden want hij is van hem maar is terug gekomen om weer goed gereden te worden.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:24

hmmmm, jammer dat ie weer weg gaat, hoe lang nog?
Je kunt een paard niet even terug brengen om 'm 'te laten maken', hij moet na jouw inspanning ook gewoon goed gereden worden! Maar goed, da's off-topic....
Zo goed mogelijk aan werken in de tijd dat je 'm nog hebt dan! Succes

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:51

bij onze teugelkreupelen pony hebben we zo gereden dat niet meer aan de teugels komen wel met een aanleuning lichte. niet nagefelijk rijden en zorgen dat hij op de eigen benen gaat lopen dit rijd je er niet in een weekje uit. maar hier moet je wel even mee in de gang en veel wisselen en figuren rijden dat hij weer losser wordt. succes

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:55

Inderdaad de pony die ik rijd heeft hier ook last van. Wat Jolo zegt is waar, het is gewoon een kwestie van dat het paard niet op zijn eigen benen loopt. En het is ook niet zo maar over, er gaan wel aantal weken over. Ik volg dit ook even !

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 22:49

Hij gaat in juni weer naar zweden daar is het op het moment te koud voor hem...dus trianen we hem nog ff door en hoop dat ik hem tegen doe tijd weer redelijk aan het lopen hebt.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:00

Rechtrichten en een beetje meer terug naar de basis. Niet overvragen, het paard moet eerst weer zijn evenwicht vinden zonder de teugels van de ruiter.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:30

carrylies schreef:
Rechtrichten en een beetje meer terug naar de basis. Niet overvragen, het paard moet eerst weer zijn evenwicht vinden zonder de teugels van de ruiter.

Inderdaad, verder geeft Jolo al de juiste oefeningen aan.
Mijn merrie liep ook teugelkreupel toen ze net in mijn bezit was. Ze deed die vrij ernstig, zat ook compleet vast in het lijf en kon meerdere oefeningen(en gangen!) gewoon simpelweg niet uitvoeren. Zij was toen ongeveer 8 jaar oud. Juist door terug te gaan naar de basis en haar eerst weer op eigen benen te leren lopen is het probleem er volledig uitgegaan. Daarnaast kan een goede osteopaat je hier ook verder mee helpen, in het geval van mijn merrie zat er destijds her en der ook wat geblokkeerd in de rug.

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:48

Wat vreselijk!
Dat paard is gewoon verprutst! als hij teugelkreupel loopt! wat erg joh!
Probeer maar is laag en diep en rond..en dan gewoon wat naar voren rijden!
Succes!

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:19

Nou je kan het ook overdrijven hoor japster.. het is te verhelpen. En laag diep en rond rijden lijkt me juist niet een goed idee.. je kan hem toch beter meer oprichten..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:21

Ik vind juist dat je hem beter niet op kunt richten. Probeer hem je hand helemaal te laten volgen, laag/lang dus. Laat het paardje eerst maar even weer op zn eigen beentjes lopen..

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:07

Ja vind ik ook. Dat oprichten is niet zo goed voor zijn rug als je daar meteen mee bericht!
iig veel suc6!

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:26

Ja daar hebben jullie wel gelijk in,,

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:34

even langs de dierenarts gaan, als die het antwoord niet weet Knipoog

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 00:02

ik laat het paard nu eerst weer ff controle krijgen over zijn eigen benen en ik moet zeggen hij pakt het snel weer op, loopt nu al niet meer teugel kreupel en kan hem al iets meer voorwaarts rijden zonder dat hij in galop aanspringt.
We blijven oefenen..