Academisch / klassiek / holistisch / etc

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Academisch / klassiek / holistisch / etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:39

Ik lees de laatste tijd veel over bepaalde manieren van rijden.
Nou ben ik erg benieuwd welke soorten er allemaal zijn, voor welke paarden ze geschikt zijn en wat de manier inhoudt!

Hopelijk kan iemand me helpen Lachen

Sigrid

Re: Academisch / klassiek / holistisch / etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:42

Academische en klassieke rijkunst zijn eigenlijk hetzelfde. Het is de basis van de moderne dressuur. Alle oefeningen zijn bedoeld om het paard sterker en leniger te maken.

Holisitsch is meer een benadering geloof ik. Namelijk het evenwicht tussen geestelijke en lichamelijke gezondheid. Oftewel, als je paard happy is dan loopt hij ook lekkerder.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:45

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:46

Even een stipje, ga dit topic volgend Lachen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:47

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:01

Lauss schreef:
Ik lees de laatste tijd veel over bepaalde manieren van rijden.
Nou ben ik erg benieuwd welke soorten er allemaal zijn, voor welke paarden ze geschikt zijn en wat de manier inhoudt!

Hopelijk kan iemand me helpen Lachen

Nou, heel heel veel sterkte dan. Want nu komt er een hoeveelheid informatie op je af waar je stil van wordt , denk ik.Hyper!
Het is bijna net als met religie: veel stromingen die elkaar tegenspreken, maar ook weer overlappen en dingen gemeen hebben. Belangrijkste kenmerk : fanatieke aanhangers van deze of gene stroming zullen je met heilig vuur proberen te overtuigen van hun unieke GELIJK!
Vandaar sterkte, laat alles op je inwerken en kies je eigen richting.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:53

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:57

Ik ben hier ook benieuwd naar, enig bokker die alles kan uitleggen?
Mag ook gerust in meerdere berichten van verschillende bokkers.

Maar uitleg over wat, hoe & waarom is erg handig Lachen Aangezien je zoveel termen hoort.. Tong uitsteken

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:12

[RT-D] Klassiek vs Grand-Prix

Dit is misschien een interessant topic voor de TS.

En idd op de eerder gegeven website is ontzettend veel info over klassieke cq academische dressuur te vinden. Van geschiedenis tot de hulpen die bij een oefening horen. Ook veel informatieve filmpjes.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:14

Holistisch wil zeggen dat je het geheel bekijkt in plaats van de onderdelen of de som der onderdelen Knipoog Denk bijvoorbeeld in de medische wereld aan lichaam EN geest, aan conventionele behandelingen maar ook homeopatische enz.

Academische rijkunst is een vorm van klassieke dressuur ('de' klassieke dressuur bestaat niet, er zijn veel verschillende stromingen, wat ook wel logisch is aangezien het paard vroeger natuurlijk een enorm belangrijk deel van de beschaving uitmaakte).

Academische rijkunst is een door Bent Branderup ontwikkelde vorm van klassieke dresuur waarbij verschillende stijlen zijn gemixt. Dit klinkt voor de kenners wat cru, maar ik bedoel ermee aan te geven dat Academische rijkunst eclectisch is, dat wil zeggen niet puur en alleen uit slechts één stroming voortkomt (niet alleen puur Frans of puur Duits bijvoorbeeld Knipoog )

De academische rijkunst gaat wel uit van het principe dat de dressuur er voor het paard is, en niet andersom. Eigenlijk kan je het zelfs omdraaien: als je paard een nadelige bouw heeft, zal het des te meer baat hebben bij correcte dressuurmatige africhting Knipoog Ik heb echt al van alles voorbij zien komen op de clinics van Bent: haflingers, arabieren, KWPN'ers, mengelmoesjes, Lusitano's en PRE's, volbloeds, Friezen...kortom, noem maar op! Haha!

Mensen die aan academische rijkunst doen rijden over het algemeen geen wedstrijden. Hun doel is meer om via de academische training een goed afgericht paard te krijgen dat goed in zijn lijf en bespiering zit en niet om wedstrijden te rijden/winnen (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat iedereen die wel wedstrijden rijdt, dit alleen voor de winst(punten) doet Knipoog )

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:41

lastige vraag, maar ik weet wel dat er een soort prijs is opgericht voor mensen die klassiek rijden.
klassiek rijden= achterhand krachtig maken zodat het ruitergewicht gedragen kan worden; en er voor dus vanzelf de teugel opzoekt.
ik ben persoonlijk erg tegen in de krul trekken maar ja het is soms moeilijk dat te beoordelen of je dat doet.
ik vind het belangrijkste vooral iets doen wat plezier is voor paard en ruiter.
kijk ook eens bij de NVVR (www.nvvr.info)