paard zet rechts vast, help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leviria

paard zet rechts vast, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 21:53

ik rij op een bijna 5 jarige kwpn'er van 1.85m hoog,
en sinds een week zet ze de rechterkant in haar hals helemaal vast, zowel links als rechts om. ze blijft stelling naar links houden. in stap valt het nog wel mee, maar in draf en galop wordt het erger.

als ik halt hou, buigt ze zonder problemen links en rechts in, naar het puntje van mijn tenen zeg maar.

heeft iemand tips?

Judje

Re: paard zet rechts vast, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:10

Als het paard in de gangen niet rechtsom wilt buigen zit het juist links vast. Aan die zijde kan het paard dan niet genoeg zijn spieren verlengen, waardoor hij/zij niet naar rechts kan buigen.

Het is in eerste instantie belangrijk te weten dat het paard lichamelijk niks mankeerd. Hierna is het belangrijk dat je voornamelijk naar de ontspanning toe werkt en het paard lang en laag laat lopen, zodat het optimaal strekt. Het paard niet naar je toe rijden met je teugels, maar juist ontspannen van achter naar voren naar het bit toerijden. Veel grote voltes rijden, overgangen en dergelijke om het paard rustig steeds losser te rijden. Niet te snel te kort draaien. Wanneer het goed gaat de voltes langzaam aan verkleinen. Ook schoudervoor, schouderbinnenwaarts, wijken e.d. kunnen je helpen het paard weer los te krijgen.
Het belangrijkste is zelf ontspannen en het paard goed voorwaarts houden op de hulpen.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 22:14

dankje, ik zal het proberen, nog een vraagje, zodra ik dus recht vraag om stelling voor een volte bijv. maakt ze zich dus sterk en gaat ze als een plank de bocht door, moet ik dat maar eerst zo laten dan? tot ze zelf los laat??

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:44

Het belangrijkste is dat ze eerst luisterd naar je hulpen, dus inderdaad liever als een plank door de bocht dan niet. Wanneer ze door je binnenbeen heen valt, nog eens extra aan te sporen en eventueel een tikje met een zweep te geven direct achter de kuit.
Het lijkt me het verstandigst eerst alles lekker ontspannen in stap te rijden, dat is voor jou en het paard waarschijnlijk het makkelijkst.

Als je op je buitenteugel rijdt: zorg dat je hier goed contact mee houdt, houdt de buitenteugel tegen de hals en rijdt het paard met je binnenbeen naar je buitenhand toe. Daarnaast: met de binnenteugel van de hals af om het paard extra te vragen te buigen.

Wanneer je rijdt op de binnenteugel: ook deze van de hals af, buitenteugel begrenst tegen de hals aan. Wel licht contact houden dan met de buitenteugel, dan verklein je de kans dat het paard namelijk over de buitenschouder weg valt.

Succes ermee!

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:41

eerst checken of het paard volledig gezond is.
is dit goed, een deskundig iemand zoeken die je kan helpen