Opeens moeilijk probleem... aangaloperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

safety

Opeens moeilijk probleem... aangaloperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:42

Hallo!!!

Ik heb een probleem met mijn paard Uniek. Uniek is 7 jaar en tot zijn 5½ hengst geweest.

Sinds Vrijdag 01 feb waren we aan het rijden en de oefening wijken aan het doen, Maar omdat hij af en toe bij het afwenden al zelf begint met wijken voordat ik de hulpen geef. reed ik recht door over de middenlijn. en meteen kwam hij recht omhoog, 3 keer achter elkaar. toen verder gereden. Met terug rijden van de middden draf weer omhoog. weer verder gereden en weer een paar keer onhoog. Daarna probeerde hij het nog wel maar kon ik hem naar voren rijden. begon hij alleen nog beetje te stuiteren.

De volgende dag Zaterdag weer gereden en deed hij het weer.

Zondag moesten wij op concour.
Omdat hij op concour altijd veel braver is ben ik toch op concour gegaan.
met lost rijden deed hij een keer zo stuiteren en kon ik hem naar voren rijden.
ik de proef deed hij het ook een keer met terug komen in de midden draf.

Maandag had hij vrij.

Dinsdag had ik les van de rijvereniging en ik was aan het stappen niets aan de hand fijn in de aanleuning. paar rondjes gedraafd niets aan de hand.
De instructrice kom en we beginnen met de les.
Op de rechter hand moest ik wat meer gaan schakkelen ik tempo en op eens galoppeerd hij aan. kreeg hem niet terug in draf. wil ik hem meer terug nemen begint bij weer te stuiteren kon geen gewonen over gang rijden. Ben ik eindelijk in draf. paar pasen en weer galop.

Dit is allemaal op de rechterhand.

Nu heb ik hem 3 dagen vrij gegeven. Daarna 2 dagen gelongeerd passoa en nu weer 2 dagen gereden en deed het nu enkele keren. Aan de passoa was er niets aan de hand.

Maar nu heb ik nog een probleem. Als ik de hulp geeft voor aan te galoperen op de rechthand galopeerd hij altijd scheef aan en niet voorwaarts.
Nu hij uitzich zelf aan galopeerd galopperd hij wel recht aan en voorwaarts.

Wie kan mij helpen. Of heeft hier ervaring mee

Zo ver we weten is er niets met het paard gebeurt, niet vast gelegen in de stal, staat niet met andere paarden op de wei, maar appart.
Ben nu wel op zoek naar iemand die mijn zadel kan na kijken.

Heb 2 keer in de week les en intructrice denk dat het scheeft aangaloperen is dat hij nog sterker moet worden in de achterhand. En de achterhand er nog beter onder moet zitten. We zijn al lang met de galop bezich, is ook al een stuk beter. paard was een 1½ jaar geleden zadel maak gemaakt en toen erg slap in de achter hand.

En het scheeft aan galoperen kost me jammer genoeg ook punten op concour.

Gaat om dit paard
Afbeelding

sorry van het lange verhaal.
Laatst bijgewerkt door safety op 12-02-08 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Janiniie

Re: moeilijk probleem galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:44

Misschien blijven door oefenen net zolang tot hij eht onder de knie heeft..

am13

Re: Opeens moeilijk probleem... aangaloperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:59

Lijkt alsof je paard toch wel een probleem heeft ergens in zijn lijf....
Hij gaat nl echt niet uit zichzelf zulk ontwijkend gedrag vertonen, en dan ook nog eens zo consequent bij bepaalde oefeningen.
Het klinkt me dus niet in de oren als stoutigheid of uitproberen.
Ik raad je aan hem eens door de DA of bv een osteopaat na te laten kijken of hij bv rugproblemen heeft.
Laatst bijgewerkt door am13 op 12-02-08 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:01

rugproblemen?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:51

ikenindi schreef:
rugproblemen?

Is ook het eerste dat in mijn opkomt.
Het lijkt me het beste eerst je paard na te laten kijken voordat je verder gaat trainen.

safety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:50

bedankt voor jullie reactie's

Vandaag heb ik mijn zadel weg gebracht voor na te laten kijken en op te laten vullen.

Morgen (Vrijdag) komt de dierenarts. Voor zijn tanden te controleren en de rug na te laten kijken.

Hoop dat het dan beter gaat.