Welk bitje voor een jong paard? En zadelvraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_m

Welk bitje voor een jong paard? En zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:47

Hoi Doei!
Ik ben me een beetje aan het orienteren op bitten voor mijn paard.
Hij is nu 2,5 en ik wil hem als hij ongeveer 3 is gaan longeren en als hij ongeveer 3.5 jaar is wil ik hem gaan inrijden.
Nu kreeg ik het advies om hem te gaan longeren met een bustrens.. en hem in te gaan rijden met een kneveltrens.
De kneveltrens zou een stille ligging hebben in de mond waardoor het rustiger is voor het paard.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ook vroeg ik me af of je met longeren al meteen een goed passend zadel moet hebben, bijvoorbeeld aangemeten door de passervice of dat het alleen niet moet klapperen.
Zelf had ik het idee dat het meteen echt goed moet passen, andere zeggen mij dat het niet uit maakt.

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen

Daisies

Re: Welk bitje voor een jong paard? En zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:55

Ik heb een kneveltrens, zorg dan wel dat je een dubbel gebroken kneveltrens hebt. Ik zou niet een nieuw zadel laten aanmeten bij een 3 jarig paard, koop een belerings zadel dat redelijk ligt of leen er een. Laat er een zadelmaker kijken of het goed ligt en laat een zadel aanmeten als je paard rond de 4 jaar is.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:00

waarom afwisselen met 2 bitten...lijkt mij nergens voor nodig.
ik heb een dubbelgebroken bustrens en daar alles mee geleerd.
nieuw zadel lijkt mij ook niet verstandig omdat dat nog veel aangepast moet worden

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:24

Longeren met kneveltrens is niet echt handig, maar het kan wel, dan moet je hem vastzetten. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:46

Om te beginnen met beleren gebruik ik een simpele enkelgebroken trens. Longeren doe ik de eerste tijd toch niet op bit; daarvoor doe ik een halstertje over het hoofdstel heen.

Welk mondstukje je paard uiteindelijk het lekkerst gaat vinden laat zich toch nog niet voorspellen. De een loopt heerlijk op een dubbelgebroken trensje, terwijl de volgende daar mee gaat lopen klieren en veel liever een stilliggend ongebroken mondstukje heeft. Is een kwestie van uitproberen als de tijd daar is.

Qua zadel:
Ik neem geen genoegen met niet goed passend. Ook in het begin niet. Zadelen en rijden moet leuk worden, dus ik ga geen risico lopen dat een zadel niet lekker ligt of gaat irriteren doordat het met longeren en eens een bokje bv over de schouders schuift en daardoor ongemak of zelfs dikke paniek veroorzaakt.

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:37

Een enkel of gebroken bustrens dit is het stilst.
En ook een lage neusriem (andere naam voor africhtingsneusriem) deze zorgt er oa voor dat het bit ook stiller op de plaats blijft liggen.
De longeerlijn op de juiste manier bevestigen is erg belangrijk gebruik het liefst een kaptoom. Anders in het begin een halster dat je over het hoofdstel hebt.
Als je meer controle hebt over het paard dan kan je de longeerlijn op de juiste manier bevestigen aan het bit. Nu heb je genoeg controle om het paard te longeren zonder dat je teveel in zijn mond zit (onnodig).

Met inrijden gebruik je de eerste paar keren vaak een wat ouder zadel. Uiteraard moet hij wel passen. Een veelzijdigzadel is het handigst hiervoor.
Zorg dat het zadel past en vooral niet knelt, drukt, schuurt.
Anders kan je het voor een jong paard vervelend maken etc.

Succes en zorg dat je de juiste instructie hebt om je te begeleiden!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:06

ik heb qua zadel het geluk dat ik die van mijn andere paard kan gebruiken die echt super op dat jonkie ligt, ik gebruik een dubbel gebroken bustrens met dik middenstukje hij doet het er erg fijn op!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:38

Ook ik heb een dubbelgebroken bitje en longeer ook met bit. Zadel heeft hij nog niet op, ik zorg voor een licht zadeltje om mee te beginnen, maar ga geen zadel speciaal aan zijn rug laten aanpassen, het moet inderdaad goed zitten maar vind niet dat het perfect perfect moet zitten.

Cynthia_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:07

Ik ga ook beginnen met dubbelgebroken trens.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:58

wij rijden de paarden in met een dikke D trens of een duddel gebroken bitje.
en een zadel maakt niet uit wat je erop legt als het maar goed is koop alleen geen nieuw zadel dat kan je beter doen als hij met 7 jaar is uitgegroeid, en als je toch een nieuwe wil zou ik voor harry horse gaan die zadels zijn niet duur voor 300€ heb je een heel goed nieuw zadeltje ze hebben ze ook met losse bomen dus als hij te klein wordt kan er ook nog een bredere boom in.. Een zadel moet altijd goed passen zeker als je er straks op gaat dan krijgt je paard straks pijn in zijn rug en drukkingen.

succes

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:07

Ik hou dit topic even in de gaten. Wat het bit betreft.

Wat betreft een zadel.
Als ik mijn paard ga inrijden laat ik het zadel op maat maken. De zadel wordt namelijk kosteloos aangepast aan de rug van me paard. Dus wat dat betreft hoef je niet eerst te wachten tot een paard uitgegroeid is. Ik ben juist van mening dat je juist een jong paard, die alles nog moet leren, in moet rijden met goed passend spul. Liefst op maat gemaakt. De eerste (paar) indruk(ken) is namelijk sterk bepalend voor de rest van zijn leven

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:14

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:03

Ik zou gaan voor een dubbel gebroken bitje, hier lopen ze vaak enrom ontspannen op en spelen ze meer met het bitje.
verder zou ik wachten met een zadel aan te laten meten totdat het paardje volgroeid is, anders is het zo zonde want dan moet het over een tijdje wéér aangepast worden..

X

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 17:08

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ben der nu igg wel uit wat voor een zadel het word Haha!
waarschijnlijk een wintec met een verwisselbare boom.. dan blijft het zadel steeds te gebruiken. was gister bij divoza en daar zeiden ze dat dat een goed idee was en ook zei ze dat je ze daar al voor 150 euro hebt (2de hands) en vanaf zo'n 300 nieuw.
Bitje ben ik nog neit helemaal uit

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:16

Voor jonge dieren heb ik het liefst een dikke bustrens..
Dubbel gebroken vind ik nog net iets te scherp voor ze..

eerste keer longeren doen wij altijd gewoon een halster om. Hoofdstel met bitje er overheen.. Neusriem laten we er af..
Longeerlijn maken we vast aan het halster zodat ze eerst rustig kunnen wennen aan het bit en zodat jij er niet meteen perongeluk aan gaat trekken..
Als ze het bit goed accepteren en ze kennen het longeren goed dan bevestigen we het aan het bit vast. Ene bit ring door en aan andere vast, Of door bit ring heen, achter de oren langs en dan aan de andere kant aan het bit vastklikken..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:10

Dan zou ik toch het leren zadel nemen van Harry horse voor 300€ met verwisselbare boom. wintec gaat sneller kapot je kan ze niet makkelijk reinigen.

Leren zadels kan je gewoon poetsen, bij wintec die worden grijs van het stof en als je ermee in zee gaat ze kunnen daar niet tegen. ik heb zelf ook een wintec gehad maar bij mij komt hij er niet meer in zeker niet voor dat geld. Mijn man heeft een velzijdigheids zadel van Harry horse gekocht en hij vind het een heerlijk zadel ik heb een tinker dus ook met een moeilijke schoft ik heb op één na de grootste boom maat. het heeft lekker zacht leer hij rijd echt lekker dat zadel.

En dikke bitten is een fabeltje dat, dat beter is voor jongen paarden ergens een artikel gelezen dacht in het bit,
daar zeggen ze dat je beter een dubbelgebroken bitje kan gebruiken.

heb je al een keer op de site van harry horse gekeken. http://www.harryshorse.nl/pages/nl/harr ... /index.php
Martine_m schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties!
Ben der nu igg wel uit wat voor een zadel het word Haha!
waarschijnlijk een wintec met een verwisselbare boom.. dan blijft het zadel steeds te gebruiken. was gister bij divoza en daar zeiden ze dat dat een goed idee was en ook zei ze dat je ze daar al voor 150 euro hebt (2de hands) en vanaf zo'n 300 nieuw.
Bitje ben ik nog neit helemaal uit

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:39

Ik zou als je gaat beginnen met longeren niet gelijk de lijnen aan het bit vast maken , je kan b.v een bitje in doen en dan een kaptoom eronder, zodat hij als het fout mocht gaangeen nare druk van het bit krijgt, een leer bitje is ook erg fijn en anders een dubbel gebroken,

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:45

Ik ben zelf begonnen met een dubbelgebroken trensje bij mijn paard ( eerst natuurlijk gelongeerd met halster etc.) Op de africhtingsstal waar hij nu staat rijden ze liever met een enkelgebroken D-trens, omdat je ze daarmee ook een beetje op de wang kan sturen. Als je maar een zacht bit gebruikt en er rustig mee omgaat maakt dat volgens mij niet zo heel veel verschil.

Zadel zou ik niet laten aanmeten. Ook al kan je de boom verwisselen, er zijn nog meer punten waarop je zadel straks niet meer kan passen. Ideaal is het als je wat verschillende zadels hebt, en kan proberen welke het beste past. Of koop anders een goed 2dehands merkzadel, die blijven hun waarde toch wel behouden als je ze later moet inruilen.
Mijn paard is ondertussen al aan zijn 3de zadel toe, doordat zijn rug zo verandert is en zijn schoft er wat meer op is gaan liggen. Ik had het geluk dat ik zelf meerdere zadels heb liggen, dus dat was voor mij niet zo'n probleem.

UniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:54

zou inderdaad gewoon een enkel of dubbel gebroken trens gebruiken Ja

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:56

ik begin eigenlijk altijd met een simpel dubbelgebroken watertrensje. Na verloop van tijd kijk ik pas wat het paard precies nodig heeft.

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:38

Ik zou zeggen, hou het vooral lekker simpel in de eerste instantie.
Als het maar een zacht inwerkend bit is, dan maakt het verder niet zoveel uit of het nu een D-trens, watertrens of bustrens is...

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 11:57

Iedereen bedankt voor de reacties.. Ik ga ze zeker mee nemen in mijn keus! *LOL*

Fonteine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:54

Dubbelgebroken kneveltrens is het beste omdat het bit een zachte werking heeft

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 16:11

Ook voor longeren? of alleen voor het inrijden?

Fonteine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:15

Martine_m schreef:
Ook voor longeren? of alleen voor het inrijden?

Ook voor het longeren ja, maar je kan ook een bustrens gebruiken hoor, gewoon het standaard model bit