knarsen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

knarsen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 09:48

Hee bokkers.

Rijd nu ong 3 mnd een bijrijdpaardje. Ben hier ook heel blij mee
paard is echt springgerich en kan dressuurmatig veel van haar leren.

Ik spring trouwens niet met haar omdat ze me te "machtig"is en
ik dus geen controle op de sprong heb. Maar in de les (dressuur)
merk ik dat als we allemaal gaan galloperen ze me ook aardig te
machtig wordt. Zet haar wel op de volte maar merk tegelijk
ook dat mevr hier niet echt van gediend is en ze gaat knarsen.

Waar komt dit vandaan het lijkt ook alsof ze dan hard in de
mond wordt. Neemt ze het bid dan tussen de tanden of
is ze gewoon tegen de hand. En wat kan ik dan doen om
haar een rustigere tempo te galloperen.

arosafreek

Re: knarsen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:55

wat ik heb geleerd is dat paarden gaan tandenknarsen als ze teveel (en te lang(durig)) in de mond tegen gehouden worden. Dus de hele tijd teveel druk op de teugels. Ik kan me hier echt in vergissen, maar ik vind het wel een logische redenatie eigenlijk.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:26

Mijn bijrijdpaard doet het de laatste tijd ook wel eens in galop. Idd. vooral wanneer ik hem iets te veel met mijn hand tegen hou in combinatie met een beetje spanning van hem. Hij is er dan niet mee eens. Niet goed dus. Maar als ik daarna de spanning af laat vloeien gaat het beter.

Hou je verbinding vanaf het begin licht en ga pas galloperen als je draf in orde is.
Probeer niet in te houden door met je hand terug te werken, maar maak de volte kleiner of rij helemaal terug naar stap of halt en probeer het daarna nog een keer.
Wees duidelijk, maar ook niet voorspelbaar (wissel richting en tempo af). Als ze na 2 galopsprongen versneld moet je haar dan al corrigeren. Wissel de volte af met een recht stukje, en verplaatst zo de volte. Blijf daarbij natuurlijk voor je uit kijken en ga goed mee in haar beweging en hou je handen zo stil mogelijk naast elkaar.

Het is natuurlijk moeilijk om de verbinding licht te houden als de eigenaar normaal met veel druk rijdt. Dat kan wel, maar dat kost gewoon veel tijd om te leren.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:27

mijn jong paardje deed dit ook vrij snel, heb de tandarts laten komen en nu doet ze het nog minimaal...alleen als ze enorm stresserig is..

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:03

Het is met name in de les en dan moeten we allemaal galloperen. Terug nemen in een ander tempo kan dan vaak niet (mag niet ) omdat we moeten galloperen.
Maar als ik alleen rij is ze ook veel rustiger in galop en knarst ze minder. En idd hoe harder ik met mijn handen tegenhoud hoe vervelender ze wordt. Weet je op een gegeven moment ben ik echt bek-af. Zo is mijn zit natuurlijk ook niet meer je van het. En dat heeft ze ook in de gaten. Maar zal als ik alleen rij de tempo wisseling eens proberen.! goed idee eigenlijk.

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:54

deschels schreef:
mijn jong paardje deed dit ook vrij snel, heb de tandarts laten komen en nu doet ze het nog minimaal...alleen als ze enorm stresserig is..

Wat toevallig! Mijn 3,5 jarige merrie begon begin dit jaar ook te tandenknarsen. Ik rijd haar met heel weinig druk, en ze buigt makkelijk af. Ze begon ook te kantelen met haar hoofd. Vorige week de tandarts laten komen en ze had hele erge haken op haar kiezen. Haar wangen waren ook helemaal kapot van binnen.
Nu (twee weken verder) is het tandenknarsen gering, idd alleen nog als ze spanning heeft dan begint ze.

Maar ik denk dat dit anders is dan het paard wat aan het begin van deze topic werd beschreven, deze doet het alleen tijdens het gallopperen, die van mij deed het continu, ook als ze op stal haar bit al in had.

Toch is het denk ik niet verkeerd om het gebit na te laten kijken. Ik ben er zelf erg van geschrokken hoe het eruit zag!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:59

deschels schreef:

Mijn pony doet het ook, inderdaad vooral als ze stresserig zijn. Ja En soms gewoon tijdens het rijden, maar bij meerdere malen achter elkaar, maakt ze zich vaak behoorlijk heet.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:02

OemmiejO schreef:
deschels schreef:

Mijn pony doet het ook, inderdaad vooral als ze stresserig zijn. Ja En soms gewoon tijdens het rijden, maar bij meerdere malen achter elkaar, maakt ze zich vaak behoorlijk heet.

Mijn paard knarts ook.
Ook knarst hij als hij er gestressed of "boos" is als hij op stal staat.
Met of zonder bit, het maakt dus niet uit.

Met rijden moet je er inderdaad op letten dat als je paard knarst, je niet druk blijft houden op je bit maar blijft spelen. Dit werkt iig bij mij goed.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:14

Idd geen druk op de mond uitoefenen dan, en ook naar voren rijden helpt. Als mijn pony knarst, zet ze zichzelf soms ook achter de teugel zegmaar, dus naar voren oplossen. Lachen

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 07:24

Mijn paard knarst ook op ze bit.
Maar alleen als die ontspannen over de rug en door ze hals loopt.
Dus niet als die warm gereden moet worden.
Pas als die echt lekker loopt dus.

Is mijn paard nu zo raar Clown Koe

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:36

Velvet doet dit als hij stress heeft, dan gaat hij echt met zijn tanden knarsen, de verbinding die ik op dat moment heb maakt niet uit los of vast, hij knarst. Terug naar de ontspanning wanneer hij begint. Door steeds meer vertrouwen te krijgen (hij is jong in zijn hoofd) wordt het wel beter. Heb ook een ander bit en daardoor werdt het ook minder ben gaan rijden met een happy mouth bitje.

TRB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:22

bij ons op stal zijn ook een paar paardjes die dit doen of deden , vooral toen ze net onder het zadel waren deden ze dit heel erg en als ze stresserig zijn of iets moeilijk vinden willen ze het nog wel eens doen. We hebben ook al een keer de tandarts erbij gehaald en het is toen wel wat beter geworden , maar volgens hem kon het niet zoveel kwaad en leerden ze het vanzelf wel weer af .. alleen ik kan niet zo goed tegen dat geluid Clown krijg er helemaal kippenvel van ..