Ik rijd iedere maandag de 4 jarige friese ruin van een vriendin bij.. Hartstikke lief paardje, goed makkelijk te rijden. (is ingereden bij een africhtstal door een prof) Maarrrr.. Hij is totaal ongevoelig voor zijn huidige bit, het gaat om een dikke enkelgebroken watertrens waarvan ik het idee heb dat deze al iets te groot is voor hem.
Sturen is hoogst onaangenaam, bij mijn pony is het sluiten van de hand genoeg, bij dit paard komt er al gauw banaal getrek aan te pas.
Hier houd ik absoluut niet van, ik rijd een paard liefst op zo klein mogenlijke signalen... Ik hou er niet van te zeggen 'hij heeft een scherper bit nodig' al vrees ik dat dit in deze situatie mischien wel moet. Wie heeft er tips voor mij, en eventuele suggesties voor een ander bit? Ook heeft hij er een neiging toe zich achter het bit te krullen en hier op te hangen, dit probeer ik altijd op te lossen door hem lang en laag in te stellen, dan is hij echter vrij onrustig in de aanleuning.
Mijn vriendin heeft erg weinig ervaring, dus ik zie het als mijn taak dit paardje zo goed mogenlijk te 'trainen' voor haar. Daarbij vind ik het ook niet fijn voor het paardje, dat het op deze manier van sturen moet... Wie o wie helpt mij?

Groetjes Lara
In het begin zorgde dit voor een soort 'oeps' reactie, nu volgt hij meteen mijn hand. Dat is nu het vrij rare van de situatie. Hij volgt mijn hand wel, maar kruipt ook achter de teugel.