jeuken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

jeuken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:38

Ik heb een vraagje. Als ik mijn paard los gereden heb en ik ga daarna met haar stappen dan wil ze altijd met haar hoofd aan haar been krabben, of jeuken ( hoe je het wilt noemen). Soms denk ik vooruit, ff krabben Haha! , maar soms is het echt iriitant. Dan trekt ze de teugels uit je hand en gaat ze gewoon krabben Boos! .

Wat is eigenlijk een goede oplossing? Ik snap best dat ze jeuk aan haar been of hoofd kan hebben, maar niet altijd als ik even aan het stappen ben. Hoe lossen jullie dat op?

Dit bedoel ik dus, maar dan zit ik er op:

Afbeelding

claud1

Re: jeuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:42

benen geven en voorwaarts rijden. je kan niet
krabben en lopen tegelijk ha ha

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:44

je bent niet consequent genoeg zoals ik uit je verhaal begrijpt. het is of nooit krabben of altijd. Als jij het niet wilt, had je haar al nooit moeten laten jeuken Knipoog Nu moet je het jeuken dan gewoon niet meer toestaan .

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:46

Dat is ook wat ik wil gaan doen, niet meer toe staan. Maar ja ik ben ik, en ik vind het zielig Bloos , want ik heb ook wel eens jeuk en dan kan ik ook niet krabben ik zou gek worden. Het is dus een jeukdilemma

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:55

Mijn pony mag jeuken als zijn halster af is. Ik vind dat altijd zo irritant Knipoog Even doorbijten en dan komt het goed!

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:57

haha ff doorbijten. Het is denk ik ook meer een gewoonte geworden "stappen = jeuken". Moeten we dan echt afleren. Irritant is het zeker, maar ook als je wedstrijd wilt rijden, dan wil je groeten en staat je paard te jeuken, dat is ook niet handig, ik ga het haar afleren.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:59

Als mijn pony mij omver beukte om te jeuken. Dan liet ik hem enkele passen achterwaarts lopen. Voor een paard is dit heel denigrerend en hij was het dus ook snel afgeleerd Knipoog

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:04

Of een vast moment "afspreken" om te mogen jeuken, òf het helemaal niet meer goedvinden.
Mijn verzorgpony mocht vroeger ook altijd tijdens het uitstappen jeuken, maar dan alleen als ik de teugels helemaal vrij af. Niet eerder en niet tussendoor. Tegenwoordig zou ik dit niet meer willen, ivm. het hoofdstel dat eronder lijdt. Wel mogen ze altijd schuren (niet aan mij!) als ze klaar zijn met werken en het halster weer omhebben met het afzadelen.
Zo ook met kroelen; wanneer ik het initiatief hiertoe neem, mogen de paarden aan mij zitten (om terug te kroelen, met de lip, niet met de tanden uiteraard). Zij mogen het initiatief hiertoe niet nemen van mij. Wordt prima geaccepteerd en gewaardeerd (denk ik uit hun gedrag op te maken).

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:42

Mijn paard doet dat standaard als ik afgestapt ben na het rijden.
ik vind het best altijd even een jeuk momentje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:12

Kwestie van opvoeden.
Bij ons is het: hoofdstel om = niet meer jeuken. Ook bij het afzadelen niet. Pas als het hoofdstel af is mag er weer gejeukt worden.

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:52

hee dit probleempje ken ik, mijn pony doet dat ook het liefts. Ik vond het ook irritant en nou moet ik t m afleren, hij deed het ook als ik gewoon stil ging staan (als ik dr zelf dan op zat) en door hem steeds been te geven als ie dat deed is het al stukken beter geworden:) maar zodra hij zn hoofdstel af heeft is het jeuken geblazen gelukkig kan ik er wel om lachen! maar hij leert t wel!:D

succes dr mee!:)

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:57

Ieder paard zal daar wel eens last van hebben denk ik.
Die van mij mogen het absoluut niet met hoofdstel nog in, maar die weten dat onderhand wel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:59

die van mij mogen het niet met hoofdstel op. zodra hij afgaat krijgen ze de kans om te krabben en dan gaat het halster aan. ook mogen ze niet aan mij churen. gewoon been geven als ze het doet en een moment vinden dat ze het welmag.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:15

elk paard doet dat, maar waarom? tjaa...Schijnheilig

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:15

Ik denk gewoon door blijven drijven en haar de tijd niet geven om te jeuken Knipoog

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:45

ja, en anders ééns een tikje met de zweep, en dan eht liefst op de schouder (hopelijk schrikt het paard) en dan doet hij'/zij het waarschijnlijk niet zo snel meer, het is niet dat je paard helemaal wegsrpingt bij de "schrik" maar gewoon, dat hij/zij direkt weer het hoofd omhoog doet