Traag aan het been?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda14

Traag aan het been?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 14:01

Mijn merrie heeft sinds een aantal dagen een nieuw truukje, ze wil alleen nog maar traag lopen.
Ik heb de laatste tijd veel overgangen (terug) gereden, en nu heb ik het idee dat ik de handrem er een beetje op heb gezet Bloos Het is een nogal gevoelige merrie dus ik kan niet even een keer flink been geven, ze vliegt dan heel snel in de staak. Omdat ik niet zo'n held ben zoek ik bruinbare tips Lachen Paard heeft overigens geen andere belangrijke 'problemen', is verder kerngezond en heeft passend tuig.

ikke20

Re: Traag aan het been?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:03

veel overgangen en ook drijgovergangen. dus je stapt geeft been voor draf geen reatctie zweepje of wat harde schopje erbij. gaat ze vooruit even laten draven belonen en terug en weer opnieuw net zolang tot je de goeie reactie krijgt.

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 14:07

Een hardere schop of tik hoef ik meestal niet te proberen..Heeft ze misschien wel even nodig! Ze houdt me misschien ook wel een beetje voor de gek!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:10

veel overgangen rijden, daar ben ik nu ook mee bezig. Het werkt echt super! met het losrijden, laat ik hem in de overgang van stap naar draf voor aan helemaal los. Zodat hij ook de kans krijgt om naar voren te gaan.
Rij ontelbaar veel overgangen. misschien wel 4 op 1 lang zijde. Dan weer 1 lange zijde zo langzaam mogelijk en wat doorvragen aan de teugel, volgende lange zijde. Been er aan en los laten vooraan.
Bij geen reactie idd -> zweepje.

Je kan zelfs al in de stap beginnen, met middenstap.

Als hij aan je been staat, dan pas meer op gaan pakken in de snellere stukken. Gaat mijn paard vanzelf doen...

succes

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 14:16

Mijn paard is van voren ook super los! Ze wordt in ieder geval niet tegengehouden..Ik wil dan ook graag overgangen rijden om haar weer lekker voorwaarts te krijgen, maar ze wil voor mijn gevoel gewoon niet actief naar voren. Wanneer ik dan eens streng wordt, wordt zij link..

Friedaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:20

Je zou misschien net wat concequenter moeten zijn, het kan idd zoals je zelf ook al zei uitproberen zijn van hoever ze kan gaan.. Dus gewoon een keer wat harder aandrijven of misschien wat duidelijker, dat ze weer even wakker word.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:27

Wat gebeurt er precies als jij dan een keer flink been geeft Linda14? Geef je 'm van voren ook voldoende ruimte om naar voren te gaan als je 'm eens extra been geeft? En gaat ze dan toch in de staak?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:29

veel overgangen en schijnovergangen rijden...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:37

Als die van mij de handrem erop heeft helpt het om een rondje in verlichte zit te galopperen en dan van voren goed los en dan tempo erop. Hij kruipt soms een beetje in z'n schulpje, als ik veel van hem vraag (zoals verzamelen en overgangen terug). Hij wordt gelukkig niet link als ik hem streng doorpak, maar soms kruipt hij dan nog dieper in z'n schulp.. vandaar het galloperen in verlichte zit.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:53

ow ja! dat helpt bij mijn paard ook erg goed! even lekker flink door de bak heen laten galloperen!

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 19:12

Sonja schreef:
Wat gebeurt er precies als jij dan een keer flink been geeft Linda14? Geef je 'm van voren ook voldoende ruimte om naar voren te gaan als je 'm eens extra been geeft? En gaat ze dan toch in de staak?

Ik geef wel de ruimte ja, zodat ze naar voren kán! Ik kom dan in met mijn been en ze gaat alsnog in de staak..

Ik wil ook wel flink galoperen, alleen dat gaat ook moeilijk wanneer de vooruit-knop even zoek is Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:00

Dan zou ik toch een paar keer hulp vanaf de grond inroepen, met de longeerzweep erachter. Been = naar voren. Ff terug naar basisregeltje nummer 1.

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:58

Oplossen naar voren!! Met het met Sonja eens dat je weer even terug moet naar de basis regel 1: Voor het been maken.
Wat ik bij mijn jonge paard heb gedaan is met 2 dressuurzwepen rijden.
Je geeft been en wanneer je geen reactie krijgt geef je meteen een tikje met de zwepen achter je kuit, doe dit heel consequent en dan zal je paardje binnen de kortste keren weer gevoelig zijn voor je been omdat ze snel genoeg door heeft dat ze geen tik van die zweep wil hebben.
En het voordeel van 2 zwepen is dat ze gevoelig word voor beide benen ipv eenzijdig.
Veel overgangen rijden dus....Been is reactie!

Succes!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:04

Mijn merrie doet dat ook wel eens. Die is heel heet en wil eigenlijk altijd naar voren maar is daarbij niet altijd goed aan het been. Is zelfs zover gekomen dat ze een tijdje alleen maar bokte ipv ging lopen.
Toen heb ik idd hulp van de grond gehad en het is allemaal weer goedgekomen.
Je moet je niet laten tegenhouden omdát je paard in de staak gaat als je hem een keer goed naar voren rijdt!
Ze moeten altijd naar voren, onder welke omstandigheid dan ook.
Dus ik zou even iemand op de grond laten helpen.
Bij mij deden we het trouwens met een doodje Wybertjes wat een raar geluid maakt als je ermee zwaait. Om haar geen angst voor longeerzwepen te laten krijgen. Werkt goed hoor, ze vloog naar voor.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:48

hoe reageert ze met de zweep?

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:03

Ik denk ook dat je iets consequenter moet zijn. Laat haar maar even link worden, even doorheen drijven. Wel fijn als je hulp van de grond hebt, zodat die in kunnen grijpen als het niet lukt.

En overgangen, dat werkt echt. Maar gewoon even iets strenger met je been, ik weet niet hoe ze reageert op een zweepje. Maar als ze daar tegen kan gewoon bij geen reactie, een tikje met de zweep.
En echt ontzettend veel overgangen, en niet proberen aan de teugel te rijden dan. Gewoon eerst zorgen dat ze goed aan het been is.

Succes!
Ik herken het probleem. Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:56

Is je paardje al in de rui daar worden ze ook lui van, anders veel overgangen rijden en tempo wisselingen zoals gewone draf en dan hele langzame draf. en wel nagefelijk goed van achteruit rijden. reageerd ze echt niet zweepje erbij.

Vaak worden merries ook trager als ze hengstig zijn dan moet e ze ook vooruit zien te krijgen.

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:39

Veel overgangen en als ze niet reageert op 2 x been een tikje erbij Knipoog

Christel11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:05

Gebruik je sporen? misschien is dat een opslossing? kleine stompe spoortjes?
Succes!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:39

hoi Christel11 laat haar eerst maar die andere dingen proberen je moet nooit te snel met sporen gaan rijden want daar kunnen ze voet dood van worden. Knipoog
En ze moet dit eerst vragen aan haar instructeur/trice of dat nodig is.

Ik zou gewoon wat de meeste zeggen veel overgangen tempo wisselingen. Reageert ze niet zweepje erbij en een tikje geven. Knipoog
Misschien werken deze oplossingen en dan hoeft ze geen sporen te gebruiken. Pling

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:46

Hee!
Gewoon naar voren Schoppen, Klinkt wel nar maar gewoon naar voren schoppen. Ze komt dan wel in de staak omdat ze boos word gewoon lekker door blijven schoppen en anders laat er maar iemand achter staan met een longeerzweep..
Komt goed!
Groetjess

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:29

Schoppen dat slaat nergens op zo verpest je zeker je paard.

Dus als jou paard traag is voor het been schop je hem dus vooruit nou succes ermee maar dan ben je verkeerd bezig. Logisch dat ze in staking komt zou ik ook doen jij maakt het probleem alleen maar erger en niet beter. en met een longeerzweep erachter lopen is ook geen goede oplossing. Boos!

Er zij vele andere normale oplossingen Knipoog .

Ik weet niet hoe oud je bent maar je moet nog heel veel leren over hoe je met paarden om moet gaan.
Het kan aan vele dingen liggen waarom het paard traag voor het been is en dat los je echt niet op door maar te gaan schoppen of er met een zweep achter aan te gaan lopen. Boos!

JapSter schreef:
Hee!
Gewoon naar voren Schoppen, Klinkt wel nar maar gewoon naar voren schoppen. Ze komt dan wel in de staak omdat ze boos word gewoon lekker door blijven schoppen en anders laat er maar iemand achter staan met een longeerzweep..
Komt goed!
Groetjess

Paardloos27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:48

Veel overgangen rijden. En terug rijden en dan weer actief vooruit. Veel oefenen

succes

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:45

dat het paard traag aan het been is,kan ook zijn dat hij ergens pijn heeft,of het moeilijk vind enz,mijn paard wordt traag aan het been als die weer ergens last van heeft,de mijne heeft het nou weer maar binnekort komt de osteopaat voor de derde behandeling,succes en groetjes

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:35

Hoe gaat het nu eigenlijk??? Ik hoor je niet meer....