14 jarige pony zo stijf als een plank

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yentle18

14 jarige pony zo stijf als een plank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 13:28

Ze is manege pony geweest en daarna prive gereden voornamelijk buiten.
Nu gaat het rijden in de bak al een stuk beter maar galopperen gaat zo moeilijk. Een volte lukt gewoon niet buiging, stelling zijn ver te zoeken.Heeft iemand een tip ? We rijden met watertrens en gebruiken geen hulpteugels.
Aan de teugel kan ze dus ook niet.Het is een haflinger merrie en beresterk.

Hellup

Longeren is dus ook een drama.Gewoon omdat ze te stijf is.
Laatst bijgewerkt door yentle18 op 11-02-08 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoi2003

Re: 14 jarige pony zo stijf als een plank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:30

Fysiotherapie voor paarden, hielp bij mijn paard erg goed!

Friedaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:23

Probeer eens grondwerk te doen, dat ze lekker los komt Lachen

Teriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:30

mijn paard is manegepaard geweest en heeft dat rugproblemen aan overgehouden het eerste kwartier is zij ook superstijf en heeft echt even nodig om los te komen. ze is ook moeilijk nageeflijk te rijden, omdat ze die rug vasthoudt. ik raadt je aan naar der rug te laten kijken (stijfheid komt immers 9 van de 10 keer uit de rug!) en heb je een nieuw zadel laten aanmeten of vand e manege overgenomen? want ik heb een nieuw zadel gekocht en dat heeft der stijfheid al voor 50% verminderd! ook laat ik elk half jaar de fysio komen en laat ik lekker masseren en losmaken en dat gaat echt super! succes ermee!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:08

hallo,

toen ik nog maar net mijn bijrijdpony reed was deze ook zo stijf als een plank. Ze was wel nog maar 5 jaar, maar dit maakte het probleem niet minder. Binnenstelling was echt niet mogelijk, in tegendeel, ze liep steeds een beetje in buitenstelling had ik het idee. Dit was het geval in stap en draf. Galop was toen helemaal een ramp (alleen rechtdoor en zo snel mogelijk).

Ik ben begonnen door haar steeds op een cirkel te zetten en binnen deze cirkel eigenlijk oefn te doen zoals van hand veranderen, grote en kleine cirkels rijden, achtjes rijden,... Hierbij dwong ik haar niet om in binnenstelling te lopen, maar was het gewoon mijn bedoeling om haar ontspannen te krijgen op deze cirkels, dan zou de rest wel volgen. En mss heb ik gewoon erg veel geluk gehad, want de rest is idd gevolgd, eventjes later liep ze niet meer in buitenstelling, nog wat later was er zelfs spraken van een kleine binnenstelling en nog wat later liep ze ontspannen aan de teugel in stap, en hetzelfde scenario verging ons in draf (2 jaar later uiteindelijk ook in galop, maar dat is nu niet bepaald hoopvol, dat lag meer aan het feit dat de pony vooral wou crossen in galop). Dit alles ook op een simpel trensje zonder enige hulpteugels, wel met een hoop geduld.
Longeren heb ik haar eigenlijk nooit gedaan, dit had zo zijn redenen, dus hiermee heb ik geen ervaring wat betreft stijf zijn.

Uiteraard moet je ook eerst medische oorzaken uitsluiten en er zeker van zijn dat zadel niet de oorzaak is.
Veel succes