Paard te sterk, en hij rent steeds weg...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anniick

Paard te sterk, en hij rent steeds weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:20

Hallo,
ik heb een hele sterke andalusier ruin van 8 jaar..
ik heb hem pas sinds december. Toen ik hem net had, deed hij nog niet zo veel. af en toe schrikken van een wagen maar ik dacht: dat zal hij wel echt eng vinden. Alleen het wordt steeds erger. hij schrikt niet alleen van die wagen, maar als ik bijvoorbeeld een volte in galop probeer te maken gaat hij ineens onwijs hard de andere kant op rennen en dan duurt het eeuwen voordat hij stopt, en allemaal van dat soort dingen. Hij probeert me erg uit. Dan is hij echt enorm sterk, en terugtrekken helpt echt niet, dan gaat hij alleen maar harder. Dan hou ik hem echt niet.
Waarom doet hij dit? vind hij het niet leuk op zijn nieuwe stal/in de bak ofzo? Hij stond bij zijn oude baas dag en nacht op het land en nu gewoon op stal (hij gaat binnenkort wel elke dag een paar uurtjes op het land) dus kan het ook zijn dat hij energie te veel heeft?
En wat kan ik er tegen doen? andere aanpak/ander bit/hulpteugel(ik rij al met martingaal)?
Alvast bedankt!

Mies_Senda

Re: Paard te sterk, en hij rent steeds weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:28

Heel veel pony's/paarden vinden terugtrekken juist een rede om nóg harder te gaan. Probeer om je paard vooral met je zit en gewicht terug te nemen, en af en toe wat 'kneepjes' in de teugels ipv vol terugtrekken.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:43

Ik kan me voorstellen dat je paardje wel wat energie heeft als hij de hele tijd op stal staat. Daarnaast is hij zo te horen momenteel de baas over jou. Ik zou als ik jou was lesnemen..

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 16:20

Ja, ik ga zeker lesnemen!:D

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:16

Gaat hij voornamelijk rennen als je iets 'moeilijks' van hem vraagt, of doe t hij het constant? Het kan zijn dat het paardje wellicht ergens pijn heeft wat verergerd op het moment dat jij iets van hem verlangd kwa oefening. Paarden zijn nu eenmaal vluchtdieren en als ze pijn hebben gaan ze vaak rennen. Als je bovenstaande kunt uitsluiten en je zadel etc. goed ligt, dan kun pas goed aan de slag met je instructie. succes

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:22

Ik denk dat hij bergen te veel energie heeft. Knipoog Dat zou het natuurlijk goed kunnen zijn in combinatie met het uitproberen. Les nemen inderdaad. Succes.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:51

ik heb hem vandaag voor het rijden eerst losgegooid. Met het rijden rent hij constant weg, maar meestal op een bepaalde plek. heb die plek eens een x vermeden, en toen ging het super! hij liep hartstikke goed aan de teugel. Misschien vind hij dat plekje misschien gewoon eng (er staat een aanhanger) voortaan eerst losgooien dus!:D;)

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:48

Eerst een medische oorzaak uitsluiten... Dan kijken of je hem niet overvraagt... En les nemen.. en blijven oefenen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:01

Hoe is het paard buiten het rijden om?
Het klinkt namelijk als uitproberen. Heb je trouwens het zadel van de oude eigenaresse over genomen?
Zo niet, dan zou ik die eens na laten kijken.

Hoe reageert hij met stevig borstelen? Zijn er plekken waar hij zich even wegtrekt of een andere stuip-achtige beweging maakt?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 15:43

Hij is buiten het rijden om gewoon hartstikke lief (en nogal gek) Het zadel was ook al van de vorige eigenaresse. Met stevig bostelen doet hij niets.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:12

Sterk heeft er niks mee te maken, élk paard is te sterk voor z'n ruiter.
Je moet slim zijn om het te kunnen winnen van kracht.
Les nemen is echt het belangrijkste,, want je problemen worden steeds groter. Het paard leert nu dingen aan en afleren is moeilijker dan aanleren. Ook jouw angst zal groter worden , dus snel les nemen!!!

Vooral korte ophoudingen maken en geen lange, zo kan je paard niet sterker worden en zal jij "winnen"

susil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:28

Hij heeft zo te horen inderdaad bergen teveel energie, een paar uurtjes naar buiten zou dan ideaal zijn. En met rijden goed gehoorzaam maken, veel overgangen rijden, net zolang tot hij op 1 hulp luisterd. Goed les nemen is ook heel belangrijk. Veel succes.

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:16

zou hem lekker losgooien voordat je gaat rijden.
watvoor voer en hoeveel krijgt hij?
zou hem ook gaan longeren en alles proberen op stemhulp te doen.
momenteel is hij de baas en als je niet conseqeunt ben zal hij dit blijven ook en is er geen redden meer aan.