Problemen met alleen opstappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Problemen met alleen opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 16:42

Ik heb pas geleden een nieuw paardje gekocht.
Een heel erge lieverd, doet helemaal niets fout.
Maar is als de dood voor op- en afstappen..

Wat zijn verleden en alles is weten we niet.
Dat hij wat moeilijk was met opstappen is bij de verkoop netjes vermeld.

Als je met zijn 2en bent lukt het ook allemaal wel, maar in mijn eentje kan ik er niet opkomen.
Als je op wilt stappen draait hij van je af en als je je been over het zadel heen gooit schrik hij enorm.
Ik heb ook al geprobeert heeel rustig mijn been neer te leggen, maar dit helpt niets, de angst is enorm.

Ik en mijn vader oefenen nu iedere dag het op- en afstappen en hopen dat het beter gaat, en de angst over gaat..

Heeft er iemand nog tips e.d? Ik ben nu bezig met het verder in/door te rijden, wand hij kende alleen het zadel en is verder nog zo groen als gras. Hij pikt alles verder netjes op.
Alleen dat rot op- en af stappen..
Als er iemand een tip heeft, graag melden. Bedankt alvast. Lachen

Denise

Re: Problemen met alleen opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:43

Veel oefenen, verder valt er niet veel an te doen... Succes in iedergeval!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 16:46

Ik ben op zo'n moment ook best zenuwachtig, en daar word ik stijf van waardoor het opstappen ook moeilijker gaat..

Oefenen doen we nu al, ik hoopte dat er nog extra tips waren waar we op moeten letten ofzo. Lachen

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:36

Er zijn wel veel tips en trucjes die het allemaal makkelijker kunnen maken maar in deze situatie zou ik alleen maar kunnen zeggen; Oefenen, oefenen oefenen! Tijdens het rijden een paar keer op en afstappen. Als je dit vaak doet wordt het echt minder. En altijd iemand meenemen die je paard vast kan houden om vervelende situaties te voorkomen. Beloon je paard wanneer het goed gaat. En als ze zo heet is dat je zelf niet op durft te stappen dan zou het aan iemand anders vragen die minder nerveus is. Mijn pony was ook precies zo wanneer ze bij me kwam, nu is het al beperkt tot het soms weglopen in het begin. Als ze wegloopt zet ik haar in de hoek en dan gaat ze achteruit. Dan geef ik een klein tikje en dan gaat ze week voorruit. Op een gegeven moment staat ze mooi stil.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:50

beetje in een hoek zetten alvat dat hij nergens heen kan, ik heb ook een paard die op het begin moeilijk was met opstappen dus deed dat en ging met een krukje opstappen, zo heb je veel minder dat je met je gewicht aan je paard hangt (vinden sommige zeer vervelend) en ook minder kans dat je "wilder" je been er over gooit.
misschien helpt t. laat met krukje opstappen op het begin wel even iemand je paard vasthouden en zo zie je na een paar x of hem dat beter bevalt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:53

inderdaad. tijdens het rijden of aan het eind oefenen. dus niet eerst 10x opstappen.

verder met een krukje verdeel je het gewicht beter.,

wij doen bij groene paarden altijd eerst met een voetje dan het paardvasthouden en helpen omhoog (ondersteunen) en dan zelf opstappen met het paard vast. steeds het touw wat lange.

ik denk dat het gewoon een vertrouwens questie is

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:34

Vertrouwens moet er idd nog komen.

Met een krukje gaat niet lukken, paard draait dan om je heen met de achterhand.
Hij is verschrikkelijk bang als er iets over zijn rug heen gaat.
Van het 'harde' neerploffen kan het niet komen, wand dat doe ik niet.

Tevens, ik ben niet bang om op te stappen, maar zenuwachtig, en dan word ik stijver.
En aangezien ik niet de grootste ben gaat het dan wat lastiger.
Het lukt al aardig, maar nog steeds erg vervelend. Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:39

ik denk dat je het gewoon de tijd moet geven.

wij hebben ook een paard beleerd, ging heel goed. de echte eigenaresse stapt er op met een plof. duurde een maand voordat we dat er weer uithadden.

gewoon steeds proberen.geduld is een schone zaak

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:43

Krukje is ook aan te leren. Gewoon ernaast zetten en er alleen op gaan staan elke keer.
Mijn vorige paard kon het ook niet en bleef ook niet staan, maar was ook niet de fijnste om op te stappen. Uiteindelijk is het mij ook gelukt. Voordeel van met krukje is dat je ook veel sneller zit, en er niet zo aan hoeft te hangen.
Gewoon met poetsen af en toe op een krukje er naast gaan staan. En zo uitbouwen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:50

Misschien met een voetje, zodat je verplaatst kan worden als het paard zich verplaatst..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:51

hij heeft waarschijnlijk dus iets engs meegemaakt.. oefenenoefenenoefenen, geduldgeduldgeduld.. meer tips kan ik je niet geven

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:53

Needje schreef:
Krukje is ook aan te leren. Gewoon ernaast zetten en er alleen op gaan staan elke keer.
Mijn vorige paard kon het ook niet en bleef ook niet staan, maar was ook niet de fijnste om op te stappen. Uiteindelijk is het mij ook gelukt. Voordeel van met krukje is dat je ook veel sneller zit, en er niet zo aan hoeft te hangen.
Gewoon met poetsen af en toe op een krukje er naast gaan staan. En zo uitbouwen.

Het hangen zelf heeft hij geen problemen mee, de elende begint als je been over het zadel is.

Een krukje doe ik niet, omdat ik bang ben dat hij er over heen walst en zichzelf bezeert. Het gaat al iets beter, en ik denk ook wel dat het makkelijker gaat als straks het vertrouwen op 100% staat.

Wij hebben dit paard gekocht en toen was hij waarschijnlijk nog maar een paar keer onder het zadel geweest. Maar het gaat al elke keer iets beter. Lachen

Een voetje helpt niet echt. Ik zo'n situatie ben ik zo stijf dat ik er het beste alleen op kan komen.
Tevens draait de pony gewoon de hele tijd.

Eerst stijgerde ze ook ( er is geen sprake van pijn, wand na het opstappen ontspant hij voledig en kan je gewon stelling vragen ) maar dat is nu ook al niet meer. Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:55

Mijn oude deed het ook op het moment dat je je been over het zadel wou doen. Bij die was met kruk echt de enige manier.
En ja, logisch dat ook zij niet meteen braaf naast het krukje bleef staan. Heb heel wat heen en weer gesleept. Haha!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:58

Ik ben o zo bang dat hij dan over het krukje struikelt en ik nog verder van huis ben.. Bloos

We oefenen oefenen en oefenen.
Eerst wilde hij ook al niet stil staan, omdat dit alleen bij op en afstappen gedaan werd.
Nu doe ik dat ook wel eens tussendoor en als hij braaf blijft staan krijgt hij een brokje. Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:04

Een gemiddeld krukje zullen ze eerder omschoppen als er zelf over struikelen. (uitzonderingen daargelaten Clown)
Daar zou ik me niet zo druk om maken.
Ik ben begonnen met een plastic ton zelfs. Haha!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:05

Ik ga het morgen eens proberen. Lachen

Misschien helpt het wel goed, je weet het nooit.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:07

Proberen kan geen kwaad.
Ik heb er ook best even over gedaan hoor.
Succes!

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:12

Heel veel oefenen met iemand anders erbij, eerst dat de ander hem nog vasthoud, daarna langzaam overgaan naar loslaten(wel dat je vader hem nog kan pakken als hij schrikt). En als dit allemaal goedgaat, komt vanzelf het moment dat je rustig op kunt stappen Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:15

je zou zeggen.. hij schrikt omdat er ineens iets aan de rechterkant zit terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan.

probeer eens aan de rechter kant te hangen. aan die kant te lopen etc etc. dat beide kanten gelijk worden,.

sate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:28

Die van mij was ook heel bang met opstappen en het feit dat ik er boven op zat was ook heel eng. Ik heb dit opgelost door hem een brokje te geven zo gauw je er op zit. Weet sommige mensen zeggen dan krijg je verwende paarden van bla bla bla enz.
Maar ik weet wel heb geen problemen meer met opstappen of rijden. En nog een voordeel die van mij kan nog zo fris zijn hij wacht op het snoepje.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:29

maar wie geeft hem dat snoepje dan? jij zelf als je er op zit? dan moet je opzich ook in een vreemde bocht? en als je het een keer vergeet?

ik vind het wel een goede oplossing.. maar het neemt wel weer veel problemen met zich mee

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:03

ik had met mijn paard ook problemen met opstappen, elke keer als ik opstapte en mijn been er nog niet over had ging hij er in volle galop er vandoor, dus elke keer als ik weer ging opstappen was ik als de dood zo bang, want je zit dan nog niet in je zadel en je hebt ook nog geen teugels in je handen dus ben ik er toen een aantal keren ervan af gevallen, zelfs zo erg dat ik met een ambulance naar het ziekenhuis ben gebracht. maar ik ben er wel weer opgestapt maar dan wel als iemand hem vasthoudt en zo lang zamer hand ging er op den duur gewoon iemand naast staan en zo iedere keer wat meer afstand en nu stap ik alleen op zonder problemen.
je moet gewoon doen wat jij prettig vind ,dus als jij je paard wil belonen met een snoepje moet je dat gewoon doen.

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:07

probeer eens een krukje..en OVERDREVEN belonen als je erop zit, als je eenmaal zit nog ong 20 sec stil staan en weer OVERDREVEN belonen en dan pas weg stappen. Als je eraf wilt: 20 sec stilstaan belonen, afstappen en weer overdreven belonen..oefen dit maar eens..Knipoog

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:25

Misschien kun je proberen om een snoepje te gebruiken bij het opstappen. In eerste instantie zowiezo ALTIJD met hulp op- en afstappen en vooral heel rustig blijven bewegen. Paardje is zo te zien een beetje achterbang. Vindt 'ie het ook eng als je d'r een deken opgooit?
Na het rustige opstappen je rechter voet ook in de beugel zetten tot je zelf goed zit, en dan vanuit het zadel en snoepje geven als beloning.
Afstappen hetzelfde, maar omgekeerd. Eerst rustig afgestegen zijn en naast het paard staan, en dan weer een snoepje geven.

De meeste paarden zijn dusdanig gefixeerd op snoepjes, dat ze er vrij snel aan wennen dat er wat te happen valt als vrouwtje zit. Maakt opstijgen al een stuk leuker.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:36

je kan ook proberen met een juten zak over het zadel doen die gevuld is met hooi, zo over hem heen laten rollen, of een pop je maken die net zo groot is als jij en die er op doen er af halen, een beetje mee spelen. Kijk maar op mijn profiel worden ze best rustig van. of je komt een keer spelen met hem bij ons.