Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) Ik denk namelijk dat ie inderdaad gewoon bang geworden is.
Waar ik een paar maand nog niet aan moest denken 

**
_Marinke_ schreef:Hmm, dit klinkt als een paard dat gruwelijk in de stop is gereden inderdaad. Volgens mij is die ook als de dood voor de zweep wat ik lees (zweepje kwam erbij, en toen sprong die wel terwijl die niet eens werd gebruikt.. zegt al genoeg).
Probeer iemand te vinden die zelf onwijs rustig is, en super veel geduld heeft. Dan alles enorm rustig opbouwen en begin bij de dressuur. Als die daar volledig onder controle is, kun je rustig beginnen met balkjes. Eerst 1 balkje, dan 2, dan 3, en zo kun je steeds verder uitbouwen. Zorg wel voor genoeg ruimte er tussen (heo meer hoe beter). En probeer echt op een dressuurmatige manier over de balken te rijden.
Als dat goed gaat kun je een laag kruisje proberen, echt onwijs rustig gaan zitten in je zadel. Zitten zitten zitten, benen er wel aan houden en van voor ook goed je handen eraan houden. Zodat ie iniedergeval wel bij je blijft (wat je als het goed is met de dressuur goed voor mekaar hebt gekregen), en gewoon rustig op een hindernis af rijden.
Eerst in stap, ga voor de hindernis halthouden laat hem kijken en draai dan bv. linksom weg.. (niet langs de hindernis heen!!!) dan stap je er weer op af en ga je halthouden voor de hindernis en stap je rechtsom weg,, uiteindelijk kun je 8-jes maken voor de hindernis of volte's maar rijd ook een keer ergens anders langs, niet voor die hindernis blijven plakken.
Vervolgens kun je die 8-jes en voltes in draf gaan rijden.. en als die gewoon lekker rustig erop af loopt alsof het niets is kun je proberen het kruisje is te springen. Denk eraan, goed zitten! En hou hem echt tussen je handen en benen. En moedig hem aan!
Uiteraard goed belonen als die erover heen is gegaan, maakt niet uit of die de hele hindernis der af heeft gegooid of erg twijfelde denk eraan: Hij is er over heen gegaan!
Waarschijnlijk zal die nog wel snel over de hindernis gaan, maar blijf volhouden dat het rustig blijft (denk aan de 8-jes en volte's in stap en draf) Laat hem gerust kijken naar een hindernis die eng is.. laat hem zien dat er niks engs is en blijf onwijs rustig!
Het zal erg veel geduld vergen om dit goed voor elkaar te krijgen, ik heb er een onder mijn kont die onwijs graag wil springen en ook veel te snel over de hindernis gaat. Wat onwijs gevaarlijk is als de hindernissen hoger worden. Dan gaan ze de benen niet meer optillen enzo, kun je vreselijke ongelukken krijgen (ook te vroeg afzetten etc.)
Bij mij heeft deze methode enorm geholpen, kan nu lekker rustig en volledig onder controle een parcourtje van 60 cm afleggenWaar ik een paar maand nog niet aan moest denken
Heel veel succes, geduld en echt rustig blijven!
En overleg ook met je instructeur/trice, eventueel kan je ook iemand anders vragen als je het zelf te eng vind of dat je weet dat jij niet die rust en geduld hebt.
Zoals ik al zei: Heel veel succes!
Het komt vast wel goed, en zeker niet opgeven
**zoek wel de juiste begeleiding erbij**
Sorry voor het lange verhaal

Het is namelijk ook een flinke onbenul die over de kleinste dingen struikelt, tegen mij aanloopt als hij aan het rondkijken is, tegen een staander aanloopt etc. en als hij enthousiast is is dit alleen nog maar erger. Op het moment dat hij op die hindernis afraast denkt hij niet na of hij het wel haalt: hij springt er gewoon als een gek overheen.
Maar als jij ken thet paard natuurlijk vele malen beter dan wat ik door de computer kan zien
Als je je veiliger voelt bij niet springen, Ok.
iingee schreef:zet elke keer als je gaat rijden een hindernis in de bak en ga dan gewoon dressuuren laar hem er goed naar kijken en eraan ruiken.
als hij helemaal rustig is dan kan je een keer beginnen met balkjes draven
ga zo steeds verder maar zeker niet te gehaast!
veel succes!!