Beer doet z'n best in het winter zonnetje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottejulia

Beer doet z'n best in het winter zonnetje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 22:56

Eindelijk heb ik dan weer eens foto's van mijn knappe vent! Lachen Het rijden de laatste tijd gaat stukken beter (neem eens een kijkje in ons eerste topic voor het verschil), mede doordat we nu elke 2 weken les hebben. Uiteraard wou ik deze vooruitgang met jullie delen.

Het was voor mij al weer een tijdje geleden dat ik foto's heb gezien van het rijden met Beer. En naast dat ik vind dat we veel vooruit zijn gegaan zijn er natuurlijk ook nog heel wat verbeterpunten. Zoals stoppen met naar beneden kijken (krijg je als je zo'n knapperd onder je hebt lopen), handen een handbreedte boven de schoft houden, tenen meer naar binnen draaien, niet voorover vallen enzovoort. Goed onderbouwd commentaar is meer dan welkom! Knipoog

Selectie uit ruim 100 foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met deze foto ben ik zelf erg blij Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderste 4 foto's zijn vlak na elkaar genomen en maken volgens mij wel goed duidelijk hoe zoekend Beer vaak is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En klaaaar.. (Braaf paard Lovers)

Flabbergast

Re: Beer doet z'n best in het zonnetje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:58

Allereerst zou ik zeggen: handen los (zeker met zo'n bit)! Het ziet er ontzettend vast uit allemaal, probeer je teugels korter te nemen en hem 'omhoog' te gaan drijven. Je ziet op de foto's ook, dat hoe meer gedragen hij loopt, zijn achterhand veel beter meekomt. Hij loopt nu in een vast krulletje, en kan daarbij zijn complete achterhand vergeten als hij wil. Dus zelf je handen omhoog, diep zitten en drijven Lachen. Succes.
(Ik snap overigens dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is hoor Haha! )

onley

Re: Beer doet z'n best in het winter zonnetje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:32

sjee ik heb dit altijd zo een ontzettende leuke pony gevonden Haha!

maaar je handen daar word ik niet vrolijk van Bloos
steek je handen wat meer naar voren en draag wat meer
ik vind het niet gek met zo een straf bit dat hij soms het contact kwijt is of achter de loodlijn gaat lopen
ook mogen je schouders wat meer naar achteren
zodat je ook uit je eigen recht gaat zitten

je hebt een erg mooie pony waar je best trots op mag zijn
maar probeer echt wat aan je handen te doen wat volgens mij maak jijje strek waar je pony zich op afreageert (terug sterk maken)

en dat bit Bloos
voor buiten ale tot daar aan toe
maar voor zo binnen, nee zou niet mijn keuze zijn
ook al is die bere sterk (maar dat ben je meestal zelf schuld)
een paard weerspiegelt enkel de ruiter zijn fouten Knipoog

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:15

Zoals je zelf al zegt, NAAR VOREN KIJKEN Knipoog
En niet te veel voor over zitten. Knipoog
Oja,, Wat een SUPER gave rijbroek Kwijl Kwijl *LOL* *LOL*

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:32

Gave pony!
Commentaar word al gegeven,
probeer wat rechter op te zitten.
Verder ziet het er goed uit zien, vind ik.

(zo reed ik er gister ook bij, precies dezelfde trui en rijbroek Tong uitsteken )

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:40

Leuk beest
Maar je handen het lijkt alsof je het vastzet ja, ga niet weer het zelfde verhaaltje banketstaaf, want dat weet je al
En je mag wat rechter op gaan zitten,
Maar t is een mooie pony!

_fenna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:57

Leuke foto's Commentaar is al gegeven, vind toch dat je vooruit bent gegaan als je kijkt naar de vorige foto's.... Go jij! Go jij!

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:01

mooie pony! Zag ik nou af en toe een voetbalveld achter jou bak? Echt gaaf! Vork

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 10:52

Bedankt voor het commentaar, ik ga er zeker heel hard aan werken! Knipoog

Ik wil nog wel even zeggen dat Beer wel ontzettend druk was, met een rede, namelijk dat ze naast de bak aan het slagballen waren. Boos! Dus dat mijn strenge handen volgens mij ook wel deels komen doordat ik grote moeite had 'm wat rustiger te laten lopen.

Nog even waarom ik met dit bit rijd: Mijn instructice had dit aangeraden omdat Beer overal doorheen dramde met zijn vorige bitje. Omdat het rijden met dit bit nu beter gaat, stappen we binnenkort weer over op een watertrensje. Lachen

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:55

commentaar is al gegeven maar ondanks loopt ie toch leuk , meid!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:29

Heey Lotte Haha! ,

Er is echt veel vooruitgang te zien in vergelijking met je andere (oude) topic!!
Ik vind dat je Beer nog knap aan het lopen hebt terwijl ze daar aan het slagballen waren!!(dacht dat er alleen maar voetbalvelden zaten??).
Qua commentaar ben ik het wel met de rest eens.
Ik heb het idee dat je teugels wat lang hebt, kan dat kloppen of ligt dat aan mij??(zoja dan heb ik niks gezegt Bloos ).

Verder vind ik het er echt heel erg leuk en goed uitzien!! Haha! . En ben ik stiekem best een beetje jaloers op je setje Schijnheilig .

Doeiiiii Anne!

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:30

zo lekker blijven rijden, dat die zoekende is, vind ik alleen positief. Vanuit daar kun je verder gaan werken.
Bit is eigen keuze en heb je je redenen voor, ontspan wel afentoe met je hand, maar dat had je al gehoord

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:36

Eerlijk gezegd zie ik de foto's uit je andere topic liever, veel meer ontspannen. Paard wordt hier stevig in de krul getrokken, maar dat is al gezegd.
Meer naar ontspanning rijden, meer op je zit en benen. Kan me voorstellen dat als er naast je slagbal gespeeld wordt dat dat niet het beste moment is om aan die ontspanning te werken, maar toch Bloos

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:54

Waaruit maakt iedereen op dat ik mijn paard in de krul trek? Dit klopt namelijk echt niet hoor, juist niet! Ik probeer juist het heel erg vanuit hem zelf te laten komen, zoals ik al zei gaat hij zelf ook heel erg opzoek. En het is heus niet zo dat ik in zijn mond ga lopen trekken of lopen zagen als hij zijn hoofd dan weer een tijdje omhoog doet, zou niet durfen! (Arme Beer.. Verdrietig )

Wat ik me nu afvraag he.. Het is toch de bedoeling dat tussen je elleboog en de mond van je paard een rechte lijn is? Dus als je paard zijn hoofd omlaag doet moet je automatisch je handen dan toch ook omlaag brengen om die rechte lijn te houden? Of snap ik het nu helemaal verkeerd (dan zou ik graag willen dat iemand 't mij goed uitlegd Lachen ) Of moet ik mijn paard gewoon hoger instellen? Het is toch juist goed om (in het begin) lang en laag in te stellen?

Moet zeggen dat dat ik ook wel erg geschrokken ben van mijn hand houding hoor (foto's zijn erg confronterend), daar niet van! Maar jullie commentaar brengt wel een aantal vragen bij mij naar boven. En begrijp me niet verkeerd, ik wil er erg graag meer van leren! Knipoog

Edit: Overigens heb ik gister weer met een watertrensje gereden, wat eigenlijk bijna net zo goed ging! Haha! Dit betekend dat we daar dus per direct weer op over gaan (voor zolang het goed blijft gaan tenminste en naar buiten nog wel met dit bit). Wat het denk ik is met dit bit, het geeft ook mij meer vertrouwen omdat als hij gaat rennen (wat hij heeeel veeel deed in het begin) ik weet dat ik hem terug krijg.
Laatst bijgewerkt door Lottejulia op 11-02-08 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:57

Ik ben verlieft op Beer!
Echt, wat een prachtige pony!
Vind alleen het bit jammer maar het zal wel ergens voor nodig zijn Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:50

Je pony loopt nogal eens achter de loodlijn, dus te diep. Dit kan o.a. komen door het bit wat je gebruikt en waar je te heftig mee inwerkt. Het is een bit met een lichte hefboomwerking en te zien aan de ringen staat er voortdurend spanning op, dat is niet de bedoeling.
Het hoogste punt van de hals van je pony hoort precies achter de oren te liggen en het neusje op of iets voor de loodlijn.
Misschien is het een goed idee om je eens niet te concentreren op de hoofdhouding van Beer maar op het in ontspanning rijden. Maak veel gebruik van he zit en benen, daar moet je je paardje meerijden en daarmee moet je de achterhand activeren! Je zit niet op je kont, je hangt iets naar voren. Ga voor je gevoel meer naar achteren zitten ( alsof je een beetje achterover leunt), op je zitbeenknobbels. Dan kan je met je zit op je paard inwerken, dan liggen je benen beter en kan je die ook beter gebruiken.
Houdt je handen stil, zoveel mogelijk op 1 plek, je mag de mond van je paard wel volgen maar bewegingen van meer dan 5 a 10 cm zijn veel te groot.
Laag instellen betekent dat je hem met een lage, lange hals rijdt wat je nu doet lijkt meer op de zgn. "Rollkur".Laag en lang, voorwaarts/ neerwaarts is een veel betere uitgangshouding want dan stimuleer je Beer op eigen benen te gaan lopen en dan zal hij vanzelf je hand gaan opzoeken.

Dus kort samengevat:
ga op je kont zitten,
gebruik meer zit en been hulpen
rijdt hem van achter naar voren
maak je voorlopig niet druk over de voorkant, de "krul" komt vanzelf
maak veel overgangen in tempo en houdt tussen door eens halt met een pasje achterwaarts, vandaaruit weer meteen wegstappen ( later draven, etc)
rijdt veel wendingen, voltes, etc.
stuur met je buitenteugel, met je binnenteugel vang je tempoveranderingen etc.op
etc. etc.

Goed dat je weer terug bent gegaan naar de gewone watertrens, een pessoa bit is eigenlijk een onduidelijk scherp bit waarbij je heel goed moet weten hoe en waarom je het gebruikt. In principe moet vrijwel ieder paard/pony op een trens kunnen lopen, dat kost soms wel veel tijd en dus geduld.
Van wie krijg je les? Iemand die haar sporen verdiend heeft in de paarden en ook echt weet waar ze het over heeft? Om de een of andere reden heb ik daar een beetje mijn twijfels over!