Jong paard onmogelijk te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isadora

Jong paard onmogelijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:28

Hallo,

Ik heb een jonge merrie van 5jaar, ze is zadelmak vanaf haar 2,5 en ingereden, maar volgens mij is dat bij de vorige eigenaars volledig fout gelopen. In omgang is ze rustig en lief, soms is ze wel wat bruut, maar ze weegt dan ook om en bij de 700kg en houdt zelf geen rekening met haar gewicht. Problemen komen voor tijdens het rijden, bokken tot je eraf valt, er in galop vandoor gaan en niet meer willen stoppen, hoofd op en neer gooien, en steigeren heeft ze ook al gedaan. Nu wordt ze sinds korte tijd met een slof gereden en dit lijkt haar te kalmeren, maar ze durft dus nog steeds zeer moeilijk doen, stoppen en omhoog willen gaan, bokken en echt tegendraads doen. ik heb haar nu 1.5 jaar en is in die tijd amper vooruit gegaan op gebied van rijden. Aan de ruiter ligt het niet, want dat is een bekwame dressuurruiter, medische problemen zijn het ook niet want ze is gezond. Iemand hier soms ervaring mee en oplossingen, want ik wil er binnenkort zelf mee gaan rijden, maar vanwege een blessure kan ik het mij niet veroorloven om eraf gegooid te worden, dit zou voor mij zeer nadelige gevolgen hebben. Het is dus enkel tijdens het rijden, in de omgang en met het borstelen/zadelen is ze zeer braaf en rustig. Ook buitenrijden is hopeloos en zeker niet aangeraden!!!

Groetjes

KiWiKo

Re: Jong paard onmogelijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:31

misschien toch een andere ruiter proberen EN het dier even door een andere dierenarts laten doorlichten

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:41

Mijn paard is door 3 verschillende Da gezondverklaard. Ze doet dit ook bij iedere ruiter, de ruiter die er nu mee rijdt is de enge waar ze het rustigste mee is, iemand anders laat ze gewoon niet toe, die moet er dezelfde moment nog af en daar doet ze alles aan.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:45

excuseer, je weet helemaal niet hoe er momenteel met het paard gereden wordt, dus hou zo'n commentaar aub voor jezelf, verder dan gewoon stappen, draven en galopperen gaat het niet, het paard wordt ook niet gepusht, ze is gewoon heel moeilijk te rijden, vanaf dat je opstapt wil ze je er gewoon af, ondanks dat er momenten zijn dat als je rijdt ze perfect loopt en zeer braaf is, maar merestal is het niet zo. Slof is uitnoodzaak omdat ze anders niet te stoppen is en zichzelf verwondt door gewoon recht tegen alles te lopen wat in haar weg staat!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:46

ben je lekker mee.........

Ik heb voor dat soort paarden maar een oplossing, en dat is in iedergeval niet onder het zadel.... Imo kronkeltje

OF je moet het geluk hebben diegene te vinden die wel met haar overweg kan, maar als ik dit zo lees, is de kans vrij klein

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:48

dan als fokmerrie gaan gebruiken?
als er niet op te rijden valt dan houdt het gewoon op dacht ik..met een goede afstamming valt er wel mee te fokken misschien

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:48

waarom heb je het paard dan gekocht? had je toen ook al een blesurre? ik zou denk ik een ander paard kopen als er een groot risico aan zit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:50

Dromen
Laatst bijgewerkt door ElCid op 09-02-08 19:55, in het totaal 3 keer bewerkt

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:50

De ruiter die haar nu rijdt kan overweg met haar, ze is er correct streng tegen (slaat niet!!) en gaat het paard ook niet pushen. Mijn merrie hangt ook heel hard aan de ruiter die haar nu rijdt, nog even voor alle zekerheid vermelden dat mijn paard absoluut niet gepusht wordt, ze wordt wel bereden, maar niet kapotgereden. Er is vooruitgang op gebied van haar gangen, het is gewoon het bokken en het moeilijk doen dat me zo dwarszit. Er zit heel wat in mijn paardje en ze werkt ook wel graag, maar soms is het echt een bom als je haar berijdt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:54

met een slof pushen is een trek-m-in-de-krul, dit is voor de veiligheid!! en ze heeft toch helemaal niet gezegt dat ze door gaat sukkelen! wat een LOMPE opmerking!

zo dat is er uit. Vork

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:55

Ik heb het paard in eerste instantie gekocht als gezelschap voor mijn andere merrie, rijden was niet belangrijk (vanwege mijn blessure) Voor te fokken wil ik ze ook niet gebruiken. Ze heeft ten eerste geen papieren, en echt fokken zie ik zoiezo niet zitten. Het is wel zo dat we helemaal terug opnieuw zijn begonnen, en haar idd lange tijd gewoon op de weide hebben laten staan. Als ze echt getraumatiseerd is zou ze denk ik wel elke keer zo doen tijdens het rijden, wat niet zo is. Soms is ze uitzonderlijk braaf. Mijn eerste gedacht was dat het gewoon wat speelsheid was door haar jonge leeftijd, maar ze bokt niet uit speelsheid maar echt om je eraf te krijgen

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:58

@ ElCid : Waarom steeds Dromen ???

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:58

ik heb t trouwens niet over ts.
maar over de post over dat pushen enzo.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:59

van elcid... maar die is nu dus weg...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:01

Dat ze met dr hoofd slaat en dit gedrag vertoont duidt toch op lichamelijke klachten (vaak iets in de rug)..

Je geeft aan dat 3 DA al hebben gekeken. Laat een xtje een osteopaat kijken, misschien vind die wel wat.. En anders is dat punt volledig uitgesloten.

Succes Lachen

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:02

misschien een domme opmerking maar ligt je zadel ook ok op uw paard?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:05

Ik heb een paar opmerkingen verwijderd waar alleen nog een smiley stond.

De discussie wordt wat onbegrijpelijk als er eerst een opmerking wordt geplaatst die dan vervolgens wordt veranderd in een smiley.

Erg onplezierig voor de TS.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:05

Misschien toch iets van pijn tijdens het rijden ofzo? aangezien ze met poetsen en dergelijke wel ontzettend braaf is,
Laat er eens een sportmassagetherapeut voor paarden naar kijken, misschien zit er net een spiertje klem.
op http://www.massagehippique.nl en dan bij externe links kun je kijken of er een sportmassagetherapeut in de buurt zit.
Mocht je meer info willen over sportmassage voor paarden mag je me gerust een pb sturen.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 20:09

Ze is echt gezond, sterke rug sterke benen. Ze doet dit ook niet altijd, als ze echt pijn heeft van haar rug zou ze elke keer zo doen tijdens het rijden. En ze slaat niet echt met haar hoofd, maar steekt het tussen haar benen, of wiebelt (zeer groot zeer zwaar maar heel fijn) maarja heel haar lichaam wiebelt als ze stapt Haha! Zadel is ook ok, onderlegger ook.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:11

iedereen probeert gewoon wat te vinden en advies te geven.

misschien een filmpje binnenkort van wat hij doet. je zegt dat alles goed is. dus dan is het gewoon een lastig paard.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 20:12

zeer groot zeer zwaar meer heel fijn, dan heb ik het over haar lichaamsbouw. Misschien wat meer info over mijn paardje.

Het is een Irish hunter van 1.74m weegt rond de 700 kilo

lOveWill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:15

Ik heb exact hetzelfde met mijn jonge paardje op dit moment! Echt rodeo als ze er geen zin in heeft. Wat bij mij heel erg goed werkt is alleen maar voorwaarts rijden, niet aan de voorkant zitten, gewoon aanleunig houden maar flinke peut gas en vrijwel elk rondje van hand veranderen en goed aan de gang houden. Bij mij werkt het tenminste goed Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:15

ik ga even doorvragen over dat wiebelen met het hoofd...

zit daar ook een bepaald patroon in?
op zonnige dagen extra of op warmere dagen extra, voor of na meer inspanning?
houdt dat wiebelen ook verband met de dagen dat ze bokt?

en als je een bokker hebt die weet dat ze je er af kan krijgen dan heb je echt ene probleem. pff duurt echt verselijk lang eer je zulke paarden hebt geleerd dat dat niet de bedoeling is
Knipoog

Kim_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:21

En als je echt veel grondwerk met haar doet, zodat jullie echt een band krijgen ( weet niet of je dat al hebt gedaan?). En voor het rijden longeren, doet ze het dan ook? want dan zou het aan het zadel of iets anders kunnen liggen. Heeft ze ook geen last van haar tanden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:23

mag ik vragen door wie ze nu gereden wordt, mag natuurlijk per PB