Buitenrijden bijna onmogelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upanddown

Buitenrijden bijna onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 11:14

Nou ben ik op zich helemaal geen buitenrijder, maar aangezien onze stal middenin in een prachtig bosgebied staat wil ik af en toe wel eens naar buiten gaan. Het enige paard waar dat nog een beetje mogelijk mee is hier is mijn 5jarige merrie, maar die kan ook niet bepaald normaal doen.

Ze kijkt echt overal naar, loopt van de ene naar de andere kant van het zandpad. In stap kan ze alleen maar dribbelen en in draf heb ik echt een tientonner in mijn handen. Ze heeft echt de bouw van haar vader (Darco, lekker stevig dus) en maakt daar behoorlijk misbruik van door al haar spieren aan te spannen.

Als ik mijn hand ontspan galoppeert ze niet weg maar pakt ze een uitgestrekte draf van 10 meter per pas zodat ik dus niet meer fatsoenlijk kan zitten. Galopperen hetzelfde verhaal.
Iemand een idee hoe ik fatsoenlijk buiten kan rijden?

Alicia2u

Re: Buitenrijden bijna onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:46

Neem een ander braaf en rustig paard mee en laat haar de kunst van hem/haar afkijken. Wordt ze toch te heftig, rij dan een zijgang of keer haar om en ga een paar meter achteruit (in de richting die je op wil gaan). Ook in het bos kun je dressuren!

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:48

Ik ben het met Alicia2u eens.
Voor een nog redelijk jong paard, wat ze omgeving daar nog niet kent, is dit wel een te verwachten reactie.
Voor jou en je paard is het waarschijnlijk makkelijker om een voorbeeld mee te nemen..
Een ander verhaal word het als je geen mogelijkheid heb om met iemand mee te rijden.
Dan lijkt het mij het beste, om je paard proberen af te leiden, door de alertheid om te zetten, in werklust.
Dus idd, misschien even een zijgang, of een paar pasjes achteruit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:31

En een derde mogelijkheid is dat je eerst een normale training in de bak doet, en daarna buiten uit gaat stappen. Dit buiten uitstappen kun je dan, als het allemaal ontspannen verloopt stapje voor stapje steeds verder uitbouwen tot een keertje een drafje, en minder lang in de bak en steeds iets langer buiten.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 17:42

Als er een ander paard bij is, is er niets aan de hand. Dan doet ze gewoon normaal. Maar ik vind ook dat ze gewoon alleen buiten moet kunnen zijn. Dressuuroefeningen doe ik sowieso buiten al wel, gewoon om haar hoofd erbij te houden.
Dat buiten uitstappen zou ik inderdaad eens kunnen proberen om mee te beginnen
Bedankt voor de tips!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:19

En anders een paar keer met haar door het bos wandelen?

Mijn nieuwe paard durft ook niet buiten te rijden. Ze vertikt het om verder te lopen. Ik heb haar vandaag na het longeren ook aan de hand uitgestapt buiten. En zo hoop ik dat ze het vetrouwen in mij krijgt en dat we zo wel straks lekker buiten kunnen rijden.

Succes ermee in ieder geval!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:49

Rij met een ander paard erbij voorop. Als het dan even niet lukt laat je het andere paard passeren en na het 'enge' of moeilijke stuk zet je haar weer voorop.
Mijn paard wilde eerst ook niet naar buiten en werd helemaal gek, nu loopt hij braaf voorop en zelfs hele stukken alleen. Gewoon langzaam uitbouwen: Voorop rijden, een stukje weg draven van het andere paard en dan steeds een stukje verder.
Het duurde bij mijn paard zo'n 8 maanden voordat we echt alleen op pad konden, dus neem de tijd.

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:03

probeer de eerste energie eraf te halen door te longeren, en net als hierboven gezegd, ga na de training in de bak elke dag even buiten uitstappen. zo wordt de omgeving vertrouwder, dat scheelt ook veel denk ik.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 17:06

Ik ben nu drie dagen achter elkaar naar buiten geweest. Toch eigenlijk best leuk, vooral met dit weer Haha! Ik merk dat het toch een kwestie van wennen is. Vandaag ging het eigenlijk heel goed, ze keek veel minder en was veel alerter op mijn hulpen.

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:17

goed hoor, ik denk dat ook, het moet normaal worden om buiten te rijden. als het nieuwe eraf is wordt je paard wel rustiger. ik heb geen beschikking tot een binnenbak, dat scheelt ook Tong uitsteken

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 17:24

Ja ik dus wel, en daar worden de paarden toch wel een beetje verwende 'bakpaarden' van Bloos Eigenlijk best slecht, denk dat ik toch maar eens vaker naar buiten moet!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:11

Je kan ook aan iemand vragen of ie mee wil fietsen.

En bouw rustig op, dus niet meteen gaan draven en galopperen. Met elke rit kun je steeds meer gaan draven en als het goed gaat, dan een stukje galop. Maar in het begin gewoon veel stappen.

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:13

Heb je een buitenbak, misschien daar een paar keer inrijden?