Wat nu? Probleem met bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Wat nu? Probleem met bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 10:30

Even een korte inleiding, dit is het schema van mijn paard nu:

Maandag: dressuurtraining
Dinsdag: staat paar uur los met vriendje
Woensdag: dressuur training
Donderdag: longeren met passoa
Vrijdag: bijrijdster heeft dressuurles
Zaterdag: ik heb dressuurles
Zondag: staat paar uur los met vriendje

Dat is zo ongeveer het schema.

Mijn paard en ik zijn nu ongeveer op L1-niveau. En mijn bijrijdster is zelf ook ongeveer dat niveau. Nu doet zij Rick (m'n paard) op vrijdag, omdat ik dan dus niet kan. Ik kan dus ook niet komen kijken. Nu krijg ik dus net te horen dat ze gisteren in de les het changeren geoefend heeft, terwijl ik heel duidelijk ben geweest daarover, ik wil dat niet. Wij zijn beiden L1 en changementen rijden is weetikveel hoe hoog niveau. Ook heeft hij mij hiermee vroeger vaak in de maling genomen. Op de X changeren en bokkend de andere kant oprennen. Dit is dus absoluut uit den boze. Als wij ooit op Z-niveau zijn, wil ik dat best een keer in de training meenemen, maar nu echt nog niet. Wat moet ik hier nu mee? Moet ik zeggen dat ze m'n paard niet meer mag rijden? Want ze is nu lichtelijk boos omdat ik het niet wil en ik ben bang dat ze het blijft doen maar het gewoon niet meer zegt. En ik ken mijn paard, als hij dit vaak genoeg doet zodat hij het compleet onder de knie heeft, gaat hij hier misbruik van maken tijdens mijn training. En dat wil ik juist tegengaan.

Ook is het gisteren niet eens goed gegaan, want hij changeerde alleen voor en hij sprong niet mee achter en aangezien zij nog niet op dat niveau is, mijn paard nog niet op dat niveau is en de instructrice zelfs nog geeneens op dat niveau is, vind ik dit echt abnormaal. Mijn paard pakt alles snel op en dalijk leert hij het verkeerd en dan krijg ik later de problemen met een paard die het changeren ooit (nu dus) verkeerd aangeleerd heeft gekregen.

Iemand tips? M'n bijrijdster is trouwens al in de 30 en ik ben 17, vandaar dat ze soms het idee heeft dat ik het allemaal niet zo goed weet. Ze zegt wel "jouw paard, jouw regels", maar ik ben bang dat ze dit niet na gaat leven.

Nadine

Re: Wat nu? Probleem met bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:35

Als jij het niet wil, moet zij het ook niet doen. Het is inderdaad jouw paard, jou regels. Als je het tegen de instructie zegt dat je het niet wil, zal zij het haar toch niet laten doen?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 10:36

Nadine___ schreef:
Als jij het niet wil, moet zij het ook niet doen. Het is inderdaad jouw paard, jou regels. Als je het tegen de instructie zegt dat je het niet wil, zal zij het haar toch niet laten doen?

Het probleem is juist dat iedereen daar denkt het allemaal beter te weten.

"Joh, je paard kan dat heus wel."
"Stel je niet zo aan, het is juist goed voor 'm"
"Gaat toch netjes?"
"Wat is nou het probleem? Hij kan zoveel."

Ja, dat weet ik toch, het is niet voor niets MIJN paard. Maar ik ga het inderdaad even met de instructrice bespreken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:37

Zo te horen zijn er dus mensen die de boel een beetje mee in de gaten houden.
je hebt haar nu gewaarschuwd dat je het niet wil hebben. Hoor je het nog een keer dan weet je dat ze niet betrouwbaar is en dan zou ik haar zeker vragen te vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:37

ik zou duidelijk zeggen dat je niet wil, doet ze het wél, dan zou ik een andere bijrijdster zoeken. het is jou paard, wil jij het niet, dan gebeurd het niet toch?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:38

Heel duidelijk zijn dat je dit niet wil hebben. Anders: een nieuwe bijrijdster zoeken!!

Als de verzorgster van mijn paardje zoiets zou doen kreeg ze van mij nog één kans, en anders is het over..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 10:39

CrazyCat schreef:
je hebt haar nu gewaarschuwd dat je het niet wil hebben. Hoor je het nog een keer dan weet je dat ze niet betrouwbaar is en dan zou ik haar zeker vragen te vertrekken.

Jammer genoeg is het een manege, dus inderdaad genoeg mensen die het allemaal zo goed weten.

Ik ben alleen bang dat ik het niet meer te horen krijg, als ze dat nog een keer doen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:43

ik zou het hier gewoon met je bijrijdster over hebben, ze weet dat het jouw paard is en het dus jouw regels zijn. als je aan haar duidelijk aangeeft waarom je het niet wil zal ze daar mee in moeten stemmen. ze snapt ook vast wel dat ze anders een ander paard moet gaan zoeken. maar vooral vertelen WAAROM je het niet hebben wil en djuidelijk zijn wat de grens is (wijken , schouderbinnenwaarts ed.)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:45

Saskiaatje schreef:
CrazyCat schreef:

Jammer genoeg is het een manege, dus inderdaad genoeg mensen die het allemaal zo goed weten.

Ik ben alleen bang dat ik het niet meer te horen krijg, als ze dat nog een keer doen.

Je bijrijdster heeft toch les op die dag?
Kan je dan niet tegen de instructie zeggen dat ze dat niet mag doen? En laat hun jou melden als ze dat wel doet.
Ga een gesprek aan met haar. Leeftijd maakt wat mij betreft niet uit. Het is jou paard. En als jij het niet wil dan gebeurd het niet. Is ze het daar niet mee eens dan is het einde verhaal. En dan moet je dus opzoek naar een andere bijrijdster.

Verder is alle meningen van al die mensen op de manege niet van belang. Al zou je paard het kunnen of aan kunnen dan nog blijft het jou paard. En als jij het niet wil....... dan gebeurd het niet. Gewoon op je strepen zijn hoor. De reden waarom is niet eens belangrijk. Jij bent belangrijk.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 10:48

Oke, fijn dat jullie er hetzelfde over denken als ik. Ik voelde me al zo rot, omdat zij ietwat boos/teleurgesteld was. Maar ik wil dat gewoon echt niet. Ik weet namelijk 100% zeker dat hij hier misbruik van gaat maken tijdens mijn training en ik ben eindelijk van dat bange af, dus ik wil dit niet weer oproepen, omdat de instructrice dit zonodig wil oefenen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:53

Ik zou het er inderdaad met je bijrijder over hebben, en zeggen dat je dat gewoon niet wil! Verder kan je het er met haar instructrise over hebben dat ze dat niet mag doen..
Tegen je bijrijdster zou ik wel zeggen dat als ze dat nog een keer doet ze er wel echt uit vliegt want anders blijft ze het misschien ongestraft doen..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:55

ik vind het juist wel belangrijk dat je je bijrijdster verteld waarom je het niet wil hebben!! de kans is groot dat ze het dan wel begrijpt

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 10:56

Ja, dat heb ik gedaan, ik heb op vier verschillende manieren uitgelegd waarom ik het absoluut niet wil. Maar de instructrice kan niet heel de les aan haar aanpassen. Want dit zijn zo'n beetje de dingen die ze van mij mag:

- de basis (stap, draf, galop, middendraf, enz.)
- schouderbinnenwaarts
- schoudervoor
- wijken

En that's it. Maar het is wel een gevorderde les en ze doen ook andere dingen, kan ik haar die dan gewoon 'verbieden'?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:58

dan zou ik het met de instructrice over hebben en ja tuurlik kun je het haar verbieden, het is jouw paard!!! anders moet ze maar opzoek gaan naar een paard wat verder gevorderd is dan de jouwe

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:59

Bij mij was het simpel, die kreeg nog 1 kans en ik zorg er dan zelf wel voor dan iemand haar in het oog kan houden.
Doet ze het nog eens? dan ligt ze buiten, er zijn toch genoeg dingen die je kan oefenen?
Pech voor haar, jouw paard, jouw regels, daar moet zij naar luisteren!

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:59

Ik rijd ook een paardje bij. Dit gebeurt naar de regels van de eigenaar, of ik het daar nou mee eens ben of niet. Zou ik het er echt niet mee eens zijn vind ik dat ik moet stoppen en niet mijn mening moet doordrammen. Het is en blijft een paard (eigendom) wat van een ander is. Ik vind dat je haar een waarschuwing moet geven dat wanneer ze het nog een keer doet (je hebt mensen die haar kunnen controleren) ze je paard niet meer mag rijden. Het is voor haar een leuk uitje maar voor jou een eigendom waar je de verantwoordelijkheid voor hebt. Jouw mening gaat voor.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 10:59

suuzepuus schreef:
dan zou ik het met de instructrice over hebben en ja tuurlik kun je het haar verbieden, het is jouw paard!!! anders moet ze maar opzoek gaan naar een paard wat verder gevorderd is dan de jouwe

Of een andere les, inderdaad.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:03

Tis rot voor je bijrijder, maar de eigenaars wil is wet.
Merk zelf als bijrijder dat het af en toe wel geven en nemen is af en toe.
Misschien kan je bijrijder beter in een andere les meerijden die dat soort oefeningen niet doen?
Vind het wel sneu voor zon bijrijder dat ze dan de overige oefeningen niet mee mag doen (neem aan dat ze zelf de les betaald?) en er dus een beetje voor spek en bonen mee rijd.
Daarom is het misschien helemaal niet zon slecht idee om in een lagere niveau les mee te rijden denk ik.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 11:06

foetsie schreef:
Tis rot voor je bijrijder, maar de eigenaars wil is wet.
Merk zelf als bijrijder dat het af en toe wel geven en nemen is af en toe.
Misschien kan je bijrijder beter in een andere les meerijden die dat soort oefeningen niet doen?
Vind het wel sneu voor zon bijrijder dat ze dan de overige oefeningen niet mee mag doen (neem aan dat ze zelf de les betaald?) en er dus een beetje voor spek en bonen mee rijd.
Daarom is het misschien helemaal niet zon slecht idee om in een lagere niveau les mee te rijden denk ik.

Ja, maar moet ik dan geven en zeggen dat ze die oefeningen wel mag doen of nemen door te vragen of ze in een andere les wil rijden?

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:07

misschien moet je iemand(een goede vriend of vriendin)
een keertje laten kijken bij de les..
dan kun je zien wat ze allemaal doen het is tenslotte jou paard!!!!
ik zou het niet pikken, diegene mag al blij zijn dat ze op jou paard mag rijden..
en dan mag jij ook best wel eisen gaan stellen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:11

Het is jouw paard dus heb jij er het laatste woord over. Als er duidelijke afspraken over zijn gemaakt zou ik er met haar over praten en haar daarop aanspreken. De keuze is dan aan haar, of zich aan de afspraken houden of er mee kappen lijkt mij!

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:11

Saskiaatje schreef:
Ja, dat heb ik gedaan, ik heb op vier verschillende manieren uitgelegd waarom ik het absoluut niet wil. Maar de instructrice kan niet heel de les aan haar aanpassen. Want dit zijn zo'n beetje de dingen die ze van mij mag:

- de basis (stap, draf, galop, middendraf, enz.)
- schouderbinnenwaarts
- schoudervoor
- wijken

En that's it. Maar het is wel een gevorderde les en ze doen ook andere dingen, kan ik haar die dan gewoon 'verbieden'?

Ik zou er even met je bijrijdster en haar instructeur/ice over hebben, tot welk niveau ze mag rijden in de les. Bv. tot M. Gewoon een soort lijstje opstellen wat ze mag, wat je ook al ongeveer hebt gedaan. En als dat dan allemaal goed is gegaan. Kan ze weer iets moelijkers beoeven. En dat duurt volgens mij wel even!
Je kan gewoon zeggen; als jij met haar changeren hebt geoefent. Leert ze het op jou manier. En als jij dan later niet meer op hem rijd. Heeft hij het zo aangeleerd, wat heel erg moelijk is om weer helemaal overnieuw te gaan.

Veel succes ermee!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:18

Ik zou even met haar praten inderdaad, duidelijk maken wat ze allemaal wél mag en wat liever niet. Ook aan de instructeur vertellen, zodat die daar rekening mee kan houden.
Verder heeft ze het helemaal goed gezien: Jouw paard, Jouw regels. Als je je daar als bijrijder niet aan kunt houden vind ik niet dat je een geschikte bijrijder bent. Het is niet de bedoeling dat een bijrijder boos op jou gaat zijn omdat jíj zegt dat iets niet mag met JOUW paard. Als jij een goede reden hebt om liever niet te willen dat ze changementen oefent met je paard dan is dat jouw beslissing, niet de hare.

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:12

Bespreek het nogmaals met je bijrijdster!
Het is en blijft jouw paard, kan ze daar geen begrip voor opbrengen, is het misschien verstandig om een andere bijrijdster te zoeken.
In iedergeval succes ermee.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:05

Ben ik de enige die het een beetje raar vind dat bijrijder niet hogere oefeningen mag mee pakken als eigenaar? Ik vind het een beetje vreemd dat je een aantal oefeningen geeft die ze mag doen en meer niet.

Ik begrijp dat als je vroeger slechte ervaringen hebt gehad met het changeren dat je dat niet zo ziet zitten. Maar ik kan van bijrijder ook begrijpen dat je meer wilt leren en daar kun je ook profijt van hebben.

Is het niet zo dat bijrijder misschien wat sneller gaat als jij zelf en daarom wat andere oefeningen mee pakt in de les? Ik neem aan de de instructrice wel in de gate heeft welke oefeningen ze wel en niet kan, zo niet zou ik eerder een andere instructrice zoeken als een bijrijder.

Een galopwissel is overigens niet alleen in het z nodig. Als je een parcourtje springt is het ook handig als je paard een wissel kan springen.

Het is en blijft natuurlijk jou paard en als jij iets niet wil dan heeft de ander niet het recht het toch te doen.

Ik zou hier afspraken over maken en aangeven dat als het wel gebeurd je genoodzaakt bent een andere bijrijder te zoeken, je kunt moeilijk elke les langs de kant gaan staan om te kijken of ze zich aan de afspraken houd, daar heb je geen bijrijder voor Haha!