Paard is gehecht aan zijn moeder hoe op concours?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sam98

Paard is gehecht aan zijn moeder hoe op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 08:13

Hallo,
Ik zit eigelijk een beetje met een probleem ...
Wij hebben 2 paarden moeder en zoon de moeder is van mij en de zoon van mijn zus ( is een ruin ).
Met die ruin wil ik volgende jaar gaan starten alleen heb ik de probleem ze kunnen niet zonder elkaar met de moeder weg van zoon wil wel maar met zoon van moeder weg wil niet.
Hij gaat dan gelijk achteruit lopen en heel hoog bokken hij kanlt over tegen op en vind het ook niet erg als die in een sloot terecht komt Clown
Ik vind het een beetje vervelend de hele tijd af te stappen en dan ergens een stuk veder op er weer op gaan wand dan gaat die daar weer achteruit lopen Koe
Mag het bij wedstrijden dat je een andere paard eventuweel naast de ring hebt staan?
Ik denk op zich dat dan wel het probleem ophoud.

Kennen jullie dit probleem ook? Haha!

Groetjes Doreen

ivar

Re: Paard is gehecht aan zijn moeder hoe op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 08:22

Bij buitenwedstrijden kun je eventueel met de moeder naast de ring staan. Wat je ook kunt doen is de zoon leren om alleen op de trailer te gaan en dan zonder de moeder op concours gaan. Zo leert hij ook zonder zijn moeder te leven.

Ik heb hetzelfde probleem met een broer en zus gehad. Ik heb ze allebei in een ander stalgebouw gezet waar ze elkaar niet konden zien. Verder heb ik ze na een poosje ook niet meer samen in de paddock gedaan zodat ze echt andere vriendjes moesten gaan maken. Nu gaat het super. Ze kunnen samen in de paddock en ook weer samen in hetzelfde stalgebouw zonder dat ze zo vreselijk aan elkaar plakken. Ook de wedstrijden heb ik eerst zonder elkaar gedaan. Eerst was het een drama maar het werd beter en nu gaat het zonder problemen.

Gewoon blijven oefenen maar. Succes

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 08:31

Dankje wij hebben alleen niet de ruimte op ze in een andere stal zetten.
We hebben een inloop stal ( 1 z'n stal is ongeveer 4 paardenstallen groot ) Daar naast staat nog z'n stal maar die is alweer bezet ... hij was eerst vrij ze stonden er nammelijk samen met een shetlander en een koe maar die zijn allebei verkocht.
Nu hebben ze 2 nieuwe kalfjes maar die mogen nog niet naar buiten dus staat die stal dicht en hebben onze paarden het hele weiland voor zich zelf.
ze kunnen dus zelf weten naar binnen of buiten.
Het punt dat ze zo aan elkaar gehecht zijn is omdat wij ze hebben gekocht bij Stal Lunsveen paarden verhuur in borger ze liepen daar altijd achter elkaar aan met gevorde ruiter of beginners het bos in.
Wij hebben ze nu net 4 jaar ongeveer toen ze kwamen wisten ze nog hellemaal niks de moeder kon geen eens normaal galoperen dat heb ik er allemaal aan geleert antharus wou heel graag leren en kon springen als de beste alleen bokte die altijd omdat die verkeerde hulpen kreeg ook dat hebben we allemaal afgeleert en nu loopt die mooi rond.
Ik vond het wel een uitdaging om met hem te gaan starten en me vader ( die geeft mij op dit moment les ) Vond dat een super idee hij zij ook gelijk start ook maar met beauty ( ik rij dan de wedstrijden samen met een vriendin van mij ) maar beauty is al oud hoewel ze zich niet zo gedraagt.
en ontzettend dominant is en overal bang voor is lijkt het me niet echt slim om met haar te gaan starten maar dat weet ik nog niet zeker.

Edit: De trailer is op dit moment kapot wegens erger storm is die nu hellemaal ontzet Boos!
Mijn vader gaat hem maken maar wij gebruiken hem haast nooit 1x voor het ophalen van de paarden.

Sorry voor het lange berichtje maar nu heb je er even een idee over Knipoog

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 08:32

Ik zou er erg voor zichtig mee zijn. Ik heb zelf een merrie gekocht die 6 jaar bij haar moeder heeft gestaan.
En die brak mijn hele trailer af onderweg, ze ging echt met haar hoofd door het dak en er zat al een hele spuit sedasan in.
Misschien dat meer mensen er ervaring mee hebben en dat dat van mij weer echt het uiterste is.
Ik denk dat ik ze eerst een tijdje uit elkaar zou proberen te halen zodat ze daar eerst een beetje aan wennen.
Dus ik denk dat het hard oefenen wordt voor je.

Succes ermee.... Knipoog

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 08:36

ik ken het probleem,onze shet gaat helemaal uit zijn dak als mazzel uit de stal of wei wordt gehalld.ben nu bezig zachjes aan om mazzel 1 a 2 uutjes eender op stal te zetten als gijs.dan gaat hij rennen en hiniken en zo en zweet hij helemaaal.
maar gisteren avond keek ik uit het raam bij mijn werk en toen stond hij al wat rustiger.
mazzel daarin tegen hinikt alleen maar wat en schraapt wat met zijn been.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 08:45

shanou schreef:
Ik zou er erg voor zichtig mee zijn. Ik heb zelf een merrie gekocht die 6 jaar bij haar moeder heeft gestaan.
En die brak mijn hele trailer af onderweg, ze ging echt met haar hoofd door het dak en er zat al een hele spuit sedasan in.
Misschien dat meer mensen er ervaring mee hebben en dat dat van mij weer echt het uiterste is.
Ik denk dat ik ze eerst een tijdje uit elkaar zou proberen te halen zodat ze daar eerst een beetje aan wennen.
Dus ik denk dat het hard oefenen wordt voor je.

Succes ermee.... Knipoog

Dankje ik denk niet dat antharus de hele trailer af gaat breken omdat die weet dat die weer terug komt bij beauty.
Hoewel op stal staat meestal beauty hellemaal op stal gewoon lekker te liggen daar en een beetje hooi eten staat antharus hellemaal weg van hem en aan de andere kant van de wei waar ze elkaar niet kunnen zien ...
maar dat is natuurlijk iets anders.
Maar is zal flink gaan oefenen

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 08:46

solina schreef:
ik ken het probleem,onze shet gaat helemaal uit zijn dak als mazzel uit de stal of wei wordt gehalld.ben nu bezig zachjes aan om mazzel 1 a 2 uutjes eender op stal te zetten als gijs.dan gaat hij rennen en hiniken en zo en zweet hij helemaaal.
maar gisteren avond keek ik uit het raam bij mijn werk en toen stond hij al wat rustiger.
mazzel daarin tegen hinikt alleen maar wat en schraapt wat met zijn been.

precies wij haddendit voorheen ook met de shet dat was opzich wel handig als die ruin weg ging had beauty die shet nog en ging ze niet de hele boel bij elkaar hinniken

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 08:48

Ik ga er nu even heen ik zal anders even kijken of die eigenaar ( wij huren het daar ) eventuweel de stal kan dicht doen zodat antharus even op stal blijft staan dan ga ik eerst op beauty en daarna antharus.
Ik zal jullie daarna wel vertellen hoe dat is gegaan. Knipoog

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:07

toch proberen om het wel te oefenen, je kunt toch niet bij elke wedstrijd je paard naast de ring zetten? je moet van het probleem af, en niet het verplaatsen. probeer steeds om je paarden even uit elkaars zicht te halen, en dan steeds langer uitbouwen. vraag of mensen je willen helpen als het alleen niet lukt.succes

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:43

Ik ken het probleem niet, maar denk dat je het wel kunt verhelpen door wat te oefenen. Niet de hele tijd samen met elkaar rijden, en af en toe alleen een keer alleen buitenlaten etc. lijkt me vervelend dat ze niet zonder elkaar kunnen Tong uitsteken

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:53

dit is de reden van het afspenen, bij de moeder weg en in een kudde met enters en twenters, leren ze voor zichzelf op te komen en vergeten ze hun moeder.....Dus aan jouw de taak om dat contact met de moeder langzaam af te breken en hem aan het werk zetten en af en toe alléén (mag wel met andere paarden hoor als hij onzeker is en alléén staan echt niet kan...., maar het beste is na het werk alléén uitrusten op stal zonder moeder !

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:57

ja ken het probleem, moeder en zoon die aan elkaar hangen (wel minder erg dan jij omschrijft). Enige wat helpt is oefenen oefenen oefenen. In kleine stukjes opbouwen.