Aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:35

Ik heb nu zelf goed 1,5 maand niet meer op mijn paard gereden, omdat ze de neiging heeft als een rodeo paard door de bak heen te schieten. Nou heb ik besloten er vanavond (na het longeren) weer op te gaan. Echter heb ik wel besloten dat we flink aan het werk gaan. Ze is slim, ze wil werken en ze wil uitgedaagd worden, als je 1 lange zijde rechtuit rijd is al te lang. Oftewel: ik ben opzoek naar oefeningen die we kunnen doen. Het liefste oefeningen waarbij je wel op dezelfde hand blijft rijden, aangezien ik iemand ernaast laat lopen die haar aan de longeerlijn vast kan houden, mocht ze er vandoor gaan, dan kan ze gestopt worden.

Oefening mag best ingewikkeld zijn, als ze er maar flink over na moet denken. We rijden B niveau, maar oefeningen uit de L1 en de L2 mogen ook, of als je zelf wat leuks weet, kom maar op. En als je zin hebt om uit te schrijven HOE ze uitgevoerd moeten worden, helemaal geweldig.

goeroe

Re: Aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:53

O oh, Martine toch. Clown Jij en Vjes zijn me een mooi stel. *LOL* Kan het niet zijn dat ze dat gehobbel in de bak gewoon niet leuk vindt? Bloos Ik durf met Siv gerust een buitenrit te maken na een paar maand vakantie, maar bakhobbelen waag ik me dan niet aan. Ik vrees dat ik alle hoeken en vooral de grond dan ook van dichtbij te zien krijg. Duivel

Maar ok, oefeningen dus. Vork Ik kan me uit een grijs verleden nog wel een paar herinneren. Gebroken lijnen met voltes 10 meter op X bv. Kun je op allerlei manieren doen. Op de voltes eens een keer wat extra stelling vragen. Achtjes doen het ook altijd goed. Wel oppassen dat je niet duizelig wordt. Vork Misschien kun je het beter niet al te erg overdrijven met rijden aangezien spierpijn haar goede zin voor de volgende keer waarschijnlijk niet zal bevorderen. Lachen Heb je zelf eigenlijk een theorie waarom ze zo doet?

Doe voorzichtig hoor. Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:58

Ik weet ook best dat ze dat niet leuk vind, en dat ze veel enthousiaster is als we naar buiten toe gaan. Helaas is dat in de winter niet altijd een optie, en daarbij heeft ze gewoon te luisteren Tong uitsteken. Ik zit eraan te denken om vanavond maar gewoon een sprongetje op te zetten, en samen met een ander te gaan rijden...

Mijn theorie: ze is gewoon té eigenwijs Tong uitsteken. Het gaat soms maanden goed, en dan ineens vanuit het niets moet er gesprongen en gedraait worden. Ze test me gewoon compleet uit...

En ik ben altijd voorzichtig. Ik heb een cap op, de bak zit netjes achter me dicht, we hebben een zachte bakbodem (herhaallijk uitgeprobeerd) en er zijn altijd anderen in de buurt...

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:05

Een oefening waarbij je paard op dezelfde hand moet blijven rijden; voltes sluiten en weer openen. Dit rijd ik vaak als mijn paard weer eens flink aan het etteren is. Tempowisselingen, stellingen naar buiten en dan weer naar binnen enz.
Er is genoeg om je paard mee aan het werk te zetten Tong uitsteken

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:21

misschien is het handig om iemand mee te nemen die een proevenboekje meeneemt? dat heb ik ook wel eens gedaan, en dán ben je echt alleen maar bezig met oefeningen. ik heb toen erg lekker kunnen werken, en het hyper actieve hafje deed goed dr best Haha!

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:21

Ehm.. even denken.
Ik denk dat je haar gewoon bezig moet houden met kleine bochtjes,
voltetjes en gebroken lijntjes ofzo.
Dat je haar bij elkaar houdt door kleine bewegingen te rijden.
Achtjes helpen ook erg goed bij mijn pony, en slangenvoltes.
Maar dat gaat niet aan de longe Ach gut
Misschien als het later beter gaat.
O, ik bedenk me opeens iets geniaals! (haha)
Veel overgangen, en dat kan je bijvoorbeeld heel snel achter elkaar
doen of midden in een oefening. Dan moet ze toch nadenken.

(als iets al eerder is gezegd, ik ben te lui om de topic door te lezen Knipoog)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:23

Haha, ik ken het wel hoor. Mijn paard is wel goed terug te nemen maar zoekt ook wel altijd een uitdaging. Eenmaal aan het werk moet hij steeds een uitdaging hebben, steeds een opdracht.
Stellingen rijden doe ik veel. Bijvoorbeeld op een lange zijde: binnenstelling, buitenstelling, binnenstelling en vervolgens een halve volte erachter aan. Redelijk snel schakelen en duidelijk zijn natuurlijk.
Dan rij ik dus niet aan de longe.
Verder zijn overgangen ook erg fijn.
Ik doe alleen liever geen overgangen in combinatie met andere oefeningen.
Bijvoorbeeld: Halt-draf (zo snel mogelijk vanuit stilstand aandraven) en bv. draf - middendraf -stap. Zijn oefeningen die mijn paard goed aan het nadenken zetten. Alle andere oefeningen natuurlijk ook wel, maar dit zijn mijn favorieten Knipoog.
Verder slangenvoltes ed. kosten hem ook veel denkwerk.

Aan de longe zou ik kiezen voor stellingen en overgangen.
Overgangen zijn ook erg goed voor de gehoorzaamheid, zodat je je paard makkelijk terug kan nemen. Dus dat zou ik vaak proberen als ik jou was.

Overgangen hebben mij iig veel geholpen, ook tijdens buitenritten ed. heb ik er steeds veel profijt van dat ik dat met hem oefen.

Succes ermee. Lachen

Zoi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:34

Het moeilijke is nu dus eigenlijk dat je het aan de longe wil doen, zo heb je maar beperkte ruimte, en zoals je zelf al zegt: niet van hand veranderen.

Anders eerst aan de longen veel overgangen rijden en stelling vragen, binnen en buitenstelling.
Daarna toch een poging wagen voor figuren rijden zonder longe.
8tjes rijden, slangevoltes, kleine voltes, halve voltes, gebroken lijnen, en als jullie het kunnen: stukjes wijken

Succes!

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:18

Kleine volte gebroke lijnen wat ook bij mijn paard help balkje oefen omdat ze dan op de balkje let dus je houdt haar wel bezig Lachen
Heel veel overgangen en meer weet ik niet Tong uitsteken

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:06

Owwwwww dat deed de mijne ook.
Ben ik 3 weken gaan longeren en aan de hand gaan werken en toen er weer op.. aan de lijn...
Gewoon een kwartiertje stappen....

Voltes 10 meter, slangevolte.. *slingeren* op de hoefslag dus steeds stelling vragen....
Dit kan je langzaam weer uitbouwen.

Ik stap er nu op NA een kwartiertje longeren en dan doe ik alles....

Draf, verkeerde been lichtrijden op de lange zijde, contra stelling vragen.. 1x doorzitten voor het goede been en gelijk erachteraan volte 10 meter.
Slangevoltes
grote voltes
gebroken lijnen
Afgewisseld met schouder voor ...
Contra stelling vragen, wijken..

Galopje op een volte...

Hij doet alles maar ik moet ook niet 2 rondjes bak rijden van dan heb ik vliegles.

Ik doe dit meestal een 20 / 25 minuutjes onder de man en als hij braaf is en ik de bodem van de bak niet heb gezien is hij klaar.

Soms rij ik maar een kwartiertje en als hij het allemaal super doet vind ik het prima.

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:53

Zoals al gezegt is, beginnen op een kleine volte, als ze goed loopt groter maken. Wil ze dan weer versneller, terug kleiner maken en begrenzen met je buitenteugel. Als hij op een grote volte goed loopt, beginnen met kleine stukjes rechtdoor, met gebruik van de buitenteugel. Voel je dat hij er vandoor gaat, weer begrenzen met je buitenteugel en terug op de volte... heel veel geduld hebben dus eigenlijk... Lachen
Wel zorgen dat hij steeds onder de rug blijft lopen en goede stelling heeft!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:35

Kleine aanvulling: mijn ervaring is dat overgangen averechts kunnen werken, en dan vooral overgangen terug (pas ook op met halthouden). Natuurlijk is dat wel goed voor de gehoorzaamheid, maar dan moeten ze wel in zo'n toestand zijn dat ze daar voor open staan. Als Siv erg vervelend is probeer ik dingen voorwaarts op te lossen, ik rijd haar liever zelf in een flink draftempo rond dan dat ik alle zeilen moet bijzetten voor een dribbeldraf terwijl ik wil stappen. Hetzelfde met halthouden, dat doe ik nooit te vroeg want dat resulteert alleen maar in gedraai. Dan liever eerst een half uur flink doorrijden, dan wil ze daarna tenminste zelf ook graag wel even stilstaan. Knipoog