jasmijn @ losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

jasmijn @ losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 15:42

Ik ben drie B wedstrijden gestart en kreeg het commentaar dat mijn paard ronder moest voor hoger punten. hoger dan 169 heb ik haar niet gereden. ze is 16 en loopt zinds 1 jaar onder het zadel daar voor was ze fok merrie.
inmiddels zijn we daar hard bezig om haar ronder te krijgen maar lig ik er al drie weken uit omdat het niet goed gaat met mijn rug en dus niet mag rijden. ik kon het niet laten en heb haar van het weekend toch even gereden maar verder dan losrijden kwam ik helaas niet en heb haar weer aan mn trouwe bijrijder over moeten geven... toch vond ik dat het vrij goed ging..
krijg wel weer heel veel zin om er weer echt tegen aan te gaan....

foto's van stappen heb ik niet vriendje lief vond dat ik niet moest zeuren dat het al zo koud was en ik mazzel had dat hij foto's maakte...

komen ze ongeveer op volgorde..
1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
5.Afbeelding
6.Afbeelding
7.Afbeelding
8.Afbeelding
9.Afbeelding
10.Afbeelding
11.Afbeelding
12.Afbeelding
13.Afbeelding
14.Afbeelding
15.Afbeelding

commentaar zou ik erg fijn vinden!
eigen commentaar: ik zet mijn buiten hand soms over de hals niet doen..
mijn buiten hand stuurt soms mee ook niet doen handen meer bij elkaar en meer dragen... voor het losrijden vond ik het verder wel oke.. hierna is ze nog wat opgepakt..

Pashon

Re: jasmijn @ losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:44

leuk paardje..

Hij mag inderdaad wat ronder en hij valt heel erg op de voorhand, als je hem van achter naar voor gaat rijden dat het ronder moeten ook wel meevalt.

Succes

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:44

Het gaat de goede kant op! Het enige dat mij opvat is dat het paard van voren wel naar beneden loopt maar dat de achterhand er niet goed onder zit.. Probeer haar wat minden van voren 'rond te trekken' als ik het even zo mag noemen ( Knipoog ) maar haar van achteren je handen in te drijven..

Succes verder!

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:53

Leuk paardje hoor. Ik zou wel alleen proberen haar veel actiever te maken van achteren. Eerst voorwaarts en dan pas neerwaarts.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:54

Op de foto's loopt je paard op de voorhand. kijk maar eens naar een foto waar je naar de zijkant van je paard kijkt, het lijkt alsof ie een heuveltje af loopt als je naar zijn rug kijkt. Daarbij loopt je paard achter de loodlijn, en ook als je paard met zijn hals lekker lang loopt, moet ze haar hoofd voor de loodlijn houden.

er zijn verschillende manieren om daar wat aan te doen. ik geef de voorkeur aan om even het 'aan de teugel' te vergeten, en je paard gewoon lekker door te laten draven, met haar neus op de manier hoe ze zelf wil lopen. veel overgangen rijden helpt ook. pas als ze meer in evenwicht is, kan je haar weer op gaan pakken, maar blijf hierbij je paard lekker voorwaarts houden.
Je paard ronder rijden gebeurt van achteruit, niet van voor, door haar meer op te sluiten tussen alleen je handen. op de foto's lijkt dit nu het geval.

ik zag in je onderschrift dat je les hebt, laat je instructrice je ermee helpen.

verder vind ik het een leuk paard! en gewoon blijven proberen hoor, die wedstrijden. de ervaring komt vanzelf!!!

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:58

ik zou hem wat meer van achteren gaan rijden, verder vind ik jullie een leuke combi

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:03

dat viel mij ook al op.. ze valt erg op de voor hand.. ik was erg aan het trutten omdat ik niet zo goed drufte te rijden..maar misschien kan ik er dan maar beter niet op gaan

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:06

Jullie zijn een leuke combi. Maar wissel wel even je strijklappen van been Knipoog Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:04

Je paard loopt echt verschrikkelijk op zijn kop!!! Als je zo je proef rijdt snap ik dat je niet boven de 169 punten uitkomt. Ik denk dat jij ronder verward met diep en laag?

Ik zou mij in eerste instanie niet zo concentreren op rond rijden, maar eerst die kop eens omhoog proberen te halen. De nek/achter de oren moet het hoogste punt zijn, bij jou is de schoft het hoogste punt. Heb je wel goede instructie?

Probeer echt dat hoofd omhoog te halen en het paard goed van achter naar voor te rijden. En neem goede instructie dat komt het vast wel goed!

Opatouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:41

Ik snap wat ze bedoelen.
Hij loopt erg laag met zijn hoofd niet rond maar laag lijkt net of ie ieder moment kan gaan liggen rollen.
Je moet proberen meer op de achter hand te rijden en ik zou hem de voorhand los laten en rij hem maar vooruit alleen vooruit mijn pony heeft het namelijk ook gehad. Ik heb eerst vooruit gereden en als ie dan eenmaal goed op zen achter hand en voorhand loopt dan rond vragen (aandeteugel dus en niet lang en laag)
Verder een leuke combinatie Knipoog
Groetjes en veel succes!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:08

lees eerst even het commentaar.. dit was alleen het loswerken...
dan werken we lang en laag..
en verschrikkelijk loopt ze niet , dus ik begrijp niet dat je dat zo uitdrukt.nogmaals dit was los rijden dus natuurlijk loopt ze niet zo in mijn proef.
ik begrijp heus wel wat ronder is..
ze zit erg vast in haar rug dus laag en rond is ideal om los te rijden

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:11

Ik vind je paard erg op de voorhand lopen.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:12

Ook bij het losrijden hoor je een paard niet op de voorhand te laten lopen!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:20

check foto 9. Paard zet achterhand super onder.
Het zou in draf nog wat meer kunnen, maar het ziet er verder ontspannen uit! Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:24

doerakje schreef:
lees eerst even het commentaar.. dit was alleen het loswerken...
dan werken we lang en laag..

Ook al is het loswerken. Rijden in zo'n houding heeft totaal geen toegevoegde waarde, sterker nog; je paard zal daar alleen maar slechter van worden. Ook in je losrijden moet je goed van achter naar voor rijden. Met zo'n hoofd/halshouding belemmer je je paard goed op het achterbeen en vanuit de schouder te komen en fijn over de rug te gaan. Veel overgangen rijden en veel schakelen en van die voorkant afblijven; dan gaat het plaatje er al heel anders uitzien.

doerakje schreef:
ze zit erg vast in haar rug dus laag en rond is ideal om los te rijden

Je doet er op deze manier echt niet veel goeds mee hoor. Ik zou je echt aanraden een goede instructeur te nemen die je uit kan leggen hoe je dit paard fijn en over de rug aan het lopen krijgt. Ga alsjeblieft geen LDR kopieren omdat je gehoord hebt dat paarden daar fijn van over de rug komen. Om die methode verantwoord en goed te kunnen toepassen heb je echt heel veel ervaring en gevoel nodig. Ook rijdt jij nog lang niet op een niveau dat LDR een meerwaarde kan geven in een training.

d0nnaa_dan schreef:
check foto 9. Paard zet achterhand super onder.

Het paard loopt gewoon op zijn kop, te diep en blijft te hoog in het kruis. In alle gangen op alle foto's.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:30

Heb je niet heel veel gewicht in je handen? Zo ziet het eruit namelijk, niet ontspannen en fijn. Maar zwaar voor jouw. Alsof jij het hoofd van je paard optilt, gewoonweg om te voorkomen dat zijn hoofd op de grond gaat vallen. Knipoog

Je paard loopt inderdaad over the top. Als je zijn hele lijf bekijkt is op het merendeel van de foto's zijn achterhand het hoogste punt.

Verder zie ik dat je paard in de hals inderdaad wel nageeflijk lijkt, maar compenseert door de kaak vast te zetten. Ik zie weinig variatie, hals wat hoger of lager. Maar het hoofd en de kaak elke keer in dezelfde positie. Het is dus geen trainen (losrijden is ook een manier van trainen) maar rondes maken in een houding. Een houding waarbij de voorhand flink belast ook volgens mij.

Misschien kun je bv. met een pessoa aan de longeerlijn je paard soepeler krijgen. Dat kan soweieso als afwisseling geen kwaad. En probeer verder je paard actief te hebben, je trekt op enkele foto's je benen behoorlijk op om met de spoor in te werken. Vermoedelijk om voorwaarts te houden. Eerst een actief paard, dan kun je toch echt pas werken aan nageeflijkheid (die volgt dan vanzelf als het ware).
Laatst bijgewerkt door Bienotje op 08-02-08 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:31

je moet ook je hakken proberen naar beneden te doen.Op sommige foto's heb je je hak te hoog en lijkt het net of je vol met je sporen in je paard drukt.Krijg je ook les?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:43

Ja ik krijg les, mensen lees a.u.b. het bovenschrift en nee ik heb geen gewicht in mn handen.
mn benen trek ik niet op voor spoor dit omdat ik op het moment eigenlijk niet mag rijden en dus ook niet kan zitten...
over het los rijden verschillen de meningen..
verder heb ik super instructie ik ga alleen niet lessen als ik al drie weken niet mag rijden.
ik vind ook dat ze nog te veel op de voor hand loopt, maar normaal gesproken moet ik al veel doen om dit te voorkomen en nu was ik al blij dat ik zat.
bedankt voor de tips..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:47

Dubieus..Ik kan me voorstellen dat je zelf ontzettend blij foto's wilde laten zie omdat je even kon rijden. Maar ik weet niet of de term 'duikboot' je iets zegt?

Kijk eens bij andere met (los) rijfoto's. De houding van het paard etc. Die is niet te vergelijken met jouw paard nameljk. Heeft je paard rugklachten?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:52

ja ik snap het al laat ook maar.. ik was gewoon heel blij dat ik weer even op mn paard zat en voor mn gevoel voelde ze heel fijn.. dan moet ik de foto's idd maar beter niet plaatsen want voor mij ging het al lang goed dat ik er uberhaubt op zat...
mn paard heeft voorzover onderzocht geen rug klachten/ gebreken.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:58

Ik vind het er ontspannen uitzien hoor! Lachen
Liever zoiets rustig en ontspannen zonder druk, dan iemand die zijn paard graag hoog wilt rijden, paard op achterhand drukt kop in de krul en gespannen plaatje!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:00

Vergeet niet, het is opbouwend commentaar Lachen Zo is het ook zeker bedoeld. Ik denk allen hier op bokt reageren op wat ze zien op de foto's..

Beauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:49

Leuk beestje!

Whaha, leuke paardrijbroek! ik wou die toen kopen, pastte hem niet Boos!