Mijn paardje wil niet stil staan tijden het rijden!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daniellu

Mijn paardje wil niet stil staan tijden het rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 09:08

Hoii
nu 2 weekjes geleden heb ik der een 2e paardje bij gekocht!
een 5 jaarige draver merrie.
super lief en mak paardje tot dat je op der zit!
ze is dan helen maal gespanne en is dan ook niet van plan om stil te gaan staan tijden het rijden. hopelijk weten jullie een paar tips die mij een beetje opweg helpen! want trekke aan de teugels heeft ook weinig zin en ze is nogal gevoelig in haar mond.
Groetjes Danielle
en une amie x

rissa

Re: Mijn paardje wil niet stil staan tijden het rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:13

Voor een jong paard kan het erg moeilijk zijn om stil te staan en dan is het enige advies oefenen oefenen en nog eens oefenen.
Blijf zelf rustig, let goed op je eigen houding en ga vooral niet trekken of hangen in de mond.
Heb je wel al uitgesloten dat ze geen lichamelijk probleem heeft?

Daniellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 13:03

rissa schreef:
Voor een jong paard kan het erg moeilijk zijn om stil te staan en dan is het enige advies oefenen oefenen en nog eens oefenen.
Blijf zelf rustig, let goed op je eigen houding en ga vooral niet trekken of hangen in de mond.
Heb je wel al uitgesloten dat ze geen lichamelijk probleem heeft?

ik ben nu ook bezig met veel oefenen alle tijd die ik heb
gaat naar haar! ik denk dat het lichamelijk niks zal zijn aangezien ze aan de hand wel goed stil wil gaan staan als ik het zeg. zodra het zadel erop gaat is ze een heel ander paardje! maar ik heb er alle vertrouwe in hou ej op de hoogte Knipoog
Groetjes

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:52

Daar zeg je al wat... aan de hand een braaf paard, maar zodra het zadel erop gaat.....
Dit lijkt mij een rugprobleem of een niet passend zadel. Neem dit soort signalen van je paard altijd serieus, laat het nakijken en als medische problemen zijn uitgesloten dan opvoedkundig aanpakken.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:30

Ehm..
Misschien kan je eerst aan de longe of het halstertouw oefenen zodat ie gaat luisteren als je een bepaald commando geeft..
Voor de rest, geen inspiratie

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:44

Hou er ook rekening mee dat het dier nog maar 2 weken bij jou is en alles nieuw is en 5 is nog erg jong.
Zou ook zeker na laten kijken of het lichamelijk niets mankeert en of het zadel goed past, is ze wel juist ingereden, omdat ze zoveel spanning heeft met een ruiter erop??

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:15

goed je hakken naar beneden doen en beetje kneepjes geven op de teugels, beetje achterover leunen, als dat niet werkt, een paar keer voor het draad zetten, maar wle met de hulpen erbij!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:17

idd ^^ heb mijn paard ook wel een paar keer tegen de bakrand stil gezet.
als hij reageert op stem aan de longe.ook heel veel je stem er bij halen Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:19

Is het zadel goed? Want als je zegt dat ze anders is als het zadel erop ligt kan dat een oorzaak zijn. Anders gewoon veel grond werk doen ga aan de hand draven, stappen, halthouden, misschien galopperen maar dat moet je zelf of durven/willen.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:42

al bij een kleine reactie (vaart verminderen) uitgebreid belonen. Dat steeds verder uitbouwen. Succes!

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:53

Probeer eerst wat energie eruit te rijden, en ga daarna pas verder met het halthouden!

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:55

Mies_Senda schreef:
Probeer eerst wat energie eruit te rijden, en ga daarna pas verder met het halthouden!

daar kan het inderdaad goed mee te maken hebben, en je zadel eens nakijken. of laat iemand vanaf de grond je helpen.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:01

Je hebt een draver gekocht en als ze ook getraind is al draver kan het heel goed kloppen dat ze niet reageert op je teugelhulpen. In de drafsport is de teugel namelijk een extra steun om snelheid te krijgen. Ze zal dus voorlopig nog niet reageren op teugelhulpen. Probeer eens op je zit te stoppen of eens bitloos te rijden. Longeren van te voren wil ook wel helpen met een paard met veel energie. Daarnaast kun je ook emmertjes in de bak zetten en telkens kleinere voltes hieromheen draaien om de snelheid eruit te krijgen. Probeer ook les te nemen van iemand die ervaring heeft met jonge paarden of dravers. Dravers zijn leuk...maar het gaat wel tijd kosten om het paard om te scholen.

Uletta1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:59

blijven oefenen. hou hem goed aan de hulpen. en laat hem eerst 2 seconden stil staan. en als dat goed gaat ga iets langer. Zo kun je op den duur steeds vaker en langer. En niet te vaak achter elkaar.. 1 goed is helemaal goed. de volgende keer probeer je t 2 keer goed te doen. en zo steeds vaker.. EN zo gaat t stees makkelijker.
Succes ermee... Haha! t lukt vast wel

Daniellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 16:42

dankje wel Lachen
voor jullie reacties

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:45

Als ze veel energie heeft eerst even longeren ofso.
Kijken of ze dan wat minder gespannen is en figuren rijden haar bezig houden. En vooral met je stem alles proberen als ze gespannen is en als ze al iets rustiger wordt elke keer even belonen Lachen

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:47

ga inderdaat niet trekken en probeer jezelf zwaar te maken