Beruchte Maflinger Marcus ook weer eens op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChingYi_Dino

Beruchte Maflinger Marcus ook weer eens op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:06

Wie kent hem niet?
Velen vroegen zich af hoe het nu met hem is, nou ik kan gelukkig mededelen dat het super met hem gaat!
Hij begint weer op het oude niveau te komen en ik heb hem eindelijk verkeersmak.
Daar zondag 3 februari gebruik van gemaakt en lekker samen op weg naar Patty(Pattypaard).
Het was carnaval en we moesten langs de carnavalswagen, en dappere pony dat het was liep hij er zo langs OK dan!
Alleen bij een drempel ging het even mis, hij was al gespannen omdat hij het toch nog wat engetjes vond en we moesten dus van de drempel af en de hond die Patty bij zich had die kwam toen vlak langs Marcus af en daar schrok die van begon hij wat te springen en ben er maar afgesprongen/afgeslingerd voor ik echt zou vallen(Want anders was ik waarschijnlijk op m'n koppie gevallen). Maar niks gebeurt dus gelukkig. Weer opgestegen en doorgereden.
Daargekomen hebben we nog even in de wei wat dressuur gereden en Patty heeft daar wat foto's van gemaakt, Bedankt Pat!! Haha!
Bedenk wel dat we eerst een hele tijd niet hebben kunnen rijden vanwege mijn blessure en daarna een te natte bak, daarna toen ik hem verkeersmak had alleen maar stukjes buiten gereden en verder was het gewoon wat stapoefeningetjes in de bak.
Dus de oefeningen zijn er een beetje uit, we doen het dus even rustig aan en de oefeningen zijn dan vaak ook niet helemaal afgewerkt.

01. Afbeelding Net aangekomen even ernaast op de foto
02. Afbeelding idem
03. Afbeelding crea Patty
04. AfbeeldingRustig drafje
05. AfbeeldingTravers, stelling kwijt..
06. Afbeeldingweer verderkarren
07. Afbeeldingjaja, trek me maar uit het zadel Clown
08. Afbeeldingweer stukje travers, stelling is hij echt kwijt.. Verdrietig maar we oefenen verder
09. Afbeeldingstukje doorzitten
10. Afbeeldingidem
11. AfbeeldingEn na afloop even rusten in het stalletje, wachten op de terugreis
12. Afbeelding Lovers

Even laten zien dat we travers ook wel met de goede stelling konden maar door het weinige trainen en vele gebeurtenissen beetje weggevallen. (Je moet wel even door het hoge gras heenkijken Clown)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NSX4UIHY

Tips zijn altijd welkom, maar wel onderbouwd(vertellen HOE je iets kunt verbeteren) en niet steeds herhalen AUB. Knipoog Ben allang blij dat Marcus weer op niveau begint te komen(Hij heeft tijdens zijn {illegale Tong uitsteken} verblijf in Belgie ook veel als beginnerspony gewerkt)

Kwal

Re: Beruchte Maflinger Marcus ook weer eens op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:09

ziet er netjes uit hoor Ja ! loopt mooi ontspannen en op je travers moet je gewoon even oefenen Knipoog

Tjaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:11

Ziet er indd netjes uit.
&&de travers komt wel goed Lachen.

Suc6.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:16

leuke haflinger!
maar haal je travers en sb niet doorelkaar? ik zie namelijk eerder sb dan travers op de foto's.. correct me if i'm wrong Knipoog

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:18

Ik weet niet hoe jij traver rijdt, maar als je die goed inzet heb je normaal gesproken al een juiste stelling, en buigt die niet de verkeerde kant op... Verder ziet het er wel netjes uit... Let wel een beetje op je houding... Wanneer komen de dino HAW foto's??

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:19

MARCUSS Lovers
ziet er weer heel netjes uit Ching Ja
Die travers komt wel weer goed Haha!
Marcus is echt een geweldig diertje zo'n lieverdje Lovers

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:25

Marcuss!! Ie ziet der un beetje te goed uit he Tong uitsteken
Ging wel netjes. Haha die drempel Huilen van het lachen
Die foto's van in de stal zijn echt kei lief! Lovers

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:35

Bedankt!!

xSiep: hij loopt op 4 sporen hoor Knipoog Is alleen moeilijk te zien, maar we schakelen nu weer een stapje terug naar SB om de stelling weer meer erin te krijgen.

Whisperke: Als ik hem naar voor wil stellen dan valt hij uit de travers en loopt weer rechtdoor hoor, maargoed, zoals ik al zei, we oefenen rustig door. Zodra de bak een stuk minder nat en glad is ga ik weer in de bak rijden en kijken of er foto's gemaakt kunnen worden, ben de laatste paar keer alleen maar met hem buiten geweest en geen fotograaf.

Leentje_: Ja, hij rijdt fijn he! En zoo lief ja Ja

Pattypaard: Haha, mijn lekkere dikzak is het Schijnheilig Ja, die drempel-actie heeft-ie gewoon gekopieert van Dino haha, terwijl hij er toen helemaal niet bij was maarja Clown
Ja die van in de stal vind ik ook geweldig, maar die stal matched ook echt bij zijn vachtje he!

We oefenen nou meer richting schouderbuitenwaarts, dus meer op 3 sporen en dan steeds verder weer naar de travers toe. Overigens doet hij schouderbinnenwaarts en Renvers wel goed, maar dat vindt hij ook makkelijker. Met de pirouette wil hij ook nog wel eens de verkeerde stelling pakken maar dat gaat wel snel weer beter.
Het is echt vooral de stellingen die hij merendeels kwijt is. Maar komt wel goed, denk ik.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:41

uuhhmmm SB en traver is heel wat anders... met traver loopt die met zijn kop naar de kant toe en met Sb richting het midden... Ik denk als je hem ronder zet op de volte, en veel slangevoltes rijdt, waar door die moet gaan buigen... Dus ook zorgen dat die om je binnen been heen buigt dat het gemakkelijker zal gaan... Veel voltes openen en sluiten... Waarom direct zo moeilijk??

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:43

Whisperke schreef:
uuhhmmm SB en traver is heel wat anders... met traver loopt die met zijn kop naar de kant toe en met Sb richting het midden... Ik denk als je hem ronder zet op de volte, en veel slangevoltes rijdt, waar door die moet gaan buigen... Dus ook zorgen dat die om je binnen been heen buigt dat het gemakkelijker zal gaan... Veel voltes openen en sluiten... Waarom direct zo moeilijk??

Schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, allebei SB, denk dus dat xSiep Schouderbuitenwaarts bedoeld Knipoog Ok, ik zal het eens proberen. Hoezo moeilijk? Hij beheerste het goed, dus waarom dan niet gewoon inzetten en kijken of hij het nog doet? Maar zoals ik dus al zei we nemen een stapje terug en oefenen verder.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:45

Whisperke schreef:

Het grootste verschil zit 'm in de sporen die je rijdt. Travers heeft namelijk 4 sporen en SB 3. Je kunt ook een travers naar binnen toe rijden, alleen heet het dan Renvers. Misschien kun je hier wat mee oefenen? Schakelen tussen misschien Renvers, dan paar passen SB omschakelen naar Travers en dan weer terug, netjes door de hoek, dan blijft hij misschien ook wat oplettender op het been.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:49

Ja dat bedoel ik.
Mijn idee was dus om eerst rustig SB aan te pakken en zodra de stelling goed is iets doorstellen tot travers en na paar pasjes weer terug naar SB. Schouderbinnenwaarts en Renvers gaat overigens dus wel goed, maar dat had ik al gezegd.
Deze keer reed ik in een hele grote wei dus we hebben gewoon een klein stukje een beetje afgezet dus waren niet echt hoeken zeg maar, maar zodra de bak bij ons weer droog is dan kunnen we daar weer werken, is wat kleiner

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:50

Ik vind het rijden er juist goed uit zien hoor. Hij loopt mooi van achteren maar in de hals is hij te gespannen en opgekropt Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:05

Ik ben het hier wel een mee eens eigelijk. Ik zie ook een sb op 4 sporen ipv travers. En zoals gezegd rijd je travers heel anders dan sb. Sb is met stelling in tegengestelde richting van de rijrichting, travers is een voorbereiding op het appuyement en rijd je met stelling in de richting waarin je rijd.
Kortom; als de travers niet goed gaat heeft het geen enkele zin om sb te rijden als oefening. Het zijn 2 totaal verschillende oefeningen die helemaal niet op elkaar lijken. Enige voorbereiding op travers is volte's rijden en volte's openen en sluiten.

Trouwens; ben jij zo klein of hij zo groot? (of allebei??)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:02

ik vind hem neit te opgekropt in de hals. het is een haflinger, pony's met een korte hals hebben nou eenmaal een kortere hals dan paarden Lachen ik zie geen spanning op de foto's, hij loopt mooi mee van achter, sterk achterbeen! en mooi door het lijf van achter naar voren.

was jij niet het meisje dat veel kritiek kreeg in het verleden met HAW foto's?
ik vind dat je een nette zit hebt en het rijden ziet er netjes uit! jullie passen leuk bij elkaar. ik vind het een leuke pony, lekker vies issie Haha!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:15

Ah, wat een onwijs lief koppie heeft dat paard toch!

Je rijd netjes Ching Yi, alleen ik vind hem ook te kort in de hals gereden.

Mijn pony heeft ook een korte nek, maar rijd ik toch langer in de hals en toch ook neerwaarts.

Keep on going!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:56

Ik heb een beetje mijn vraagtekens bij jou SB en Travers. Volgens mij begrijp je niet wat het betekend en wat de hulpen zijn.
Op deze foto lijkt het meer alsof je een volte aan het rijden bent waarbij je paard uitzwaait Nagelbijten / Gniffelen

Hij heeft wel een fijn achterbeen! Voor de rest vind ik het erg ook leuk uitzien.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 08:26

Bedankt allemaal!!
Het was de eerste keer daar dus het was ook wel spannend, vandaar dat hij niet altijd even ontspannen loopt, want hij was zich op sommige stukken toch wat op aan het fokken.
Sb/travers/renvers enz. heb ik allemaal geleerd onder begeleiding hoor, even voor de duidelijkheid Knipoog

anneliesdj: Geloof toch echt dat je SB EN travers de stelling naar de kant waar je heen gaat moet hebben. Alleen dus dat SB op 3 sporen is en travers op 4 en dat hetzelfde met SB en Renvers alleen dan het paard naar binnen(richting middenlijn) gesteld.
Voltes openen en sluiten doen we heeeel vaak.
We zijn ong. even groot. Ik ben 1.55 en hij net ietsje kleiner, maar hij oogt zo groot omdat hij zo lekker dik is Vingers aflikken

milo: Dat opgekropte kan opzich wel beetje kloppen maar de spanning was er goed te vinden en ik wist dat als ik hem los zou laten dan ging die schrikken, hij was me al een paar keer eventjes weggesprongen. Hij heeft idd echt een hele korte hals, met losrijden rijden we normaalgesproken altijd LDR en ook tussendoor laat ik hem wel eens even strekken als hij ontspannen genoeg is maar hier was dat op dat moment zo'n beetje onmogelijk.
Ja, ik ben heel blij met zijn achterbeen, eerder wou hij wel vaker echt helemaal uit elkaar vallen, ja nu nog steeds, maar het gaat wel al beter.
Dat was ik ja, ik heb hem eerder een tijdje met pessoa-bit gereden, maar altijd op een los teugeltje, maar volgens bokt was dat niet goed, terwijl ik hem totaal niet tegenzat maargoed, dat was vroeger..
En ik had een heel klein tijdje een niet passend zadel, maar dat is toch vrij gauw veranderd.
Bedankt!
BarbaLala: Zie mijn reactie bij milo Knipoog
BailyKarlos: Heb je de laatste link ook gezien? En even bovenaan in mijn reactie lezen Knipoog

Emma87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:54

Ik vind dat je hem erg leuk laat lopen! Mooi van achteren naar voren OK dan!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:12

ChingYi_Dino schreef:
Bedankt allemaal!!
Sb/travers/renvers enz. heb ik allemaal geleerd onder begeleiding hoor, even voor de duidelijkheid Knipoog

Ik geloof je meteen hoor, dus voel je niet aangevallen. Maar dan heb je toch ook geleerd dat de hulpen voor sb werkelijk geen enkele gelijkenis vertonen met die van travers? Dus hoe kun je dan schouderbuiten inzetten en 'kijken of hij nog travers doet', want dat vraag je dan niet.

verder vind ik dat je plezier er echt vanaf straalt!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:03

Ehm heb een vraagje. Als je travers zou doen, waarbij de achterhand naar rechts gaat (zoals op je foto's) dan zou hij buiging en stelling naar rechts moeten hebben. Nu doe je gewoon wijken voor het been... Beetje schouderbinnenwaarts. Weet niet of je wel echt goed weet hoe je dan travers rijdt?
Wel schattige haf! Let er wel op dat hij niet te diep gaat lopen (op 1 foto maar)
Veel succes verder!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:58

ChingYi_Dino schreef:
anneliesdj: Geloof toch echt dat je SB EN travers de stelling naar de kant waar je heen gaat moet hebben. Alleen dus dat SB op 3 sporen is en travers op 4 en dat hetzelfde met SB en Renvers alleen dan het paard naar binnen(richting middenlijn) gesteld.

Uit het dicipline regelement dressuur van de KNHS;

Citaat:
Schouderbinnenwaarts
De schouderbinnenwaarts is een oefening op twee hoefslagen met drie sporen. De voorhand
komt naar binnen. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter.
Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist voor dat van de buitenzijde langs.
Het achterbeen aan de binnenzijde wordt voor het achterbeen aan de buitenzijde gezet
en gaat op hetzelfde spoor als het buitenvoorbeen. Het paard kijkt in de tegenovergestelde
richting van de kant waar het heen gaat.

Travers
De travers is een oefening op twee hoefslagen met vier sporen. In de travers is het paard
met de achterhand naar binnen gesteld en gebogen in de richting van de beweging. De
voorhand blijft op de rechte lijn van de hoefslag, terwijl de achterhand op een tweede
hoefslag wordt gebracht. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter.
De buitenbenen kruisen voor die aan de binnenzijde langs. De buitenhoeven komen
daarbij voor en over de binnenhoeven. Het paard kijkt in de richting van de beweging.

Het zijn dus twee totaal verschillende oefeningen. Je moet het nog maar eens vragen aan degene die het je geleerd heeft want je doet het nu iig niet goed.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:04

Als je travers rijd op de rechterhand, moet je paard met z'n linkerschouder tegen het schot en z'n rechterachterbeen naar binnen.
Wat jij op de foto's doet is richting Renvers. Schouderbuiten bestaat niet als zijnde oefening.

De travers : De travers is een zijgang op twee hoefslagen met vier sporen, waarbij het paard kijkt in de richting waarheen hij gaat. Elk been heeft een eigen spoor. Bij de travers blijft de voorhand op de hoefslag en wordt de achterhand naar binnen gebracht. Het paard is hierbij om het binnenbeen van de ruiter gebogen. Het paard kruist met zijn buitenbenen voor die aan de binnenzijde langs. De hoek van de beweging bij een travers is groter dan bij de schouderbinnenwaarts.
De hulpen voor de travers : Geef een halve ophouding voor de hoek van de rijbaan. Leg het binnenbeen op de singel om het paard omheen te buigen en voorwaarts te rijden. Vraag een binnenstelling met binnenteugel. Leg het buitenbeen achter de singel om de achterhand mee te nemen. Gebruik de buitenteugel om paard in balans en juiste buiging te houden.
Afbeelding

De renvers : De renvers is een zijgang waarbij de voorhand naar binnen wordt gebracht en de achterhand op de hoefslag blijft. Het paard is gebogen om het buitenbeen van de ruiter. Zoals de travers wordt deze oefening op twee hoefslagen met vier sporen uitgevoerd.
De hulpen voor de renvers : Geef een halve ophouding. Gebruik de binnenteugel om de voorhand naar binnen te brengen. Leg het buitenbeen op de singel om het paard omheen te laten buigen. Leg het binnenbeen achter de singel om de achterhand op de hoefslag te houden. Gebruik de buitenteugel om stelling te verkrijgen, terwijl de binnenteugel de balans en de voorhand controleert.
Afbeelding

Voor nog meer duidelijkheid, dit is de schouderbinnenwaarts,
Schouderbinnenwaarts : Bij de schouderbinnenwaarts beweegt het paard zich op twee hoefslagen met drie sporen en een stelling die tegengesteld is aan de bewegingsrichting. De achterhand blijft op de hoefslag en de voorhand wordt licht naar binnen gebracht, waardoor het paard licht gebogen is om het binnenbeen van de ruiter. Het buitenvoorbeen en het binnenachterbeen zijn hierbij op één lijn. Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist dat aan de buitenzijde.
De hulpen voor de schouderbinnenwaarts : Maak een halve ophouding en breng de voorhand van het paard iets naar binnen van de hoefslag met binnenkuit en binnenteugel, ondersteund met de buitenteugel. Drijf voorwaarts met de zit en leg de buitenkuit iets achter de singel om het uitzwaaien van de achterhand te beletten. Zit stil tijdens deze beweging.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:10

Hij ziet er goed uit! Hij was toch een tijdje geleden gestolen?
Ik vind het rijden er ook mooi uitzien hoor!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:13

Zo lief! Je bent echt enorm klein op hem.

T ziet er wel netjes uit, denk er alleen aan dat ie niet te diep gaat.

xx