Hoe ga ik om met een bang paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosmoov

Hoe ga ik om met een bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 15:01

Misschien best een kneuzige vraag maargoed Knipoog

Was vandaag dus naar mn verzorgpaardje en in de bak lag een oranje zeil wat voor de nieuwe shows gebruikt gaat worden .
Natuurlijk nieuw en best eng ...
Dus ik eerst al met een halster er langs lopen om te laten zien van he dit is niet eng , maar toen ging stan dus al stilstaan , snuiven en zelfs steigeren ( en dat voor een opa van 24 Haha! )
Echt langs wou hij nog steeds niet , ik liep gewoon voltes en maakte ze steeds groter zodat hij er steeds dichter langs zou komen en zou zien dat het niet eng is maar hij bleef gewoon steeds stilstaan en kreeg hem met geen mogelijkheid meer verder.
al met al was hij wat rustiger en ging het even met zadel proberen , begon het ge-etter weer opnieuw , stilstaan niet verder willen , bokken en steigeren.
Normaal is er altijd wel een instructrice bij die me helpt dan zal het me vast wel lukken met wat tips , maar als ik alleen ben weet ik niet zo goed hoe ik dit moet oplossen , al snel wil je boos worden maargoed ik weet dat dat niet gaat werken is voor hem natuurlijk ook nieuw en eng .
Maar hij ging op een gegeven moment gewoon aanstellerig doen en een loopje met me nemen.
Wat zijn jullie tips om hem er langs te krijgen zodat hij niet gaat staken , steigeren , bokken maar hoe ik hem er gewoon rustig langs krijg.
nog eerst een tijdje aan het halster of gewoon zadel erop en weer proberen ?

Dinsdag is de eerstkomende keer dat ik weer les krijg , maar dan rijden we met meer in de bak en is hij toch vaak al anders , als hij alleen is is het sowieso vaker etteren , ik wil nu dus een beetje weten hoe ik hem ook goed onder controle houdt als ik alleen ben wat ook vaak gebeurt rij niet altijd met de rest mee maar ook vaak alleen.

en natuurlijk hou ik hem het beste kan leren dat een oranje zeil niet eng is Haha!

alvast bedankt voor de antwoorden !

Groetjes Joyce

Cantheon

Re: Hoe ga ik om met een bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:38

Ik denk niet dat je het etteren kan noemen. Als een paard alleen is, zal hij sneller bang zijn. Ik denk dat aan de hand momenteel nog het handigst is. Heel rustig en niet rechtstreeks erop af. Laat hem op zijn gemak kijken en spreek hem bemoedigend toe. Beloon iedere stap voorwaarts alsof hij goud heeft gehaald op de Olympische spelen. Met heel veel geduld zal je paard het vanzelf minder eng gaan vinden en jou meer gaan vertrouwen. Succes!

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:06

Wees zelf degene die aangeeft dat iets niet eng is. Laat zien dat jij niet opkijkt van een oranje zeil of wat er dan ook mag liggen. Loop onverstoorbaar door en blijf ten alle tijde rustig in je doen en laten. Paarden lezen je lichaamstaal en kunnen alleen al aan je ademhaling merken of je gespannen bent of niet.

Tijdens het rijden helpt het mij juist niet om Iris er langs te leiden en goed te laten kijken. Zo blijft ze elk rondje zenuwachtig wanneer ze langs dit deel van de bak moet. Juist met het meer aan het werk zetten, en dus de aandacht ergens anders op richten loopt ze er binnen de kortste keren onverstoorbaar langs. Wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt als het bovenstaande; Er geen aandacht aan besteden!

Veel succes Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:14

Kijk of je in de bieb het boek: 'Het paniekvrije paard' kan vinden. Daar heb je denk ik een hoop aan.
Wat je kunt doen (het zeil ligt op de grond he?) Maak het zeil heel klein. Laat hem daar aan wennen (erover lopen). Vouw het daarna iets verder open, en laat hem daaraan wennen. Net zo lang tot hij er ook over loopt als het op z'n allergrootst is.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:34

Je moet inderdaad zelf ten alle tijde rustig blijven, loop er gewoon non chalant langs en trek je niks van het zeil aan. Verder kun je gewoon bezig gaan met wat je normaal doet want door hem aan het werk te zetten heeft hij zijn aandacht waarschijnlijk al minder bij het zeil.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:12

Heb net even gelongeerd onder leiding van de instructrice ( had toch maar even gebeld haha)

hij begon al te staken opweg naar de bak dus zijn we op terrein al begonnen met longeren en langzaam maar zeker kwam hij naar de bak ..achterin de hoek begonnen en langzaam naar het zeil gewerkt het bleef toch wel eng en meneer heeft zich weer vreselijk druk lopen maken uiteindelijk kwamen er andere paarden de bak in en werdt hij toch rustiger hij is nu bijna op het zeil geweest hij vindt het nog wel eng maar we zijn al een stap verder.
ga gewoon longeren en rustig aan doen nog niet rijden totdat hij er aan gewend is maar het ging gelukkig al een stuk beter dan vanmiddag

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:23

Ehm, ben hier niet echt goed in maar ik zal toch wel proberen..
Misschien kan je proberen gewoon even aan het halstertouw erond uit lopen, en steeds meer dichter en dichter..
Hem even laten ruiken zodat hij het herkent.
Daarna rijd je even, en blijf je even van dat zeil af.. Je gaat terug steeds weer dichter totdat ie het begrijpt..

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:36

Op mijn site vind je bij nieuws veel nieuwsartikelen met daarin stukjes over hoe je dit soort zaken veilig en vertrouwd kunt aanpakken.

Noem het aub geen etteren, het dier moet namelijk iets leren, hoe kan hij zonder het geleerd te hebben nu weten dat het plastic niet bijt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:40

Ik zou het idd ook zeker geen etteren noemen, het dier is gewoon bang en vertrouwd jou niet genoeg om naar dat enge zeil te gaan terwijl hij met andere paardjes erbij wel rustiger word, dat zegt al genoeg denk ik, ga een seen schrik training doen daar leer je zelf ook een hoop van en zul je gaan begrijpen waarom een paard zo doet en het zeker niet doet om jou te pesten.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:00

Ik heb deze nacht goed geslapen en er over nagedacht, als k op m'n shettie stap(te) dan had ik ook bang, heb geleerd om "vertrouwingsoefeningen" te doen door bv. achterstevoren te gaan zitten / stappen / draven, dan eens zonder teugels even, zonder zadel, desnoods alleen stilstaan of stappen..
Ik hoop dat het wat helpt..

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:51

Ik betwijfel of dit etteren is.
Zo'n oranje zeil is gewoon echt eng voor je paard, en dat hij na een paar x in de buurt komen het nog steeds niet normaal vind, heeft dus niks met etteren te maken.
Je moet écht zo veel mogelijk geduld hebben, en echt heel overdreven elke stap die hij zet in de richting van het zeil belonen.
Waarschijnlijk zal het als nog niet in 1x lukken, maar geef niet op.
Loopt je paard alleen maar te bokken stijgeren ed..?
Probeer het zoveel mogelijk te negeren, ga er niet te vaak op terug komen en doe alsof dat van 5 minuten geleden niet gebeurt is.
Je wacht even tot hij gestopt is met bokken stijgeren ed, en probeert het rustig weer opnieuw.
En dit elke keer, elke keer dat hij iets verder gaat als net, heel duidelijk belonen.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:50

Snoop_fan schreef:
Ik heb deze nacht goed geslapen en er over nagedacht, als k op m'n shettie stap(te) dan had ik ook bang, heb geleerd om "vertrouwingsoefeningen" te doen door bv. achterstevoren te gaan zitten / stappen / draven, dan eens zonder teugels even, zonder zadel, desnoods alleen stilstaan of stappen..
Ik hoop dat het wat helpt..

Sorry, dacht dat het om een bang mens ging, mijn excuses Knipoog