Chambon hulpteugel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ENOMIS

Chambon hulpteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 14:39

Hoi!
ik was op de site van Divoza aan het rondkijken en kwam de Chambonteugel tegen.
Omdat ik dit nog nooit gezien had ging ik lezen wat er stond;

Er wordt veel ruggebruik gevraagd, daar het paard met zijn hoofd voorwaarts wordt gedwongen. Bij opwaartse beweging wordt druk achter de oren en in de mondhoeken verkregen. Bij het zoeken naar een uitweg voorwaarts en neerwaarts zal de Chambon zachter worden en tenslotte niet meer inwerken en de druk achter de oren en in de mond verdwijnen. Het paard heeft zelf de oplossing gevonden. De paarden werken diep en ontspannen; hierdoor worden de rugspieren verder ontwikkeld. De Chambon kan zowel tijdens het rijden als bij het longeren worden gebruikt.

dat gedwongen spreekt mij niet aan, maar dat het paard de oplossing vind en dat de rugspieren worden ontwikkeld en dat hij bij vw-nw niet meer inwerkt werd ik nieuwsgierig.
Ik moet door spierproblemen [ zie mijn topic; osteopaat ] mijn paard sowieso in het losrijden zo vaak en lang mogelijk vw-nw rijden.
Hij heeft hier heel veel moeite mee.

heeft hier iemand ervaring met deze teugel?

het is niet zo dat ik er persee een hulpteugel om wil hangen, liever niet zelfs..
maar als hij goed gebruikt word en het paard er geen last van heeft heb ik er niks op tegen.

Casarell

Re: Chambon hulpteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:43

Persoonlijk zou ik dan een pessoateugel met longeren gebruiken.
Deze kan je zo laag in stellen als je wilt, maar als deze goed zit activeert hij ook het achterbeen, waardoor hij meer over de rug moet gaan lopen..

Ik heb deze ook gebruikt bij een paard, na een osteopatische behandeling, en heb hiermee een goeie ervaring..

Een chambon werkt idd wel neerwaarts, maar het voorwaartse moet vanuit het achterbeen komen, en imo een eerste vereiste..

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 14:47

hij is niet behandeld door een osteopaat maar uiteindelijk door een masseur, hij zit/zat vast in zijn hals, iets minder in zijn rug, en in zn kont maar een klein beetje.

wat is imo Bloos

hij heeft wel een actief achterbeen ..
maar passoa was ik zelf idd ook al aan het overwegen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:54

Barbiietut schreef:
hij is niet behandeld door een osteopaat maar uiteindelijk door een masseur, hij zit/zat vast in zijn hals, iets minder in zijn rug, en in zn kont maar een klein beetje.

wat is imo Bloos

hij heeft wel een actief achterbeen ..
maar passoa was ik zelf idd ook al aan het overwegen.

Hoe dan ook, zijn spieren zijn los gemaakt.
Imo betekend: in mijn ogen

Een paard kan wel een actief achterbeen hebben, maar met de passoa moet hij ook echt ondertreden, en de rugspieren oprekken..

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:34

nog een n punt,
met longeren laat hij zijn hoofd vrij lang en laag maar met rijden gaat hij als het ware op en neer.
dus met rijden heb ik dan niks aan een passoa.. alleen met longeren.
zoals ik al zei, het hoeft niet persee een hulpteugel te zijn, miss een andere mogelijkheid?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:42

Ik zou zelf zo'n paard goed op het been, en los van de hand rijden. Hoe losser in de hand, hoe makkelijker in te stellen. Goed vanuit achter laten lopen, zodat het paard vanzelf voor loslaat en dus ontspant Lachen

* Edit:
Sowieso fijn dat je eerst dingen navraagd vóór je er één of andere hulpteugel aanhangt, en na mijn wetenschap doet dit meer kwaad dan goed (met rijden iig)
Met rijden gewoon lekker aan je been maken, en écht van achter naar voor laten lopen, goed loslaten aan de voorkant (dus niet je teugels losgooien, maar minimale teugeldruk, niks vragen, paard komt dan vanzelf).
Probeer het anders eens te overleggen met je instructrice!

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 23:00

Joost kan wel de hand aannemen, dat is het probleem niet.
maar hij vind het moeilijk om laaaaaaaag te lopen en dan ook zijn rug te gebruiken.
dus ik dacht, misschien dat ik hem met een hulpteugel kan begeleiden?
Heb nu eerst een nieuw bitje gekocht, dubbel ipv enkel gebroken.
liep hij eigenlijk ook heel fijn op !
ds eerst dit maar weer eens uitproberen Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:02

Okee, kijk dat is al wat anders als dat ik dacht Lachen
Maar laag lopen (dus het 'halsstrekken') kun je eigenlijk alleen maar leren door te geven (lengt in de teugels) en te wachten tot hij naar beneden komt.

Bij mijn pony laat je de teugels langzaam langer worden, en die strekt ('laaaag' met haar neus aan de grond) maar bij mijn paard, al gooi je ze los, hij gaat niet zomaar met zijn neus aan de grond.
Daarom is het het beste (iig bij mijn paard) om langzaam aan een stukje bij beetje te vragen, en de ontspanning te behouden. Met een beetje been erbij.
En dan moet hij het nog 'leren'. Maw het gaat niet in 1 dag, en kan ook wel een aantal weken duren. Maar als je goed oefent, komt het vanzelf! Gewoon meenemen in de training!
En dubbelgebroken is (mits het niet heel dun is) een heel vriendelijk bit!

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 14:14

Ik ben al vanaf dat ik hem heb ( nu een jaar ) bezig met hals strekken te 'leren'.
hij liep namelijk mega opgekropt en drukte zijn rug weg.
het zag er spectaculair uit maar was alles bahalve goed Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:08

Hoi hoi, ik heb onlangs met mijn instructrische samen besloten om eens een stapje terug te doen (was ook net veranderd van instructie) , ik was zo gewend om mijn paard met spanning te rijden, dat ze gewoon al korter ging lopen zodra ik bij wijs van spreken alleen al naar de teugels keek.. Ze stelde toen voor om er een elastiek aan te hangen.. Ik heb er toen hier op bokt een heleboel commentaar op gekregen, want ik wilde hem er bijna los aanhangen zodat op het moment dat mijn merrie haar hoofd de lucht in deed ze rustig terug werd gehaald en uiteindelijk ook zelf laag kon lopen zonder druk en aan de teugel (of wel valse krul) volgens somige mensen zou ze erin gaan hangen.. Ik rij nu 2 weken zo, ze heeft er nog nooit in gehangen, maar is goed voorwaarts te rijden, goed terug te rijden op mijn zit, en loopt heel ontspannen en de ruimte van haar gangen verbaas ik me elke dag over, die lijken steeds maar ruimer te worden..

Nu heb ik gisteren zonder hulpteugel gereden, en mijn teugels gewoon lekker lang gelaten, en toen zakte ze ook helemaal uit haarzelf met haar neusje helemaal naar de grond..

Ik neem er gewoon uitgebreid de tijd voor, ze leert nu dat laag lopen heel ontspannend is, en doet het met veel plezier...

Nadat wij bij de osteopaat waren geweest vertelde deze ook dat we veel moesten longeren, dat doe ik ook regelmatig met pessoatuig, maar deze manier van rijden is een openbaring voor mij, ik kan mijn paard gewoon op mijn zit terug rijden, en ze is heel fijn relaxt... Misschien is het ook wat voor jouw, mijn paard ging eerder namelijk altijd enorm racen zodra ik haar losliet..

Groetjes Pauline

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:51

Ik heb mn haflinger in het begin met elastiek gereden omdat ze artrose heeft en dit beter was voor haar rugspieren, totdat ik haar zelf rond kon krijgen.
Heb dit bij joost ook geprobeerd tijdens het longeren maar hij snapt het gewoon echt niet, ookal hangt hij los.
Het idee... weetjewel, gewoon dat er iets zit wat geen teugels zijn wat lichte druk kan uitoefenen.
Hij begint er langzamer hand aan te wennen maar ik wou ook eens naar andere oplossingen kijken.
Ik heb paar jaar op een handel/springstal gewerkt waar ze ook zadelmak maken en daar deden ze soms ook een slof om en wet daar dus vriendelijk (!!) mee om te gaan.
maar zoals ik al zei, wil ook andere opties horen Lachen

EDIT: het is trouwens ook niet mijn bedoeling om hem zsm rond en laag te hebben. ik wil gewoon het beste voor zijn rug, en daarmee kan ik niet te lang wachten aangezien ik heb niet weer vast wil hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:33

De chambon kan ik alleen maar aanmoedigen, het één van de weinige hulpteugels waar ik echt het gevoel bij heb dat het geen krulwerking heeft. (de martingaal is de ander) de chambon is voor dit ontzettend geschikt. Bij deze link kan je dit ook goed zien: http://www.sustainabledressage.com/tack ... hp#chambon