probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lawrence123

probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 13:39

mijn paard is erg druk met rijden, wil vaak versnellen wanneer dat niet moet, als ik haar nagefelijk probeer te rijden gaat ze erg diep lopen, is dan wel ontspannen en dan kan ik haar wat meer los laten. alleen als ik haar wat meer ruimte geeft van voor dan volgt ze mijn hand niet.
daarnaast als ik een volte rij en we met de neus richting de uitgang gaat versnelt ze heel extreem zodra we weer van de uitgang wegdraaien komt ze wel terug, ik kan haar dan eigenlijk niet normaal terug krijgen ze reageerd gewoon niet.

wat te doen

mustangbokt

Re: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:45

ik veronderstel dat je deze problemen vooral in draf (en galop) tegenkomt?

dan kan ik je aanraden eerst een aantal dingen in stap op punt te stellen. probeer je paard rustig in stap rond te sturen. Rechte stukken, cirkels, gebroken lijnen, binnenhoeflsag, maakt niet uit, als het maar rustig is en jij het bent die de richting bepaalt. Hier en daar halthouden tussen de figuren in.

pas als je paard aandachtig, gehoorzaam en rustig rondstapt en voldoende vertrouwen in je heeft, kan je kleine, gemakkelijke drafstukjes inlassen. probeer niet te draven waar het paard de neiging heeft te versnellen. je kan dan bvb een halve cirkel draven en in stap overgaan net voor het punt waar ze de neiging heeft te versnellen.

ondertussen loont het misschien de moeite te achterhalen waarom je paard zo versnelt? hoe beter je de oorzaak van het probleem kent en begrijpt, hoe beter je het achteraf kunt oplossen. Heeft het geen vertrouwen in de ruiter? Of is het een kwestie van respect? Of van scheefheid?...

lawrence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:36

ze heeft in de stap ook de neiging om te gaan draven ze is daarnaast erg snel afgeleid en erg veel met andere dingen bezig. als ik haar laat gaan gaat ze 1 streep de bak uit
waarom ze dit doet weet ik eigenlijk niet, ze is echt niet dom, ik kan haar los longeren ik kan daarmee haar tempo bepalen op stem en lichaamshouding, zowel in de verandering van de gangen als de versnelling in een bepaalde gang, ik kan haar ook over een hindernis heen sturen of haar er juist voor langs laten gaan, dit alles doet ze terwijl ze helemaal los loopt en ik er echt zeker 7 meter van af sta. al hoewel als ze het even niet snapt dan vlucht ze wel gelijk naar hoek van de uitgang.

misschien dat het daar mee te maken heeft. maar zo veel vraag ik niet van haar met rijden, en de ene keer doet ze het ook erger dan de andere keer.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:54

ga tempo wisselingen doen op de lange zijden, dus terug rijden op je zit langzame draf een klein stukje daarna weer gewone draf daardoor worden ze rustiger en ze stoppen met hangen op je hand omdat je ze echt van achteruit rijd dit een aantal keer doen op beide zijdes en daarna ga je slangevoltes rijden met 4 of 5 bogen en als ze weer steeds harder gaat dan begin je weer met de tempo wisselingen. Probeer dit ook op voltes. het werkt echt niet als je elke keer een volte of een ander figuur in zet of als ze te hard gaat weer gaan stappen overgangen doe je alleen als ze gewoon braaf loopt. voor de rest veel overgangen kleine stukje galop terug nemen op een kleine volte zodat je gelijk weer jou tempo hebt weer aanspringen in de hoek en dan voltes rijden en ook tempo wisselingen en weer op een volte naar draf terug nemen. en let heel erg op je houding zit rechtop niet naar binnen of naar buiten vallen tijdens je figuren. let op stelling in de hoeken in in je figuren. Knipoog

lawrence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:34

tempowisselingen zou ik kunnen proberen maar ze is dan vaak wel moeilijk terug te nemen kan ik er ook nog voor zorgen dat ze zich wat makkelijker laat terug nemen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:50

lawrence123 schreef:
tempowisselingen zou ik kunnen proberen maar ze is dan vaak wel moeilijk terug te nemen kan ik er ook nog voor zorgen dat ze zich wat makkelijker laat terug nemen

Je kan proberen steeds langzamer te lichtrijden je zwaar maken. en tegelijker tijd druk op je teugel houden dat ze ook naar beneden blijft en daardoor ook terug komt en daarna ontspannen in je hand. Knipoog en anders probeer je het op een volte als het rechtuit niet lukt nog en als ze dat begrijpt dan ga je het op de lange zijde proberen.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:53

misschien een keertje aan de longeerlijn? dat heeft mij toen erg geholpen
of elke keer voordat je gaat rijden je paard/pony longeren zodat er al wat energie af is en dat ze/hij daardoor rustiger is