Prestatiegerichte kinderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Prestatiegerichte kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 21:09

Kleine kinderen die wedstrijden rijden; hartstikke schattig natuurlijk, maar mij valt steeds vaker op dat deze kinderen ontzettend wedstrijdgericht zijn en rijden om te winnen. Ook worden ze echt getraind om hun paard zo mooi mogelijk te laten lopen. Ook niks mis mee, maar moeten ze op die leeftijd en met de weinige ervaring die ze hebben niet eerst leren om hun paard ontspannen te laten lopen en een goede zit te ontwikkelen? Ik zie vaak dat dit niet het geval is.
Ik denk persoonlijk dat ze door hun ouders of grotere zus oid erg gepushed worden en dat ze door te winnen het gevoel krijgen dat ze gewaardeerd worden. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Ik zou eerder trots zijn op iemand van die leeftijd die haar paardje lekker ontspannen aan het lopen heeft dan dat diegene een wedstrijdje wint. Ik vind dit gewoon zonde.

Nu zal ik wel half bokt over mij heen krijgen maar ik moest het gewoon kwijt. Ook scheer ik niet iedereen over één kam, niet iedereen die wedstrijden rijdt op die leeftijd is natuurlijk zo. Knipoog

Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden!
Het is weer een lekker rommelig verhaal geworden, mijn schrijfkunsten laten mij een beetje in de steek tegenwoordig.. Tong uitsteken

xSiep

Re: Prestatiegerichte kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:45

valt mij ook op hoor Ja
laatst op een springwedstrijd, was een meisje haar pony weigerde op een van de laatste hindernissen, die was booos Bloos! arme pony!

Andere springwedstrijd deed ik ook mee, ging helemaal niet, en ik had heel veel strafpunten, maar ik zag de humor er wel van in, dus met big smile de ring uit, kwam er ook zon klein meisje met haar moeder eraan: 'maar wil je dan niet winnen dan?' ik zo: 'nee hoor, springen doe ik gewoon voor de lol' zegt ze: 'maar wat heb je er dan aan? ''

eehh plezier ?? Verward

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:46

Ik vind zowiezo dat het kind het paardrijden leuk moet vinden en het absoluut niet moet doen omdat papa en mama het zo leuk vinden en hem onwijs pushen!! Ik kan daar echt niet tegen....valt me ook op idd dat competitie vaak boven het plezier wordt gesteld...

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:52

ik ben het ook met je eens hoor Ja kinderen moeten in eerste instantie rijden voor het plezier, begrijpen dat zij (en de pony!!) het voor het plezier moeten doen en het zo leuk gaan vinden om wedstrijden erbij (!) te gaan rijden!
Maar dit is niet alleen bij het paardrijden hoor... Ik korfbal ook(nouja ik doe een poging Knipoog) en moet dan wel eens wedstrijdjes fluiten bij kinderen van een jaartje of 8.. pfieeew! Die kinderen zijn extreem competatief! maar dat is op zich logisch als je sommige ouders tekeer hoort gaan langs de kant, zowel tegen kind als tegenpartij als scheids! Nagelbijten / Gniffelen

Ben bang dat het een beetje de omgang/samenleving in is geslopen

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:55

ja precies!
ze zeggen dat het met voetbal erg is.. maar als je bij een gemiddelde springwedstrijd gaat kijken..

bijdressuur is hetme nog niet echt opgevallen eigenlijk, alleen boos worden als pony niet mooi genoeg in de krul loopt..

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:57

Denk dat het bijna bij alle sporten voorkomt waar je competitie hebt...

En dat het misschien bij dressuur minder is heeft wellicht met de cultuur te maken daarvan, weet niet verwacht het daar ook niet echt omdat het totaal anders is dan bij springen

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:04

Ik denk dat het bij dressuur ook wel speelt (of steeds meer gaat spelen) maar dat het op een andere manier tot uiting
komt. Dressur is subjectief, een jurysport, dus het onderlinge kritiek zal iets meer uitblijven maar is het niet zo dat steeds meer (ouders) achteraf ook naar de jury stappen?

deveney1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:09

Hoi, ik zit even op bokt via mijn dochter van elf, heb er ook nog een van negen, maar als die niet de uitdaging van wedstrijden zouden hebben, zouden ze ponyrijden veel minder leuk vinden. Ze willen graag hun pony's laten zien aan omstanders en juryleden, netjes ingevlochten en mooi aangekleed. Uiteraard maken ze ook bosritjes en doen ze spelletjes met hun pony's, maar komen er weer wedstrijden aan, dan proberen ze toch net wat meer gericht te trainen op onderdelen die ze moeilijk vinden of waar de pony moeite mee heeft. Maar daarin verschillen ze ook wel weer veel: de oudste is altijd nerveus voor wedstrijden en erg prestatiegericht, maar de jongste maakt zich daar absoluut niet druk om. Ze haalt haar schouders op voor slechte punten.... maar ongemerkt gaat ze in de weken daarna toch de dingen die op het protocol stonden oefenen en proberen te verbeteren.
Ik denk dat je als ouder naar je kind, maar zeker ook naar de combinatie moet kijken wat er kan en waar ze beter nog even mee kunnen wachten. En uiteraard is het plezier in ponyrijden het belangrijkste.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:10

Tja, ik was vroeger ook zo. Ik reed wedstrijden om te winnen en had ik slecht gereden dan was ik inderdaad boos Clown En iedereen dacht dat het aan mijn vader lag die mij 'pushte' (hoe schrijf je dat in vredesnaam in de verleden tijd Verward ). Ik kon enorm schelden op mijn pony en op mijn vader, waarop vader lekker terug schreeuwde. Wat niemand zag is dat we een uur later er heel hard om moesten lachen op de terugweg in de auto. En dat ik de volgende dag uitgebreid mijn pony stond te knuffelen en een buitenrit maakte van een uurtje of 4. Hoezo geen plezier in het rijden? Mijn vader heeft mij nooit gezegd dat ik moest presteren of moest trainen, ik kreeg geen dure privelessen en toen ik geen zin meer had om wedstrijden te rijden was dat ook prima.

Nu zo'n 10 a 15 jaar verder kan ik me wel goed voorstellen wat iedereen dacht. Het was echter niet mijn vader die mij pushte, als ik deelnam wilde ik ook gewoon goed presteren. We gaan nu weer samen op concours en gelukkig gaat het nu een heel stuk rustiger er aan toe. Met name omdat ik mijn eigen prestatiedrang wat meer onder controle heb dan toen ik nog een opgeschoten tiener was Knipoog

bucco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:22

Ik heb zelf twee zoontjes rijden ook allebei. De oudste is erg fanatiek. Kan echt een drie kwartier trainen. Echt heel fanatiek. En heeft er ook echt gevoel voor. dan wordt je zelf als ouder ook fanatiek. De middelste vind rijden wel erg leuk, maar kan rustig een uurtje met zijn pony aan het spelen zijn. Op en afstappen zadel erop en af. Ook heerlijk om tezien. Het ligt dus ook aan het kind zelf. Toen de oudste met wedstrijden begon stond ik nog weleens versteld wat voor jury commetaar hij kreeg met een a pony in de b. Dus om ook een keer een prijsje te winnen moest er al heel gericht gewerkt worden aan de proef. Dat is dan ook erg jammer. Hier in de buurt worden weinig bixie gereden. Want dat is wat kind vriendelijker. Iedereen krijgt dan ook een prijsje voor zijn proefje. Moet ook wel zeggen dat het tegenwoordig ook wel lastig is om een goede en brave beginnners pony tevinden. Kinderen moeten dus ook al aardig rijden om de pony's in de hand tekunnen houden.

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:55

Het ligt ook deels aan het kind zelf maar er isook altijd een deel dat wel gepushed wordt en waar het plezier totaal niet vanaf straalt en dat vind ik dus fout. Als een kind uit zichzelf zo wedstrijdgericht is, dan is het anders vind ik.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:08

ik ken ook een prestatiegericht kindje van 5... ze rijd geen paard, maar turnt! vond het eigenlijk wel een leuke vergelijking Haha!
maar dat kind (de oudste dochter van mijn zus) doet er zelf zoveel aan dat het eigenlijk niet normaal is! ze turnt 3 keer in de week, en dan thuis nog iedere dag het 1 en ander... tsjah je zou nu ook denken dat ze gepush word... maar mijn zus en zwager zouden liever gezien hebben dat ze op sneldammen ging ofzo Clown 3 keer in de week naar die traingingen toe is echt geen pretje Bloos maar goed dat kind wil gewoon niks anders meer... ze oefent thuis heel veel omdat ze het in de traning goed wil doen, en dit is ht enigste waarvoor ze haast maakt... als ze tussen de middag brood eten en ze moet haasten voor wat anders is ze niet vooruit te branden... en als ze gaat turnen staat ze 15 minuten voor tijd al klaar Haha!

hierbij wil ik dus eigenlijk zeggen niet elk kind word gepusht ookal staan de ouders dubbel en dwars achter hun kind. een kind wat altijd gepusht word(en het dus met tegenzin doet) presteerd op de langere termijn ook niet goed meer...

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:36

Nou ,
Als er bij ons op de manege soms eens wedstrijd was ,
Dan moest ik altijd lachen met de ouders ,
Die waren fanatieker als de kinderen ,
Ik moet eerlijk zeggen ,
Als mijn ouders ZO moesten doen , dan konden ze thuisblijven ,
Of ik ging niet meer op wedstrijd ,
Vreselijk gewoon !
Maar als het kind zelf zo competatief is , dan vind k het wel schattig ,
Zolang het niet extreem is , en het niet ten koste gaan van de pony

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:43

Het is ook niet erg als een kind prestatiegericht is, zolang zij dat zelf willen. Tuurlijk kan een kind heel graag voor de prijzen gaan, maar dan moeten ze de sport inderdaad wel echt leuk vinden. Dan rijd je wedstrijden ook met plezier. En tuurlijk kunnen ze
dan boos zijn als er niet gewonnen wordt, logisch! zolang het inderdaad niet ten koste gaat vd pony.
Het is ook wel wat Rianneke zei.. een kind wat gepusht wordt presteert op de lange termij minder goed

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:48

Het is niet erg, zolang er maar geen ouder staat te schreeuwen aan de kant en het kindje huilend op de pony zit.

Ik heb een meisje dat mijn pony's verzorgd en die heeft van het weekeind haar eerste wedstrijd gereden. Meteen het regio kampioenschap. Ze eindigde ergens achter aan, maar ze was dik tevreden omdat de pony wel gewoon braaf gelopen had en geen gekkigheid uit gehaald had met zo'n eerste keer. Pony is ook door haar zelf gewassen, ze heeft zelf alles in de auto gelegt enzo. Ik heb alleen de trailer aan hoeven koppelen, heen te hoeven rijden en de proef voor te lezen.
Heerlijk, iemand die wel er hard voor wil werken, maar gewoon de lol er van in ziet, ook als je niet vooraan eindig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:49

ik zie t ook wel is met dressuur hoor, ouders die het kind een oortje geven om van een afstand te vertellen hoe ze moeten inrijden en vervolgens zie ik alleen getrek aan die teugels om die ponys er netjes uit te laten zien en dat was bij de klasse M Koe

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:52

Dennis schreef:
Het is niet erg, zolang er maar geen ouder staat te schreeuwen aan de kant en het kindje huilend op de pony zit.

dit had ik al met mijn clublessen Bloos maar gepusht ben ik nooit... had alleen een trap onder me kont nodig Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:58

Ik heb het genoeg gezien, en heb daar geen zin in.

Ik zelf heb nooit een schop onder mijn kont nodig gehad. Mocht gewoon niet pony rijden, en dus al zeker geen wedstrijden met een eigen pony. Ik rijd dus nu pas zelf wedstrijden nu ik er zelf heen kan Knipoog.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:16

het is wel leuk dit te lezen gezien ik over een tijdje mijn nichtje mag doen Haha!

wat ik haar bij wil brengen is dat plezier bovenaan staat en dus ook de bos ritjes enzo
maar als ze het leuk lijkt/vind om ook wedstrijdjes te rijden mag ze dat uiteraard

het belangrijkste wat ik haar wil leren is dat als ze wil ook echt moet rijden en niet zitten zoals je bij erg veel maneges ziet
ik wil dan dat ze ook weet hoe ze moet reageren als de ponny er vandoor gaat en dat ze er niet gelijk af valt oid
wat ik haar wil bij brengen is dat ze zowel met buitenritten voluit mag gaan (en ook weet wat ze moet doen) maar ook dan weet waar de rem zit

en of ze nou wil springen, dressuur, western of natural wat ze maar wil het plezier voor zowel het paardje als de ruiter maar ook de veiligheid
en hoever ze het schopt met wedstrijden moet ze zelf weten en zelf voor werken (als ze hoog wil komen) maar ik zal haar er in steunen en als ze gemotiveerd genoeg is ook motiveren op de tijden dat ze het niet is maar wel wil

mijn shetje heeft wat in dr mars dus ze kan het wel en als mijn nichtje wil mag ze voor dat ze daar uit ge groeid is kan ze dan de beslissing maken of ze door wil of niet

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:56

Ik kom nooit op wedstrijden ofzo, maar ik hoor het wel inderdaad.

Ik vind het jammer, ik vind dat paardrijden vooral plezier moet zijn. Je hebt inderdaad ook wel van die kinderen die gepusht worden door de ouders.....ik denk dat die kinderen er op een gegeven moment helemaal geen plezier meer aan beleven en het echt als een verplichting gaan zien.

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:08

het is ook echt jammer ik had een meisje bij ons op stal wou heel graag wedstrijden rijden in de dressuur
maar iedereen heeft daar tegenwoordig een sport pony OOK IN DE ABklasse ze maakt geen schijn van kans

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:17

Claudia__ schreef:
Ik vind het jammer, ik vind dat paardrijden vooral plezier moet zijn. Je hebt inderdaad ook wel van die kinderen die gepusht worden door de ouders.....ik denk dat die kinderen er op een gegeven moment helemaal geen plezier meer aan beleven en het echt als een verplichting gaan zien.

Dit komt me maar al te bekend voor. Ook ik wilde heel graag dat teminste 1 van mijn 2 kinderen het leuk zou vinden. De jongste is begonnen en dit ging erg goed. Tot ik op een gegeven moment te fanatiek Bloos werd. Ik was zelf de pony aan het poetsen en zadelen en zoonlief reed 15 minuten en was het dan alweer zat. Op een gegeven moment heb ik hem de vraag gesteld: Waarom rijd je eigenlijk, voor jezelf of omdat ik het leuk vind. Als antwoord kwam, ik doe het eigenlijk voor jou mam.... Nou hij is dus daarna nooit meer op een pony gestapt en beiden zijn we daar nu happy mee. Knipoog

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:52

ik vind het heerlijk als de dochter van de eigenaar van mijn verzorgpaarden meehobbelt.
Geweldig, beetje spelletjes doen en daarna gezellig onder de douche(paard afspuiten in de zomer)
ik heb liever een kind die prestatiegericht is op het winnen van tikkertje en stoelendans te paard dan een dressuurwedstrijd.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:02

Eind januari was ik bij paard 2008 in overijssel, aan de ene kant geweldig die kleine kinderen die toch nog over een behoorlijke hoogte springen, maar 75% sloegen letterlijk hun pony's over de hindernissen, bij een weigering lees: ruiterfout, werden de pony's nog harder geslagen en nog meer de sporen in de buik getrapt. Nee, dit vind ik niet leuk meer om te zien.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:44

Ik zie niet vaak ouders die pushen maar wel ouders die er geen rem op krijgen.
Ik ben ook voorstander voor een goede sportcoach, die naast het rijden ook aandacht besteed aan de ruiter/amazone naast het paard.
Daarmee bedoel ik dus trainen naast het paard, zodat je zelf fysiek ook in orde bent.

Dit zie je in andere sporten zeer veel, maar in de paardensport blijft het achter.

Daarnaast vind ik dat een kind ook in moet zien dat je er plezier in moet hebben.
Ambitie oké, maar wel met rem.

Een een pony de schuld geven en straffen e.d. bij fout gaan, vind ik overigens niet bij prestatiegericht horen, maar bij slechte coaching. Ook hiervoor dus een trainer, die alle aspecten behandeld. Ouder dus aan de zijlijn om foto's te maken Tong uitsteken