achterhand sterker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

achterhand sterker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:10

Ok, niet mijn paard, maar een jong paard van 5 jaar (net zadelmak).

Dit paard mist kracht in de achterhand heeft men mij gezegt (heeft moeite met achter haar been te geven, dus met op drie benen te staan). Tijdens het lopen zie je er niks van. Haar vader, een ggk volbloed, schijnt daar ook last van te hebben.

Maar kracht kunnen we normaal trainen maar hoe kunnen we in dit specifieke geval de achterhand sterker van maken? We zijn nog niet toe aan veel overgangen en schijnovergangen (ik zit er net op zonder stress (niet achterhand gerelateerd) en dat wil ik zo houden en erg vaak ben ik ook nog niet met haar bezig door tijdgebrek langs mijn kant), maar ik denk dat het voor haar alleen maar makkelijker wordt als ze sterker wordt en dan met name bij de smid.

roep maar...hoe zou jij het aanpakken?

Biepje

Re: achterhand sterker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:15

a) op de grond: longeren met pessoa/dubbele longe
b) onder het zadel: veel doorgalopperen op een wending, buiten heuveltjes rijden

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:16

Blijven oefenen de achterbenen op te tillen. Denk dat dat meer evenwicht is dan kracht in de achterhand.

Om specifiek de achterhand sterker te maken is longeren met dubbele lijnen erg goed. Dan kan jij zelf op tijd inwerken met de achterste lijn zodat die goed actief gemaakt wordt.
Met rijden, tja, als je geen overgangen nog kan rijden zou ik het daarbij laten. Heb met de dubbele lijnen hele goede ervaringen met mijn paard, die binnen een aantal maanden stukken beter ging lopen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:32

Ik zat inderdaad zelf ook al te denken dat het toch ook een deel evenwicht is en ja daar ga ik extra aan werken en ook de eigenaar aan laten werken.

Dubbele longe zat ik zelf ook al aan te denken. Eens kijken hoe ze daar op gaat reageren. Het kan nogal een "flauwe treesebees" zijn namelijk. Maar aan de andere kant, het werk aan de lange teugel vond ze geen probleem, dus dat behoort zo geen probleem te zijn.

Biep, optie b zal nog even moeten wachten, voorlopig ben ik alleen met haar bezig en "professionele" stal heeft haar niet zomaar terug gebracht als "gevaarlijk", denk ik. Voorlopig is ze bij mij braaf, rustig en heb ik een volledig andere aanpak als de "professional", maar ik neem geen risico. Even wachten tot mijn hulp ook tijd heeft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:39

Dubbele longe kan in het begin heel eng zijn. Het paard waar ik het eerder over had pakte het super op waardoor ik het goed heb kunnen leren, is namelijk nogal wat lijnen in je handen Tong uitsteken Haar dochter flipt echter helemaal door die lijn achter haar kont langs. Snap niet waarom, en ze heeft ook absoluut geen geschiedenis hierin. Zou daar dus wel even rekening mee houden Knipoog
Verder werkt het ontzettend goed. In heb begin zou ik hem gewoon aan de longeersingel klikken en opletten dat je die achterste lijn in een rechte lijn laat lopen. Zelf dus meer op achter gericht blijft. Als hij het gewend is en jij de lijn stil kan houden dan kan die wel aan het bit, maar zou dat niet meteen doen Knipoog
Succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:49

Balkjes lopen aan de longe zonder iets aan je paard te hangen van bijzet, pesoa of wat ook. Natuurlijk niet elke keer, maar b.v 1 keer in de week.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:53

volgens mij ook geen slecht idee, ik weet alleen niet of er eigenlijk wel balken zijn daar en ik als dressuurmiep heb ze ook niet. Moet dat maar eens vragen.

12ukkieluve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:57

1 keer in de week longe en mischien naar de dokter voor meer advies en gewon een 15 rijden of zo?!.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:00

mijn dierenarts adviseerde mij om veeeeeel te draven en dan het liefst zo lang mogelijke stukken vooruit met zo min mogelijk figuren omdat dat de benen anders belast... ik maakte daarbij ook veel tempowisselingen. mijn paard is van onregelmatig naar gewoon regelmatig gegaan omdat ze zo slap was dus het heeft zeker nut gehad bij mij Pling