Overgangen en nageeflijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Overgangen en nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 19:13

Hallo allemaal,

Ik ben sinds april 2007 in het bezit van een 3,5 jarige nrps pony. Ik heb haar zelf beleerd en het rijden pakt ze goed op.
Het enige waar we nog heel veel moeite mee hebben is overgangen rijden, vooral van draf naar stap. Ik krijg haar wel terug of voorwaarts maar ze gooit dan vaak haar hoofd in de lucht. Ik rijd veel overgangen met haar en probeer zolang mogelijk te blijven lichtrijden (doorzitten vinden we ook nog een beetje moeilijk), alleen merk ik nog vrijwel geen verbetering. Ik neem dr meestal eerst iets terug met m'n stem en ga langzamer lichtrijden tot dat we bijna stappen en dan ga ik zitten, maar zodra ze dan over wil gaan naar de stap gaat haar hoofd weer de lucht in.
Nou is mijn vraag of jullie misschien iets weten hoe ik hier met haar mee kan oefenen.

Misschien nog even handig om te weten: Mijn pony heeft een gevoelige rug, dit heeft ze geërfd van haar moeder. Op het moment heeft ze er geen last van (ik controleer het 1 keer per week, en hoe ik dat moet doen heeft mijn DA mij geleerd), maar zodra je je balans verliest, een beetje knijpt of verkeerd weer gaat zitten word dit wel metteen afgestraft. Ik zelf zit vrij rustig en heb hier ook vrijwel geen last van.

Groetjes Hilde

AliesMeijer

Re: Overgangen en nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:30

ik denk dat je pony dat doet omdat het zn rug wegdrukt door z'n hoofd omhoog te gooien.. jij weet misschien dat je pony er geen last van heeft, maar je pony niet. ik denk dat ie daar gewoon even achter moet komen en dat het daarna wel beter gaat.. is er geen behandeling daat de pijn in de rug vermindert? ik zouu toch wel een beetje meer gaan vragen tijdens de overgang. dan kan het paardje even voelen dat er niks aan de hand is Knipoog .. naja ik weet het ook niet zo goed.. vervelend probleem zeg! suc 6!. en het paardje is ook nog jong he, dus misschien als de bespiering in de rug enzo wat beter word gaat het al veel beter.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:46

ik zou inderdaad eerst wat de rugspieren gaan trainen, tenzij ze al goed gespierd is gaat het niet op. Maar doet ze het ook bij het longeren bijvoorbeeld of dan niet ???
Maarja veel suc6 ermee Lachen ik hoop dat het snel beter wordt

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 23:26

Ze heeft inderdaad nog niet heel veel bespiering in haar rug maar het word wel steeds beter. Of ze het met longeren ook doet weet ik eigenlijk niet maar daar zal ik eens op letten.
Zodra ze weer pijn krijgt in haar rug is volgens mijn dierenarts het beste geneesmiddel een periode van rust tot dat de pijn weer weg is. Verder zou ik kunnen proberen haar rug te maseren maar dan moet ik dat wel eerst leren..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:29

Mischien kan je de spieren in haar rug trainen door met bijzet/pessoa te longeren? Lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 23:31

ik longeer af en toe met pessoa, heb een periode gehad met haar dat ik niet kon rijden omdat ze toen wat last had van haar rug maar mocht haar toen wel longeren met pessoa toen heb ik dat vooral veel gedaan, nou is het ongeveer 1 keer in de 2 à 3 weken..

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:41

Probeer inderdaad aan de longe goed de rugspieren te trainen.

Heeft je instructrice je advies gegeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:39

Ik zou eerst het doorzitten gaan oefenen, want daarmee begint een goede overgang. Zorg dat haar rugspieren dmv lengtebuiging goed te trainen sterker worden zodat ze niet snel verkrampt als je ineens blijft zitten.
Als dat beter is zal ze tijdens het doorzitten al rustiger gaan lopen. Zorg dat je haar met je zit en je handen rustig opsluit & dan zou je in principe een nette overgang moeten kunnen rijden Lachen ?

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:17

Ik zou veel schijnovergangen maken. Je zegt dat ze wel terug wil maar dat ze haar hoofd dan in de lucht doet. Als ze dat doet moet je gelijk weer naar voren. Je kan wel doorgaan, maar daar heb je niet zo veel aan omdat ze toch haar rug wegdrukt. Door schijnovergangen te maken moet ze heel erg op je letten, en als ze dat braaf doet kan je ook een overgang van draf naar stap bijvoorbeeld doen. Doet ze haar hoofd weer omhoog, dan gelijk weer voorwaarts.
Ik zou ook ( meer ) gaan longeren. En dan ook veel overgangen aan de longe doen. Succes !:)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:56

Dank jullie wel allemaal Lachen
Mijn instructrise zegt inderdaad ook dat ik moet oefenen met doorzitten, en dan kan ik dat het beste doen wanneer ik net aandraaf omdat ze dan het rustigst blijft lopen. Longeren word vaak genoeg met haar gedaan alleen niet zo vaak met pessoa..