Paard héél sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vealosz

Paard héél sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 23:09

Mijn 4,5 jarige dravers ruin heeft op de baan gelopen en wilt dus alleen maar hard hard hard.
Aangezien hij nu een rijpaard is is het best vervelend.
Wat ik ook doe, k kan hem alleen maar stoppen door hem tegen iets aan te zetten.

Hoe kan ik hem anders en beter rustig stoppen?

Ik rijd met een normale bit, geen hulmiddelen etc.

xx.

appelpeer

Re: Paard héél sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 00:58

Mijn bijrijddraver wilde bij mij in het begin ook alleen maar hard en druk uitoefenen op de teugels hielp niet want dan ging ie alleen maar harder. Ik ben toen zelf veel met stemhulpen gaan rijden en heb veel overgangen gemaakt (paar passen stap, dan paar passen draven, stap, stilstaan, stap, draven, stap stilstaan, achteruit, draven). Dit allemaal met een half lang teugeltje zodat hij geen druk voelde in de mond. Hij is bij mij nu een stuk rustiger en rij bijna altijd met een half lange teugel. Het scheelt denk ik ook dat de draver die ik rij alweer bijna 15 jaar is en dus al zeker 10 jaar een rijpaard is. Maar goed, ik zelf heb het idee dat ik hem nu meer onder controle heb.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Simone

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 01:10

Inderdaad veel met stemhulpen oefenen (eventueel aan longe) en overgangen rijden. Hij moet gewoon leren dat er verschillende versnellingen zijn.

Als hij erg hard gaat op de volte zetten zodat hij wel in tempo moet minderen... Goed belonen als hij braaf is geweest.
Ook is het verstandig om de overgangen zoveer mogelijk op je zit te rijden. Dus langzamer gaan lichtrijden bij het draven tot hij verzameld en dan weer een btje ruimte geven bijvoorbeeld.

Succes!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:36

voor veel dravers is meer teugeldruk een teken dat ze juist sneller moeten of mogen. Tegengesteld dus!
Het heeft mij destijds geholpen eerst op stem te rijden en dit langzaam met de teugel te combineren. Opnieuw programmeren dus!

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:51

Dat blijkt maar weer.
Ik ga straks weer naar hem toe, en dan longeer ik hem altijd met stemhulp.
Hij reageert dan wel goed, maar als ik ga rijden is het net een ontploffende bom.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:00

Met stemhulpen idd.
Succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:39

terug naar de basis, aanleren commando´s, oefeningen om beter een ruiter te dragen aan de hand of longeerlijn, leer hem zijn lijf te gebruiken en te verzamelen en wees concequent, jij bepaald het tempo en een keertje hard kan best, maar jij zegt wanneer en tot hoelang.

En kijk zijn lichaam even na, misschien zit hij ergens vast ofzo.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:41

Consequent rijden en vooral niet meer teugeldruk gaan geven. Dit werkt averechts!
Probeer meer op je zit te gaan rijden en ga stemhulpen gebruiken.

Wanneer hij te hard gaat, gelijk op de volte en weer proberen. Veel belonen wanneer het goed gaat, is hierbij erg belangrijk.