Pony bang voor mensen onder het rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hartjesdief

Pony bang voor mensen onder het rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:56

Mijn pony is onder het rijden bang voor mensen en vaak ook bang voor de bakrand,deuren,bijvoorbeeld een stoel in de hoek.Hij gaat dan vaak rennen.
Meestal laat ik hem dan gewoon even z'n gang gaan en dan gaat het steeds beter en ziet hij vanzelf wel in dat het niet meer eng is en gaat hij er wel gewoon langs.

Wat zouden jullie doen?

jemaine

Re: Pony bang voor mensen onder het rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:36

ik zou mijn paard gewoon lekker rond laten kijken en en hem vaak belonen als hij niet schrikt. Maar aan de hand zou ik hem ook trainen, bijvoorbeeld als je op de hoefslag loopt dat iemand ineens de deur open doet of dicht gooit, dat soort dingen.
Vaak met andere paarden rijden wil ook helpen, als de andere paarden niet bang zijn voor een stoel in de hoek, dan is jouw paard ook niet meer zo bang.
Zorgen dat er ook vaak mensen kijken die misschien eens kunnen klappen, of ineens een beweging maken. Klinkt raar, maar als je dat geoefend hebt schrikken ze er niet meer van, ze weten dat ze er niet bang voor hoeven te zijn. Veel succes.
Oja je kunt ook denken aan obstakeltraining.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:11

Dit probleem heb ik ook wel eens met mijn paard, als ik aan het rijden ben en der komen kinderen langs de bakrand staan vind ze die ook eng, dit betekend dat ze niet op mij let.

je moet een paar keer rustig er langs stappen en hem dan belonen als die niets doet, probeer het daarna ook in draf en galop.
je moet er ook niet teveel mee bezig zijn als je er langs rijd, dit voelt die allemaal. en goed zijn aandacht vragen. want hij heeft dan geen aandacht voor je als die hiervan schrikt.

SuusJj_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:13

Het paard dat ik rij is ook bang voor alles.
Het wordt steeds minder.
Dit komt doordat, op de momente dat ik wist dat hij ging schrikken, ging praten tegen hem.
Als dat niet werkte, zetten ik hem gewoon in de hoek,
of bij die plek wat zo eng is, net zolang tot hij er gewoon langs loopt.
Het werkt!
Succes

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:42

Ja indd Knipoog zo kan het ook ja. Gewoon op de plek gaan staan en dan tegen hem praten, zo krijgt die er vertrouwen in en heeft die aandacht voor jou en niet de dingen waar die bang voor is.