Rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cantheon

Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 18:44

Hallo allemaal,

bij ons op de manege is een nieuw paard gekomen. Een ontzettend leuk dier dat in het begin nogal schrikachtig was. Ik ben tot nu toe de enige in de les die erop gereden heeft en ik denk dat ik er voorlopig ook nog wel even op blijf Haha! Nou loopt ze op zich lekker voorwaarts op je been en heeft ze een mooie gevoelige mond en in principe lukt het me aardig om haar lekker over de rug, ontspannen aan de teugel te laten lopen. Nou is ze alleen niet recht te richten, terwijl ze beide kanten op erg goed kan buigen. Ze blijft in het rechtuit gaan keurig op 2 teugels, maar slingert alsof ze dronken is (met name met de achterhand). En aangezien ik rechtrichten toch erg belangrijk vind, wil ik graag wat tips om haar recht tussen mijn 2 benen en 2 teugels te krijgen, want mijn middenlijn is alles behalve een rechte lijn... Bedenk alleen wel dat ik haar maar 1 keer per week rijd en het een manegepaard is, dus echt gericht trainen is helaas niet mogelijk. Maar gewoon wat tips om haar voor mezelf beter recht te kunnen richten. Dus graag zowel rijtechtnische tips als oefeningen.

Alvast bedankt!

Lins_Vetra

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:02

Zowel aan de hand als onder de zadel heb je genoeg oefeningen voor de rechtrichtende buigingsarbeid.

Schoudervoor, -binnenwaarts, travers, renvers zijn hier hele goede oefeningen voor (maar de laatste 2 vergen natuurlijk wel wat tijd en oefenen).

Om jezelf recht te richten is zonder zadel (met een barebackpad of iets dergelijks) rijden een prima oefening. Je moet voelen dat je op de zitbeenknobbels zit. Dan zit je recht en kun je uiteindelijk met je zit je paard "besturen".

Leuke afwisseling, maar het zal denk ik wel veel tijd nodig hebben aangezien je haar niet elke dag ter beschikking hebt.

Op http://www.paardenbegrijpen.nl staan leuke tips en uitleg over het "waarom" (wat misschien wel het belangrijkste is). Succes! Haha!

Edit: Snelheidsfoutjes weggehaald.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:39

zorg ook dat je kunt samenwerken. Zeg op die manege dat je vind dat het paard scheef is, en dat als hij manege paard is hij daar ernsitge slijtage van kan ondervinden. Misschien als jij jouw plan vertelt mag je hem wel trainen, want ook met longeren kun je hem rechtrichten. En inderdaad de bovenstaande oefeningen zijn heel belangrijke mits correct uitgevoerd.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:12

Als ie rechts en link even makkelijk aanneemt en nageeft dan is je paard in die zin recht. Je moet er alleen voor gaan zorgen dat het paard meer gewicht op de achterhand gaat nemen. Ik zou in eerste instantie eens proberen wat meer voorwaarts te gaan rijden zodat je wat meer druk in je handen krijgt. Daarnaast veel oefenen met schouderbinnenwaarts om de broekspieren/hurken te trainen. Dit paard heeft hoogst waarschijnlijk een kracht probleem/spierprobleem aan de achterhand. Veel op de volte gaan werken. zodra ze links of rechts valt doorsturen ookal komt ze dan van de lijn af. het gaat om het onder plaatsen van het binnen achterbeen.