Dressuurhaf Nan (M1) na lange tijd weer aant werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mait

Dressuurhaf Nan (M1) na lange tijd weer aant werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:01

Eindelijk weer eens trainingsfoto's van mijn dressuurhafje. Dit keer vooral bezig geweest met verruimen. Ze heeft haar bouw niet zo mee wat dat betreft.

Een verhaal vooraf
Lees het AJB
De dag voor kerst ging ik buiten rijden, langs het bos liep een zandpad waar we even gingen galloperen. Van het 1 op het andere moment lag ik met paar en al onderuit. Ze was (waarschijnlijk) met haar rechtervoorbeen(in de rechtergalop) weggegleden. Dus lagen we op de grond. Paard (van Photography) krabbelt weer overeind en rent weg. Mijn nichtje (op mijn paard) stapt af. Gelukkig waren er een paar honderd mtr verderop houthakkers bezig, die zagen mij op de grond liggen en kwamen er gelijk aan. (ze hebben het niet zien gebeuren. Ik werd in de auto gezet, kon niet meer op mijn rechterbeen staan, en mijn ouders hadden we ondertussen al gebelt. Ook de politie gebelt dat er een paard los rondliep op het dwingelderveld.
Ik met mijn moeder naar de spoedeisende hulp, mijn vader en nichtje (met mijn eigen paard) achter het paard aan waar ik mee gevallen was.
Bij de spoedeisende hulp werd een (zwaar) gekneusde knie en enkel geconstateerd. Dat betekent 5 dagen een drukverband (er zat ook een schaaf onder) en een steunkous om mijn enkel. Alles was natuurlijk dik.
De politie belde ons (mijn moeder en mij) terug, het paard was terecht! (ik zat te shaken op de achterbank (toch wel een beetje in shock denk ik Ach gut ) Ik was doodongerust, het was niet mijn paard, en de snelweg was vrij dichtbij!
Ze was bij mensen aan komen lopen (ook met haflingers Knipoog ) en die hadden haar opgevangen en op stal gezet.
Ik ben trouwens ook blij dat ik mijn cap op had (ben ik verplicht van mijn ouders) en dat ik altijd (ook bij baktrainingen) mijn mobiel op zak heb! Anders was ik wel heb bokje geweest!
Even voor de duidelijkheid: Ik neem het paardje niets kwalijk, deze kon er niets aan doen. Ik zoek eerder de schuld bij mezelf. Maar gebeurt is gebeurt! Het enige wat het paard er aan overgehouden had was een schaaf aan de binnenkant van haar boven/achterbeen. Dus beide uiteindelijk nog 'goed' er van afgekomen!
De hele vakantie op de bank door gebracht, en ik ben meegesleept naar de paarden waar ik op een stoel, met mijn voet op de lepel van een hindernispaal Clown , in skibroek (toen ik die weer aan kon, het was maar 3 graden ofzo!) etc. ging kijken. (ik kan niet zo goed tegen binnen zitten Bloos gelukkig was het kerst, dus veel films Clown )
Photography bood aan om Nan door te rijden voor mij, zodat ik niet na 4 weken weer overnieuw kon beginnen.
Een pluspunt: ik heb na 6 jaar eens kunnen bestuderen hoe mijn paard nou eigenlijk loopt, ik zie af en toe wat foto's, maarja dat is geen 'real life' natuurlijk.
1,5/2 weken geleden ben ik er weer voor het eerst opgekropen. Beetje stappen, gewoon voor het gevoel. mijn knie deed nog wel aardig zeer, dus rijden ging niet echt.
Die week daarop ben ik weer een beetje echt gaan rijden, ik kon mijn leren laarzen niet aan, dus ik reed met mijn oude rubberen laarzen, welke constant onder mijn zweetblad bleven hangen (ze zijn veelste groot).
Mijn zadel had in de tussentijd al lang weer teruggemoeten naar de zadelmaker. Deze was in november aangepas en moest na 20 rij-uren terug, voor nadere opvulling/controle. Het was er niet erg van gekomen met de feestdagen/mijn ongeluk.
Vorige week is deze weer terug naar de zadelmaker gegaan. Maar ik was dit weekend nog niet tevreden (zie de foto's) dus vandaag brengt mijn moeder hem weer langs.
De foto's zijn gemaakt toen ik weer voor de 3e keer mijn leren laarzen aankon (en dus weer een beetje fatsoenlijk kon rijden).

Om een lang verhaal kort te maken: Houdt er een beetje rekening mee dat ik nog niet lekker in balans zit, mede omdat ik zolang niet gereden heb, maar ook omdat mijn zadel verschrikkelijk achterover ligt en naar rechts ligt. Ik zit bijna in stoelzit... Rolleyes
De foto is ook niet helemaal recht genomen, maar toch, zo mag je zadel niet liggen als ie aangepast is aan je paard!

http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... 080832.jpg

Alle commentaar is welkom, maar houdt het wel een beetje vriendelijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet precies wat er hier gebeurde, maar ik denk dat ze de bak uit wou rennen Bloos even een beetje een strenge binnenhand.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... eb0442.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit willen we dus niet echt zien,..
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... 080012.jpg

Afbeelding

Dit lijkt er al veel meer op! Mooi ruim van voren en komt mooi mee van achteren.
Afbeelding

Haflingers kunnen niet strekken?
Afbeelding

#Ymke#

Re: Dressuurhaf Nan (M1) na lange tijd weer aant werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:19

Vergeef me voor m'n botte antwoord, maar ik snap niet zo goed waarom je toch gaat rijden als je zadel zo ligt?

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:20

oei mooi beestje zeg, en wat een enorme hals Knipoog

siestiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:25

Erg mooie haf heb je, hij loopt ook netjes!

Volgende keer springfoto's? Knipoog

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:25

#Ymke# schreef:
Vergeef me voor m'n botte antwoord, maar ik snap niet zo goed waarom je toch gaat rijden als je zadel zo ligt?

Ik had mijn zadel terug van de zadelmaker en ja, dan ga je ervan uit dat het goed ligt... Ik kan er helaas niet achterkomen of mijn zadel goed ligt als ik hem op de bok laat liggen. Ik heb er wel te verstaan 2x mee gereden. Hij is vandaag terug naar de zadelmaker!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:26

dirke schreef:
oei mooi beestje zeg, en wat een enorme hals Knipoog

Ja wat een buffel hals he?! Vroeger dachten we altijd dat het voornamelijk spek was,... Maar het is er niet af te trainen Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:34

mait schreef:
#Ymke# schreef:

Ik had mijn zadel terug van de zadelmaker en ja, dan ga je ervan uit dat het goed ligt... Ik kan er helaas niet achterkomen of mijn zadel goed ligt als ik hem op de bok laat liggen. Ik heb er wel te verstaan 2x mee gereden. Hij is vandaag terug naar de zadelmaker!

Dat bedoel ik niet. Je merkt toch dat hij niet goed ligt? Dat geef je zelf aan. Maar toch rij je door?

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:40

Bovenstaande snap ik ook niet..

Verder mooie haf maar euhm je trekt het bit op sommige foto's zowat door zijn mond heen!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:50

Citaat:
Dat bedoel ik niet. Je merkt toch dat hij niet goed ligt? Dat geef je zelf aan. Maar toch rij je door?

Ik moet aan de zadelmaker kunnen uitleggen wat precies het probleem is. Dat kun je niet als je alleen een rondje stapt. Hij heeft zelf gezegt dat ik moest rijden en als het niet goed lag moest terugkomen. Daarvoor zal je toch even echt moeten rijden, met zijgangen en verruimen ed. Zoals ik al zei: ik heb vrijdag mijn zadel teruggekregen, heb er zaterdag een rondje op gereden en zondag heb ik hem pas opgepakt. Ik heb er dus 1 keer mee doorgereden. Het probleem wordt nu opgelost en aan gedane zaken kan ik nu niet zo veel meer doen...

Demone schreef:

Verder mooie haf maar euhm je trekt het bit op sommige foto's zowat door zijn mond heen!

Dit lijkt zo,... Het bit lijkt vrij groot, maar als ik er een maat kleiner in doe dan is ie weer te smal. Dan doe ik het liever zo.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:51

Demone schreef:

ze was ook niet zo voorwaards en vrij zwaar op de hand... het kan ook wel anders Knipoog

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:10

Demone schreef:

ja helemaal mee eens! echt super leuk hafje echt een mooierd maar het is idd ok zo dat je wel veel trekt! Gaaaap (altands zo ziet het er uit op die fotos)

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 16:18

Bellie2 schreef:
ja helemaal mee eens! echt super leuk hafje echt een mooierd maar het is idd ok zo dat je wel veel trekt! Gaaaap (altands zo ziet het er uit op die fotos)

haha dank je!
ik trek ook wel een beetje hoor Bloos zal niet liegen hier, want daar schiet je ook nix mee op. maar zoals ik al in het begin verhaal vertelde, ik ben echt mijn balans kwijt (los het verkeerd op, dat snap ik) en doordat mijn zadel niet goed lag, zat ik ook achterover... maarja kan het niet goedpraten. maar ik heb bij die van mij altijd wel het idee dat het lijkt alsof je trekt, ookal is dit voor mijn gevoel niet zo, heb zeker niet meer dan 1 kilo in mijn hand, maar zit ook achterover dus verstoor het plaatje nogal erg..
geeft dit een beter beeld?
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... ee0132.jpg
zelfde dag, andere ruiter.

RICA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:28

Super mooie haflinger!
Mooie gangen ook
Goed team !!
En wat een mooie Hals heeft hij zeg!! Pling

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:40

Na het verhaal gelezen te hebben snap ik niet waarom je het verhaal erbij hebt gezet, ziet er prima uit Lachen

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:42

Sorry dit is niet mijn type paard.
vind trouwens ook niet dat je er erg netjes op zit.

Hij kan wel erg mooi streken hoor hihihihih dat kan de mijne niet

Groetjes....Haha!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:25

Siebjuh schreef:
Na het verhaal gelezen te hebben snap ik niet waarom je het verhaal erbij hebt gezet, ziet er prima uit Lachen

Haha dankjewel Haha!
Ik heb het hele verhaal erbij gezet omdat ik voor mijn gevoel nog LANG niet op mijn oude niveau ben! Mijn eigen balans is nog een beetje zoek.

over het zadel:
Vandaag is mijn moeder met zadel langs de zadelmaker geweest, en deze vind het verstandig om toch even het zadel in combinatie met het paard (voor de 2e keer dus) te zien. Dus zaterdag gaan we er heen. (voor al onze bezorgde kijkertjes... Clown )
Hierdoor zal mijn houding ook weer een stuk verbeteren. niet dat je houding afhankelijk is van je zadel, maar als je zadel achterover ligt dan corrigeer je dit met je lichaam en kan je niet ontspannen zitten.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:26

@ Uvando:
Wat vind je niet netjes? misschien kan ik er dan wat mee Knipoog Ik hoop wel dat je het hele verhaal gelezen hebt? Knipoog

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:28

#Ymke# schreef:

Ik wil er ook niet op doorhameren, maar het niet zo slim van je. Knipoog Verder ziet het er mooi uit, mooie draf *LOL*

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:35

ik vind je binnen hand erg streng weet ook wel dat haffiejs erg
sterk zijn aangezien ik er zelf ook eentje heb maar ik los het
altijd op door een kneepje te geven en hem los te laten zodat
hij weet als ik hier blijf ontpant ze.Verder je houding vind ik belabbert
maar dat zeg je verhaal al.

het hoof van je pony vind ik ook iets lager moeten laat m wat meer over zijn rug komen zodat hij iets meer gaat ontspannen
en wat lekkerder gaat lopen.denk dat dat voor jou problemen
ook erg goed zal zijn

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:07

Ok dankjewel Knipoog
Ik weet het, vind het er zelf ook nog niet uitzien zoals het eruit kan zien. Maargoed, we maken niet zo vaak rijfoto's dus ik dacht: ik plaats ze wel gewoon, zie wel wat er van komt.

Ik zal over een tijdje weer nieuwe foto's laten maken, waarop ik niet zo belabbert zit.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:14

Ik weet niet of jou achteroverhangende houding 100% komt doordat je zadel te veel achterover ligt.. Volgensmij zit je van jezelf ook al aardig achteroverhellend. Hoop wel dat je zadel snel helemaal passend wordt gemaakt.
Verder ziet het er al netjes uit voor als je zo'n tijd niet hebt gereden Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:21

Citaat:
Dus zaterdag gaan we er heen

Dan hoop ik ook, dat je tot zaterdag niet meer rijd.

Apart paardje...kan niet echt zeggen of het mijn smaak is, vind het ook wel wat hebben Knipoog
Let op je houding, maar dat komt vast wel weer goed als je je beter voelt.
Al heeft je matige houding in mijn ogen echt niet alleen met het zadel te maken, je hangt heel erg vind ik zelf.