paard zit vast op links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Antikana_

paard zit vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 13:18

Hoi Iedereen,

Ik heb ongeveer een jaar geleden mijn 7-jarige merrie gekocht...
Ze liep tot 2 maand geleden echt super. Ze heeft toen een maandje rust gehad ivm de bouw van onze nieuwe binnenpiste... Sinds 3 weken ben ik het rijden weer beginnen opnemen. Sinds vorige week zit ze helemaal vast op links... In stap geeft ze nog een beetje stelling naar binnen, maar van zodra ik begin te draven, krijg ik het echt niet meer klaar. Wanneer we galoperen loopt ze eigenlijk helemaal naar buiten, ondanks dat ik mijn buitenteugel en binnenbeen eraan houd... Heeft er iemand tips?

_Mara_

Re: paard zit vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:23

Ik ken het gevoel, heb er ook last van op een bepaald manegepaard. Mijn instructrice zei dat ik me buitenteugel losser moest laten en me hem naar binnen moest laten kijken. Hij mocht onder geen geding naar buiten kijken. En het heeft bij mij echt wel geholpen want op het eind had ik nergens meer last van. Ik weet niet als dit de juiste manier is maar bij mij heeft het wel geholpen.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 13:28

Dus eigenlijk mijn binnenhand strenger maken???

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:34

ik heb hier ook last van.
als je stelling naar links neemt, je buitenhand iets mee geven. en veel achtjes rijden.

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:56

Ik zou rechtsom proberen meer druk op je rechterhand te krijgen.Dus wat meer stelling naar buiten (links) als je rechtsom rijdt. Zo proberen weer evenveel druk te krijgen. Als je meer aan links gaat trekken wordt het probleem alleen maar erger.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:51

Komt het niet door de natuurlijke scheefheid van je paard?

Mijn pony is ook scheef en dat merk ik ook erg op rechts. Daar is hij heel sterk en veel minder soepel dan op links. Dat is dan ook de bolle kant. Wat bij mij helpt is gewoon met een ontspannen hand rijden en als hij aan de teugel loopt gewoon bijna niet meer aan de teugels zitten. Ik kan ze bij hem ook bijna losgooien dan. Dan heb ik er niet zo last meer van.
Wat ook nog helpt is gewoon op de lange zijde stelling vragen naar links en als hij het doet metéén ontspannen en dan weer rechtstelllen en dan weer proberen. Je moet daar dan erg consequent in zijn.

Succes ermee !
Succes ermee!

Ils_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:43

dan moet je niet terug gaan hangen

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:36

probeer hem eens voor je linkerbeen opzij te zetten en hem zo soepeler te maken.
Of als je stelling vraagt eerst naar rechts stellen laag en rond maken recht stellen en dan alleen je linkerhand opzij zonder druk om hem uit te nodigen.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:48

Ik volg dit topic even, mijn pony heeft er sinds kort ook last van.
Dacht eerst dat hij wat stijfjes was links maar het probleem blift maar hangen..

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:55

Volte sluiten ( in alle gangen), dan weer openen, meteen stilzetten en voor je linkerbeen omduwen. Tijdens het sluiten mag je ook wel wat meer aanvragen met je binnenhand, maar zorg ervoor dat je je buitenhand er goed bij houdt, anders loopt je paard over de buitenschouder weg en heb je er nog niets aan.

Concentreer je ook vooral op je beenhulpen, je paard moet leren te buigen in zijn hele lichaam, niet enkel naar links 'kijken' . Dit zal in het begin wel een beetje zeer doen bij je paardje, dus hou rekening met wat tegensputteren en spierpijn, bouw het rustig op en vergeet vooral niet te belonen ! Succes Lachen

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:45

Wat goed helpt is om op de rechterhand een volte te rijden en dan linkerstelling vragen. Zodra ze loslaat weer rechtstellen als beloning. Zeker niet streger met je binnenhand worden hoor!

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:28

Hoi iedereen,

Bedankt voor de reacties... Ik heb vandaag gereden en heb de oefening van de volte vergroten en terug verkleinen wat toegepast... Tegensputteren deed ze in ieder geval al, dus het gaat de goede kant op Tong uitsteken Jullie hebben enkele heel nuttige tips gegeven en ga deze zeker eens uitproberen. Dat van mijn binnenhand strenger maken ga ik niet proberen, ze gaat dan enkel zoals gezegd haar hoofd buigen...

Merciekes al aan iedereen en ik hou jullie op de hoogte... :p

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:38

Is er geen fysiek ongemak? Daar kan dit ook een signaal vn zijn!
Let wel: kan.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:46

Waar de oorzaak ligt tja dat kan ik zo ook niet zeggen... maar een mogelijkheid is dat het een probleem is wat veel voor komt
Vaak ligt het ook gewoon aan de ruiter, doordat veel ruiters linksom onbewust lastiger vinden.
Ik heb zelf ook moeite met het gebruik van mijn linkerhand, en ik los dit op door de zweep in mijn rechterhand te nemen.
Zodat mijn linkerhand wat meer ontspannen kan en niet te streng wordt.
Veel slangen/voltes te maken, terug laten komen in draf en veel overgangen.
Gewoon bezig blijven en het paard afleiden met andere dingen.

Maar dit is natuurlijk makkelijk gezegd zo Knipoog ik weet niet hoe het paard aan voelt en waar het daadwerkelijk aan ligt.
In ieder geval veel succes ermee!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:52

Ik dacht ook aan de natuurlijke scheefheid van je paard, mogelijk iets versterkt doordat hij even niet getraind is en wat stijf is?
neemt ie meer druk op linker teugel?
misschien naast gewoon de losmakende oefeningen, als slangevoltes ook rechtrichtende oefeningen doen.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:54

Vooral zelf je hand zoveel mogelijk ontspannen, geef hem de kans niet om vast te pakken.
Zo heb ik het altijd geleerd, als hij op links heel sterk is moetje mss in draf een op kleine volte en dan schoudervoor inzetten, zo wordt hij gedwongen zijn evenwicht meer naar de rechter(buiten)teugel te verplaatsen.
Ook zorgen dat je er veel been bij houdt altijd, want anders krijgt hij de kans om te gaan hangen en als je dan pech hebt wordt hij uiteindelijk alleen maar sterker en sterker!

Geduld en alles komt wel goed:)

Oefening baart kunst

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 08:46

Gisteren alweer gereden. Ik heb sinds lange tijd ook weer les gehad van mijn instructeur. Die zegt dat het probleem bij ons beide ligt. Het paardje is vroeger van hem geweest, en hij wist mij te vertellen dat ze geregeld op links wel eens wat moeilijker was. Maar vooral ligt het aan mij. Ik geef absoluut niet genoeg druk met mijn binnenbeen en houd mijn buitenteugel ietsje van haar nek vandaan, waardoor ze naar buiten gaat lopen. We hebben gisteren een 3 kwartier slangevoltes, gebroken lijnen en andere figuren gereden, en tegen het eind liep ze bijna even goed op links dan op rechts... We blijven natuurlijk jullie oefeningen uitvoeren. samen met de tips die ik van mijn instructeur kreeg, gaat dit wel helemaal goed komen, hoop ik Bloos

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:34

Probeer contact te krijgen / houden op de rechterteugel (waarschijnlijk neemt ze die neit goed aan) en links steeds kleine kneepjes om te voorkomen dat je constante druk hebt op die teugel (wat ze waarschijnlijk wel probeert). Met je linkerbeen naar de rechterteugel drijven.

Goede oefeningen voor scheve paarden zijn op de binnenhoefslag rijden (een paard hangt aan de bankrand en omdat een paard in de schouders smaller is als in de heupen loopt hij dan scheef). De volte sluiten en openen om het paard meer op het binnenachterbeen te krijgen is ook een goede!

Succes ermee!