Met buitenritten niet te houden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilly__

Met buitenritten niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 09:55

Hallo,

Als ik met Orrie naar buiten ga is hij zo fris dat hij er alleen maar vandoor wil sneller sneller en nog eens sneller, hierdoor kan ik niet echt relaxed blijven zitten en gaat hij nog sneller. De laatste tijd gaan wij daarom alleen nog maar stappen buiten terwijl een drafje of een galopje ook erg leuk is, maar hij is dan gewoon niet meer te stoppen. Hebben jullie tips?

groetjes

StillSilence

Re: Met buitenritten niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:58

Ik ken het probleem. Mijn lieve paard doet dat ook. Vooral op de terugweg kan hij soms behoorlijk drammen.
Bij mijn paard werkt het totaal niet om in zijn mond te zitten. Als ik heb inhoud, gaan we elkaar alleen maar tegenwerken enzo. Als ik hem echt niet meer houd draai ik meestal een volte ofzo iets, of draai hem gewoon om. Ik maak er niet zo'n probleem van. Ik weet dat hij dat doet omdat hij het zo ontzettend leuk buiten vind. Er zit in elk geval leven in, en daar ben ik blij om. Knipoog

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:13

Ken het probleem ook, probeer is samen met andere paardjes op buitenrit te gaan en dan het liefste achter eentje die niet snel bokt, zo kan je telkens als hij rustig is gewoon gelijk weer ontspannen, ook veel overgangen maken en lekker los teugeltje wil wel eens helpen Ja

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:27

Ohh bekend XD !! Mijn pony ook al .. Dat is dan een C pony en die kan ik nog wel houden maar een paard.. Ik denk altijd ik maak een rustige buitenrit.. maar het wordt altijd ruzie Boos! Je kunt proberen om als hij sterk doet weer te gaan stappen, niet gaan vechten en vooral weinig aandacht geven! ALs hij weer normaal stapt rustig (op je zit) aandraven. Blijft hij even braaf gelijk belonen!!
Succes

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:21

Ik heb precies hetzelfde probleem! Bij mij begint het alleen al in stap! Ze is zo enthousiast om naar buiten te gaan dat ze al gaat aandraven! Als je der dan probeert te stoppen dan gaat ze gek doen! (galoperen op der plaats) schuin lopen, naar achter etc. Hebben jullie tips?
Aan de hand met het halster om kan je het hele bos met haar doorlopen, doet ze niets!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:24

Hier nog 1.. Stappen gaat best.. Maar zodra je wilt draven dan is het zo hard mogelijk om dan gelijk in galop aan te kunnen springen om te gaan crossen. Als er iemand anders mee gaat, is ie beter onder controle te houden. Maar zodra ik 'alleen' met hem ben, wil ie alleen maar crossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:28

Leren dat jij het tempo bepaalt en zodoende veel schakelen/tempowisselingen en overgangen rijden. Gaat je paard echt aan de wandel, dan netjes (!) halthouden en opnieuw beginnen met tempo opbouwen.

Het is logisch dat ze lekker vrolijk zijn momenteel, dat zijn ze allemaal wel. Maar dat betekent nog niet dat ze het recht hebben om aan de wandel te gaan.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:20

Mijn paardje deed dit ook heel erg in het bos.... 1 keer heeft ze net zo lang gebokt totdat ik er af lag (met een gebroken sleutelbeen als gevolg Ziek ), want ik hield haar in terwijl madam wilde rennen Hamer .
Ik ben met 'r gaan grondwerken, dit helpt ontzettend Pling . Hierdoor accepteert ze mijn leiderschap veel meer, ze is veel gehoorzamer. Natuurlijk wil ze nog wel graag snel, maar ik bepaal de grens (en dat lukt oha gewoon aan de lange teugel, muv de galop, dan hou ik haar wat strakker)

Dus gaan grondwerken zou ik zeggen Vingers aflikken

(je kunt natuurlijk ook eerst even longeren, dus even ontladen/beetje moe maken Slapen ; het is alleen niet mijn eerste keus, vind het bij lange na niet zo goed werken als grondwerk).

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:12

even longeren van te voren, en een ander heel rustig paard met je meenemen, je paard zal vast niet graag bij een ander paard weg willen lopen. succes

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:15

Zorg dat je paard vantevoren heel rustig is, en neem wat andere paarden mee, zodat die het 'voorbeeld'kunnen geven.

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:35

Ik heb ook ongeveer hetzelfde probleem. Als ik met mijn bijrijdpaard op een open veld kom, wil ze zo snel mogelijk is galop wegrennen.

Friedaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:30

Probeer zelf zo ontspannen mogelijk te zitten en ga met een groep rijden. Voor eigen ontspannen is het ook wel fijn als je een pony voor je hebt lopen waar je je eigen 'tegenaan' kan zetten als je hem niet houd.. vooral ook veel oefenen in de bak met overgangen en halthouden..

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:20

ik ken het ook, vreselijk is het. echt gevaarlijk, midden op de weg gek doen, over t asfalt willen galloperen Verdrietig
en inderdaad hoe meer ik dr tegenwerk met de teugels hoe gekker zij gaat doen, tot steigeren toe!
maar lange teugel is ook weer geen optie...

Ik ben af en toe ook ten eidne raad, maakt bij haar niet uit hoe rustig de rest van de groep is.

Ook aan de hand is ze superbraaf, maar zodra je erop gaat, alleen maar crossen of vervelend doen

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:32

Geduld. Schouder-voor als ze te snel is. Dus stelling en met binnen been naar de buiten teugel drijven. Nooit met zo'n paard met twee teugels tegelijk trekken. Dan ben je verloren. Beginnen met een rustig draf. Als ze te snel gaat, terugnemen (voordat het te erg wordt om hem terug te kunnen nemen, al is dat maar 2 stappen). Zoek een plek met wat ruimte. Draf aan. Als die een leuke tempo houd, stop na 3 stappen en belonen. Verder stappen. Dit uitbouwen totdat je een hele stuk kan draven... en idd zoals hierboven is gezegd, desnoods, trek je hem gewoon om. Want zonder controle is het echt naar buiten. Verder in de bak oefenen om controle te houden... en zo'n een-teugel stop leren voor de zekerheid. Haha!