teugel kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

teugel kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 18:36

Vandaag zijn we er achter gekomen dat Daphne teugel kreupel is. Zodra de teugel aangenomen word, komt er verzet en loopt ze onregelmatig/kreupel. Teugels los en nix aan de hand... Mijn instructrice zij dat ze dit deed omdat ze het moeilijk vond en er op deze manier onderuit probeert te komen. Maar het eenigste wat van haar gevraagd werd waren voltetjes dus zo hard heeft ze niet gewerkt. (stelling drukte ze eruit dus deed ze niet)

Nou is mijn vraag, hoe ga je hier mee om? Wat kun je er aan doen om het beter te laten worden?

laikaatju

Re: teugel kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:22

heel veel oefenen met wandelen enzo aan de teugel , meestal helpt dat wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:40

Ik ben erg benieuwd naar je beredenering daarvan Laikaatju. Leg eens uit?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:53

nou ik ook.

Maar goed de vraag. Let op dit is geen aanval gewoon even alles op een rijtje wat me opviel. Hij drukt zich uit de stelling, waarom? Pijn? Moeilijk? Stapje terug? Als er iets niet goed zit en dat hoeft maar iets kleins te zijn kan dit heel onaangenaam zijn voor een paard en neemt een andere houding aan, als jij hem nu in een bepaalde stelling dwingt kan dit dus helemaal niet fijn zijn.
Je instructrice zegt dat ze iets moeilijk vind. Als dat zo is, kan misschien jou/jullie aanpak tot iets aanleren verkeerd zijn. Bijvoorbeeld eindeloos doorgaan, verkeerd timen met belonen (teugelkreupel is ook aangeleerd gedrag vaak), verkeerde moment stoppen als het eigelijk net wat minder ging, het beste moment is al geweest om te stoppen want het is een keer goedgegaan maar jullie wilde nog even door. Etc Etc. Ook kan het misschien in het gebit zitten.

En niet te vergeten dus psychisch.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 10:14

deze pony is net sinds 2 weken weer onder het zadel na maanden stil te hebben gestaan. IK denk dat dat er iets mee te maken heeft? Mischien spieren nog niet sterk genoeg om de ruiter te dragen?

Het ging hier trouwens niet om les, mijn instructice was met haar eigen paard bezig en vroegen haar om advies.

Alles wat we hebben gedaan is in stap rustig stelling vragen en klein beetje draf. Denk dat ze een kwartiertje is bezig geweest en daarvoor nog even gelongeerd omdat ze erg druk was.

Kwa lichamelijke dingen en dan vooral gebit weet ik niet hoe het met haar gesteld is. Het is niet mijn pony maar een verzorgpony van hoplapaardje en mij. En we kennen haar dus pas 2 weken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:14

oke dan wordt het al lastig dat ze niet van jou is. Misschien kun je eerst ernaast gaan werken en spieren kweken aan de longe en aan de hand zodat ze wel een ruiter kan dragen maar het dan alleen nog moet leren onder zadel.

elke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:19

met lange teugel rijden en steeds iets meer oppakken

HoplaPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:09

ik was er net naar opzoek Tong uitsteken Kom ik je topic tegen Haha! Nou hopen maar dat het verbeteren gaat.met de buitenrit vandaag deed ze het ook een beetje.. :S en nog wel met lange teugen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:39

Ik heb ook een tijd een teugel-kreupel paard gereden. Het kan inderdaad vaak aangeleerd gedrag zijn of een teken dat ze ergens pijn hebben. Het kan ook onbewust door een ruiter erin gereden worden. Dat paardje wat ik reed werd oor de ruiter veel te veel op de mond gereden en schreef gereden. Daardoor leert een paard zichzelf een 'betere' houding aan, wat dus eigenlijk kreupel is dan. Als het dus rijtechnisch aangeleerd is, is er zeker vanaf te komen en dat is heel lang onder andere/betere begeleiding rijden om die pony een correcte houding aan te leren.
Maar als ze tijdens een buitenrit aan lange teugel ook zo loopt, zou ik eens in de gaten houden of het niet gewoon kreupelheid is....

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:46

HoplaPaardje schreef:
ik was er net naar opzoek Tong uitsteken Kom ik je topic tegen Haha! Nou hopen maar dat het verbeteren gaat.met de buitenrit vandaag deed ze het ook een beetje.. :S en nog wel met lange teugen.

de 1e keer doet ze het wel en andere keer weet niet. In draf is er vaak niets aan de hand.. Dus is beetje vreemd Verward

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:43

Mijn paard heeft hier ook regelmatig last van, mijn instructrice zij altijd goed naarvoren rijen, en niet stoppen met naar beneden rijden. want dat is wat de pony wilt.