help bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miraan

help bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:17

hooi bokkers,
ik ben miranda ik weet niet of het hier goed staat maargoed.

ik zit aardig in de knoop met bitten!
mijn pony houd er nogal van om bitten vast te pakken en dan ook niet zo zuinig + hangen
zodra ik hem dan lekker naar benee heb gereden en hij doet het opzich wel lekker schiet die ineens omhoog met ze hoofd en kan ik zo ongeveer opnieuw beginnen.
ik heb nu verschillende bitten gebruikt maar niks is een vol succes..
mijn pony is nu 5 jaar bijna 6 en heb hem nu bijna 2 jaar.
eerst reed ik gewoon met een KK Conrad ultra aurigan
gewoon water trens met zo'n bol stukje.. maar daar ging die ook vervelend mee doen
toen ging ik over naar een andere watertrens Dr. Bristol rvs met zo'n plat stukje ertussen.
ging prima een paar maanden lang meegereden maar ging daar ook echt vervelend meedoen.
Hij wou maar niet los laten en zat erg te hangen en daardoor kreeg ik nog eens last van me rug.
ik ging over naar een ''appelbitje'' ging prima liet heerlijk los en hangde niet.
toch ging ik verder uitproberen omdat als ik altijd met een appelbitje zou rijden kon ik om de maand
een nieuwe kopen het is natuurlijk niet stevig matriaal.
ik zo hier en daar wat tips gekregen.. en kocht ik een normale bustrens (D-trens) enkel gebroken
nou na een tijdje kon die opzich wel loslaten maar bleef wel hangen dus ook geen succes.
toen ging ik een KK correctie bit gebruiken, ging opzich goed maar daar mag je niet mee starten dus
om daar nou mee te gaan rijden lijkt me ook niet handig.
heeft er mischien iemand hier ervaring mee en zou tips kunnen geven wat ik eventueel zou kunnen proberen
ik kan natuurlijk wel elk bit gaan kopen maar dan is het einde zoek. Bloos
hij heeft gelukkig geen last van de rug of dergelijke.

x miranda

Lenneke_

Re: help bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:22

Klinkt als een paard dat niet voorwaarts is

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:25

Ja, Miraan, ik ben het met Lenneke eens. Ik denk dat niet het bit zozeer het probleem is maar wel de manier waarop jehem rijd. Een paard mag niet op de hand hangen, hij moet op eigen benen lopen. Leg je probleem eens aan je instructeur voor.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:26

Heb je al een gewone ongebroken trens geprobeerd? Het is mogelijk dat je paard het bewegen van het bit in zijn mond vervelend vindt. Omdat hij op het appelbitje wel lekker liep zou je die kant op kunnen denken.
Een andere optie is dat het aan het materiaal ligt. Dan zou je een latexbandage over het bit kunnen wikkelen. Misschien zijn er ook kunststof bitten die minder snel stuk gaan?

Miraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:31

ja inderdaad hij is niet de snelste, ik ben hier ook vaak mee bezig maar zodra ik dan been geef springt die naar voren maar voor de rest blijft die door hangen.

delerium;
ik heb al met een correctie bit gereden,
en appeltjes bit heb ik ook net meegereden ging wel weer minder maar een bewegelijk bit pakt die gewoon vast.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:33

correctie is niet gewoon ongebroken... laatstgenoemde is een stukje vriendelijker doordat het de lagen meer spaart. Het is maar een idee Lachen

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:35

misschien bitloos? Vork

Miraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:36

ja, dus je/u bedoelt een normaal bit niet gebroken stang al het waren.., en daar eventueel een latexbandage omheen wikkelen? kuntstof?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:53

Volgens mij is dit een rijtechnisch probleem en geen bit probleem. Als hij telkens hervalt in hetzelfde probleem ga je telkens zwaarder en zwaarder nemen, tot je uiteindelijk met een stang rijdt. Probeer hem meer van je hand af te rijden. Voorw. neerw. is goed, maar hij mag niet op de voorhand vallen. Neem een gewoon bitje, enkel gebroken en probeer het eerst rijtechnisch.
Succes

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:55

ongebroken trens
Dit bit is best zacht en beweegt niet, is vriendelijker dan een correctiebit en je mag er gewoon op wedstrijd mee starten.
Als het niets is voor je paard kun je je afvragen of het echt niet aan het materiaal ligt, en dan een willekeurig bit met latex omwikkelen.

Overigens sluit ik me er wel bij aan dat je ook goed moet zorgen dat je paard aan het been is, maar dat je zoekt naar het bit dat het beste bij jouw paard past is super. Ik kan bv ook op alle schoenen lopen maar sommigen zitten toch echt 100x lekkerder dan anderen.

En ik ben een JE hoor! Een u hoop ik de komende 20 jaar nog niet te zijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:58

Dat ie naar voren springt als je been geeft wil niet zeggen dat hij voorwaarts is

Miraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 15:06

ja ik rij ook veel overgangen, omdat die nog niet sterk is op de achterbeen.
ik ga binnen kort in iedergeval ook bij iemand anders lessen ,
en allemaal bedankt voor de tips.
ik hoop dat ik er wat mee kan!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:57

Miraan schreef:
hooi bokkers,
ik ben miranda ik weet niet of het hier goed staat maargoed.

ik zit aardig in de knoop met bitten!
mijn pony houd er nogal van om bitten vast te pakken en dan ook niet zo zuinig + hangen
zodra ik hem dan lekker naar benee heb gereden en hij doet het opzich wel lekker schiet die ineens omhoog met ze hoofd en kan ik zo ongeveer opnieuw beginnen.

Hoe rijd jij je paard dan naar beneden als hij nog niet goed eronder loopt met zijn achterbeen?
Dan rijd je hem dus niet correct.
Ik hoop dat het beter gaat met een ongebroken!

laikaatju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:25

mijn lievelingsfjord op de manege pakt het bit ook altijd, daarom rijden wij haar nu met dubbel bit

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:28

Ik zou ook proberen met ongebroken. Je hebt ook hele vriendelijke ongebroken bitten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:39

Ik denk dat je niet terug moet gaan hangen maar juist de achterhand aan het werk moet zetten en dat doe je niet aan de voorkant.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:49

Ja zou ook zeggen probeer eens bitloos .
Steeds een ander bit kopen is nutteloos en kost idd een hoop geld , terwijl het probleem waarschijnlijk bij je zelf te zoeken is, je kan beter het geld uit geven aan een goeie instructrise