mijn pony onhandelbaar met rijden met andere pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maks13

mijn pony onhandelbaar met rijden met andere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 09:36

mijn pony word onhandelbaar als ik met meerdere paarden rij ik heb een tijdje op een manege gestaan en als er een pony inhaalde ging ze er vandoor in de bak kreeg ik haar nog wel trug maar in het bos of met buitenritten samen met iemand is ze niet meer te stoppen ik rijd gewoon met een kopere gebroken watertrens dit rijd verder prima maar als ze ervandoor gaat doet ze haar hoofd zo hoog omhoog dat ik geen contact meer met haar mond heb misschien dat een bijzen,martingaal of slof helpt? kan iemand mij wat tips geven

xx kelly

Marigold

Re: mijn pony onhandelbaar met rijden met andere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:32

misschien is de pony wat dominant, en wil hij dus voorop lopen?
extra hulpteugels enzo zou ik je niet aanraden, het is beter om te begrijpen wat je paard voelt, en daar op in te spelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:01

Ik raad je voor dit probleem een martingaal aan. Een slof raad ik af en bijzet al helemaal, dat hoeft echt maar één keer fout te gaan. (steigeren gaat heel vaak over de kop, recht naar achter, er zijn doden bij gevallen). Een martingaal voorkomt dat je het contact met het paard verliest en zorgt ervoor dat het bit naar beneden inwerkt als het paard zijn hoofd omhoog doet. Het moet afgesteld worden als het paard in rust staat, dan moeten de riempjes tot keelhoogte komen, (dus niet afstellen als het paard aan de teugel staat, dan staan de riempjes namelijk te strak). Als dit niet voldoende helpt dan kan je een tiedeman proberen op de langste stand. Maar eigenlijk ben ik daar ook niet zo'n voorstander van.

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 07:59

bedankt voor je tips;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 08:51

Ik zou eerst graag willen weten WAAROM het paard gaat rennen als 'ie ingehaald wordt. Je zou de eerste niet zijn met een paard dat "gewoon" wat achterbang is en dus paniekerig wordt omdat er schuin achter 'm wat gebeurt. In dat geval heeft flink op de rem zetten ook totaal geen effect en wordt de paniek vaak alleen maar groter omdat het dier het idee krijgt geen kant meer op te kunnen terwijl "het gevaar" 'm van achteren gaat aanvallen.

Als je paardje het uit vrolijkheid of dominantie doet, dan ben ik vóór duidelijk maar eerlijk op de rem zetten. In geval van angst is geduld en wat begrip van je mederuiters je enige oplossing. Leer 'm dat dingen van schuin achter niet eng zijn. Hier kun je ook prima op grondwerken.

Jij als eigenaar/berijder zult dus eerst uit moeten maken waar de reden van het rennen ligt.

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 07:18

als er een paard inhaald gaan haar oren in haar nek en heeft hij bijtneigingen ik denk niet dat dit angst is maar eerder dominatie hij staat ook met 3 andere(ruinen) in de wei daar rent hij op af en bijt ze vaak ze krijgen ook gauw ruzie en als ik hem naar huis rijd op de trugweg heeft hij steiger en renneigingen en hij bokt dan ook als hij wil gaan rennen met een ander paard die hem inhaald dan heeft hij geen gevoel meer in zijn mond en reageert hij nergend meer op terwijl als hij rustig is en normaal doet je hem met je pinken nagefelijk kan rijden en dan is hij makkelijk maar zogauw er andere paarden bijkomen is hij ineens niet meer ontspannen en word hij druk en slooft zich uit en gaat dominant bijten bokken en steigeren naar ruinen of hengsten mijn vriendin heeft een ruin en die trapt hij altijd wat kan je hier nou aan doen?

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 07:33

mijn pony vind het dood eng als ie aleen word gelaten dus als ik aleen in het bos rijd en dan komt er een ander paard langs me dan wil hij daar meteen achter aan en hoe oud is je paard??

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 07:43

nicky is 10 jaar trapt en steigert naar ruinen en hengsten

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 07:31

hij kan ook niet same in de wei met andere paarden hij mag altijd eventjes alleen in de wei

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:36

wij hebben ook zon dominante pony gehad, de baas in de wei enzo. als je aant galopperen was in de bos wilde hij ook altijd voorop. pakte um altijd helemaal terug en liet hem heel rustig galopperen met iets meer hand en heel veel op je gewicht en luisterde hij nog niet trok ik hem gewoon stil. en galoppeerde weer aan en zo ging ik door tot hij naar mij ging luisteren.
sommige paarden zijn dominant naar andere paarden maar moeten evengoed luisteren!!!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:19

Mijn haflinger was in het begin ook zo dominant als wat. In de bak heb ik het opgelost door er in het begin naar te gaan lopen. Gewoon met een halster en touw. Als moeilijk te houden is met een longeerlijn en een hoofdstel.
Zo heeft mijn haf door gekregen dat hij niet altijsd voor op hoeft te lopen.
Matinggaal heb ik in het begin geprobeer maar dit werken echt niet bij hem en ben hier mee gestopt.
Ik zou gewoon aan het halster gaan lopen alle gangen proberen.
Daarna er op alleen in stap een keer. Keer er op in draf. Daarna in galop. Elke keer al het paard versnelt terug nemen. Is dit niet mogelijk op een kleine volte zetten.
Zo heb ik het mijn haflinger afgeleert.
Sorry voor spel fouten

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 09:36

OohafoO schreef:
Mijn haflinger was in het begin ook zo dominant als wat. In de bak heb ik het opgelost door er in het begin naar te gaan lopen. Gewoon met een halster en touw. Als moeilijk te houden is met een longeerlijn en een hoofdstel.
Zo heeft mijn haf door gekregen dat hij niet altijsd voor op hoeft te lopen.
Matinggaal heb ik in het begin geprobeer maar dit werken echt niet bij hem en ben hier mee gestopt.
Ik zou gewoon aan het halster gaan lopen alle gangen proberen.
Daarna er op alleen in stap een keer. Keer er op in draf. Daarna in galop. Elke keer al het paard versnelt terug nemen. Is dit niet mogelijk op een kleine volte zetten.
Zo heb ik het mijn haflinger afgeleert.
Sorry voor spel fouten

ik zal het is proberen erg bedankt voor jullie info!

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:50

Als je wil dat je pony niemand inhaalt, ga dan een keer achteraan rijden. En laat haar een paar keer in de bak/op wei om kennis te maken met de andere paardjes.

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:52

ik denk dat een thiedemann wel aan te raden is. en verder veeeeel oefenen. of een keer iemand met je pony laten oefenen die hem wel baas kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:54

Met een thiedeman kom je verder dan met een martingaal, van een martingaal worden ze in de regel alleen maar sterker is mijn ervaring.

Florinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:26

doe een tiedeman om zo trek jij niet de hele tijd zijn hoofd op de plek maar het is een vriendelijke manier om toch er voor te zorgen dat zijn hoofdje bijbuigt en dan kan hij niet zo snel zijn hoofd de lucht in steken en gaan rennen