Aan de teugel in draf / doorzitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Aan de teugel in draf / doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:42

Hallo allemaal

Het volgende is mij met het rijden opgevallen. Ik ben mijn paardje flink aan het trainen in 'aan de teugel' rijden en dat zo rechts en rustig/stabiel mogelijk uiteraard. Na het nodige losrijden is dit is stap al geen probleem meer. In galop kost het me al iets meer moeite en moet er echt naartoe werken. In draf hebben we nog de meeste moeite. Met moeite bedoel ik dan dat hij minder makkelijk toegeeft, maar zijn hoofdje laat hangen dan daadwerkelijk hem zelf te dragen. Dus wil wat meer van dat lage/hangerige af en hem meer rond en actief rijden. Nou lukt me dit het beste als ik doorzit, terwijl ik altijd geleerd heb dat je de rug dan meer belast, wat juist zwaarder voor het paard zou moeten zijn.

Snapt iemand deze logica??

vaatwasser

Re: Aan de teugel in draf / doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:45

Ja hoor. Misschien zit jij tijdens het lichtrijden een beetje naar voren, tijdens het doorzitten 'zit' je meer op je paard, waardoor hij minder op de voorhand valt, waarschijnlijk komt het daardoor

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:46

Misschien is je zit en handhouding dan rustiger waardoor je je paard minder hindert in de beweging?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 14:52

Sammie, dat naar voren vallen wil wel eens gebeuren, maar door rechtop zitten wordt het volgens mij niet beter. Maar zal het zometeen een bewust gaan doen en op letten.
Iris, dat zou inderdaad heel goed kunnen. Er is iets waardoor de draf minder goed gaat en dan uitgerekend met lichtrijden nog erger, maar beweeg me er volgens mij wel gewoon rustig in.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:01

Doorzitten is denk ik niet de juiste manier, hierdoor is het nog zwaarder voor je paard,
je verzwaard zeg maar je zit. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van geduld.. Knipoog

Stravero

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:12

Als ik mijn paard goed actief en ontspannen wil rijden ga ik ook het liefst doorzitten. Misschien doe je wel iets goeds met je lichaam tijdens doorzitten wat je niet doet tijdens lichtrijden. Zoals eerder het voorbeeld is gegeven van je handen. Verder is sturen met je zit ook veel makkelijker als je doorzit. Ik vind het dus niet vreemd maar het is natuurlijk wel lekkerder voor je paard (en de rug van het paard) als je tijdens het loswerken kan lichtrijden. Gewoon blijven oefenen en als het niet lukt terug naar stap of effe doorzitten totdat je het gevoel weer hebt.

Esprit1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:22

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard. En ook hij gaat makkelijker ontspannen lopen als ik doorzit. Misschien komt dit omdat je je been er meer aanhoudt als je doorzit?

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:23

Ik heb hetzelfde probeem met mijn pony als de TS beschrijft.
Ook bij mij gaat tijdens het doorzitten, het nageefelijk rijden makkelijker.
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat ik met het doorzitten gewoon veel stiller zit en mijn handen stiller hou, en meer op mijn paard zit, hierdoor hinder ik haar veel minder in haar bewegingen dan met licht rijden.
En met lichtrijden 'val' ik wat naar voren, waardoor zij ook meer op de voorhand valt.
Dit kan ook het probleem zijn wat jij hebt, moet proberen tijdens het rijden heel bewust te worden van je houding.
Het denken dat je aan een touwtje hangt(aan je hoofd) die je aantrekt kan ook helpen een rechte houding te hebben tijdens het licht rijden (snap je?) Knipoog

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:27

ik heb ook precies het zelfde!, maar ik blijf liever lichtrijden. Ik blijf het gewoon altijd proberen, de ene dag gaat hij wel nagefelijk en de andere dag niet. Maarja ik blijf maar gewoong geduld hebben, het zal wel goed komen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:31

Op het moment dat je doorzit (en je zit goed) dan gebruik je automatisch je zitknobbels. Deze zitten onder je bips en als je een hand onder een bil legt voel je je zitknobbel. Hiermee drijf je je paard aan en daardoor zal de achterhand actiever worden en dus meer onder de massa komen en wordt het paard vanzelf van de voorhand afgereden, wat dus gebeurt als je lichtrijd. je paard gaat dan juist op de voorhand lopen (is te merken aan het hangen en zwaar worden in de hand) Is dus eigenlijk een heel natuurlijk proces.... ik zou met het lichtrijden als het je lukt, proberen meer vanuit die zitknobbels te drijven als je bips weer aan het zadel is, dan moet hij daar als het goed is ook op reageren... Probeer het maar....

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:33

misschien kan je proberen om elke keer kleine stukjes door te zitten, om zo je paard te laten wennen?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:34

Zammie schreef:
Op het moment dat je doorzit (en je zit goed) dan gebruik je automatisch je zitknobbels. Deze zitten onder je bips en als je een hand onder een bil legt voel je je zitknobbel. Hiermee drijf je je paard aan en daardoor zal de achterhand actiever worden en dus meer onder de massa komen en wordt het paard vanzelf van de voorhand afgereden, wat dus gebeurt als je lichtrijd. je paard gaat dan juist op de voorhand lopen (is te merken aan het hangen en zwaar worden in de hand) Is dus eigenlijk een heel natuurlijk proces.... ik zou met het lichtrijden als het je lukt, proberen meer vanuit die zitknobbels te drijven als je bips weer aan het zadel is, dan moet hij daar als het goed is ook op reageren... Probeer het maar....

Dat krijg ik ook altijd van mijn instructeur te horen, Ik moet dieper en zwaarder gaan zitten, Het helpt ook meer. maar dan krijg ik het probleem dat hij gaat hangen, Dan laat ik hem voor los en kom met mijn benen, maar het helpt allemaal niet, na een kwartiertje rijden heb ik al helemaal lamme armen. Verdrietig

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:38

ik zou dan veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden om toch die achterhand er beter onder te krijgen, shauni... Ligt trouwens ook aan leeftijd en hoever de africhting is, een jong paard zal (uit vermoeidheid ook makkelijker gaan hangen)

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 17:42

Helaas zijn ze vandaag ge-ent waardoor ik alleen in stap wat heb kunnen loswerken.
Het afwisselen was ik inderdaad al van plan en net ook hele korte stukjes gedaan. Het doorzitten is op zich geen probleem, rij alleen nog niet zo hoog, dat dat ook met wedstrijden mag en het is uiteraard ook goed voor zijn rug om licht te rijden.
Zijn achterhand op zich is actief genoeg en zet hij er ook prima onder, zit ook genoeg kracht in. Of ik met lichtrijden voldoende vanuit me zitbeenknobbels rij, zou ik zo niet weten en van het weekend eens moeten testen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:48

Zammie schreef:
ik zou dan veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden om toch die achterhand er beter onder te krijgen, shauni... Ligt trouwens ook aan leeftijd en hoever de africhting is, een jong paard zal (uit vermoeidheid ook makkelijker gaan hangen)

Veel overgangen en schijnovergangen doe ik ook, hij is gewoon een beetje eigenwijs. Hij wil zichzelf liever niet moe maken. Hij is 13. Maar dit is pas sinds een jaar zo, Daarvoor ging hij super aan de teugel alles!. Dus ik denk dat het ook aan mij ligt, Als het mooi weer is neem ik ook een privélesje weer erbij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:56

Juist met doorzitten belast je je paard minder, ik denk dat het paard een balans probleem heeft en juist door het lichtrijden steeds uit zijn balans gehaalt word, zorg dat hij leert zijn achterhand er goed onder te zetten en dat doe je met de juiste buiging en dan zal hij ook steeds minder gaan hangen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:20

Hij zal zeker om de een of andere reden uit balans gehaald worde, aangezien stap en galop beter gaan. Met de achterhand is niets mis, is sterk genoeg en gebruikt hem ook meer dan genoeg. En ja, dat hangen is juist het probleem zeg maar. Maar hoezo belast ik hem met doorzitten minder? Hij heeft toch juist meer rug kracht dan nodig om mijn continu te dragen, ipv met lichtrijden..?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:17

Juist met het lichtrijden haal je een paard uit balans.
Als je op de juiste manier kan zitten en je iegen aan het paard zijn beweging aanpast, dus echt voelt hoe hij zijn pootjes neerzet is het juist fijner voor je paard om door te zitten, zeker paarden die al moeite hebben met de balans ze vinden met een ruiter op de rug.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:42

Hetzelfde probleem als ik denk ik,
Zodra ik ga lichtrijden word het naar beneden rijden moeilijk voor mijn doordat mijn zit met lichtrijden nogal krom is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:57

werken aan jou lichtrijden dan en niet aan het naar beneden rijden van je paard nog, zou anders niet eerlijk zijn.

Flisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:43

ik heb ook dat probleem, en bij mij komt het omdat ik als k doorzit meer controle over mijn beengebruik heb omdat ik als k lichtrij met staan niet uit balans kom maar op de 1 of andere manier iets meer moeite heb me hak omlaag te houden, dat heb je als je gewoon in je zadel zit (Stap, draf met doorzitten, galop) niet daarom lukt het in stap ook, en in galop is die beweging te heftig dus gaat het ook wat moeilijker maar in galop met een volte erbij lukt het ook wel. Tip kan dus zijn been gebruik bij lichtrijden meer onder controle krijgen.

Hopelijk heb je er wat aan Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:26

Om je benen stiller te houden kun je je voorstellen dat je met je platte voeten op de gond staat zodat je meer geaard bent en op de grond kun je ook niet wiebelen en je mag dus ook niet op je teen gaan staan. knieen aan je zadel.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:55

ja, maar ik zou in het begin wel blijven doorzitten en dan als je nog aan het rijden bent in ée'n keer weer gaan lichtrijden, als hij z'n hoofd dan weer zo raar doet, weer gaan doorzitten enzovoort.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:56

Zammie schreef:

Dat is mij dus ook altijd geleerd. Lachen

Maar ik zou eerst eens aan jou lichtrijden gaan werken, en dan maar niet aan de teugel gaan rijden. Gewoon zorgen dat je recht zit en goed zit. En dan pas verder werken met aan de teugel. Lachen
Verder zou ik gewoon tijdens het losrijden gaan lichtrijden, dan kun je daarna gaan doorzitten en dan als ze lekker nageefelijk is weer gaan proberen licht te rijden. Lachen

Maar bij mij gaat het met doorzitten ook altijd makkelijker hoor. Knipoog Ik herken het probleem wel.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:52

als je paard goed losgereden is, en met doorzitten mooi naar beneden loopt
en niet hangt !! dan moet ie z'n rug los gaan laten en gaat ie over z'n hele lichaam ontspannen.
als je paard ontspant, zorg dan dat jij ook ontspant