Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:40

Hallo Bokkers Haha!

Naar aanleiding van een vriendin van mijn, wil ik deze discussie beginnen.
Je paard wilt niet luisteren, hij doet alles wat jij niet wilt, en je raakt frusterend.
Wat doe je? Je stapt af? je rijd verder?

Een vriendin van mijn heeft regelmatig ''oorlog'' met dr paard, ze stapt af hij krijgt een paar klappen en word de longeerbak ingegooid.
Ik vind dit zelf een slechte manier van oplossen, ik denk dat het paard op deze manier toch zijn zin krijgt doordat jij van zijn rug af gaat.

hoe denken jullie hierover?

Achterom

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:42

Ik denk dat afstappen zeker zinvol is, maar ik zou het oplossen met grondwerk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:43

Ik zou zelf doorgaan, maar afstappen als het écht gevaarlijk wordt. (Denk aan hoge steigersessies en bokken die boven de bakrand uitkomen).
Daarbij zou ik denk ik ook eens een DA of osteopaat o.i. in die richting erbij halen, even een medisch checkje kan zeker geen kwaad als dit gedrag aanhoudt.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:45

Als ik écht gefrustreed ben en mijn paard ook dan weet ik dat het die dag toch niets meer word. Stop ik met rijden en stap ik haar rustig uit. Zonder boos te worden, iedereen heeft z'n dagje wel eens niet. Maar ik moet ook zeggen dat ik niet vaak een gevecht met mijn paard heb Lachen
En dat ik heel erg veel geduld heb en het dus ook niet vaak voor komt dat ik denk dat er echt geen land mee te bezeilen valt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:45

Dat ligt geheel aan de situatie en het paard zelf.

Als jij als ruiter gefrustreerd raakt kun je beter afstappen, omdat je oneerlijk word naar je paard op dat moment. Maar dan vind ik niet dat je dan op de grond je paard een paar klappen moet geven. Dat is alleen uiting van frustratie en dus oneerlijk.

Als je dan afstapt moet je het paard aan het werk zetten op de grond, door grondwerk, longeren of wat je dan ook doet. Alleen wel ten alle tijden eerlijk blijven en zeer consequent, maar niet uit frustratie er maar op los meppen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:45

Focussed schreef:
Ik zou zelf doorgaan, maar afstappen als het écht gevaarlijk wordt. (Denk aan hoge steigersessies en bokken die boven de bakrand uitkomen).
Daarbij zou ik denk ik ook eens een DA of osteopaat o.i. in die richting erbij halen, even een medisch checkje kan zeker geen kwaad als dit gedrag aanhoudt.

Ja heb het nu niet over de problemen van het paard maar de situatie.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:46

ik zou doorgaan en het goed afsluiten op mn paard, ik ga er nooit met 'oorlog' af , sluit af met iets dat ze goed kan.. als dat goed gaan meteen er af en er naast uit stappen,
zo doe ik dat dan altijd *LOL*

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:46

zolang ik kalmte en rust kan bewaren dan blijf ik "sleutelen" en hoop ik het goed te krijgen op een goede manier
maar als ik niet meer tot 10 kan tellen dan stap ik af...wat heeft mijn paard aan een afranseling die hij niet snapt?
ik vind dat alleen maar oneerlijk van mij zelf...omdat hij door mijn onkunde het niet begrijpt...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:47

_Shawny schreef:
ik zou doorgaan en het goed afsluiten op mn paard, ik ga er nooit met 'oorlog' af , sluit af met iets dat ze goed kan.. als dat goed gaan meteen er af en er naast uit stappen,
zo doe ik dat dan altijd *LOL*

Zo denk ik er dus ook over, al ga jij eraf dan heeft hij gewonnen. is dat de oplossing?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:48

Vroeger werd ik nog wel eens echt boos, dan stapte ik af, liep een paar rondjes door de bak (al vloekend in mezelf) en stapte dan weer op als ik weer kalm was.

Tegenwoordig kan ik rustig verder sleutelen zonder dat ik boos wordt. Afstappen en afranselen heeft weinig zin, dan ga je je doel voorbij.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:48

Niet steeds weer opnieuw proberen. Ga wat doen wat wel lukt en sluit daar inderdaad mee af. Probeer het een volgende keer weer.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:50

SteffiiY schreef:
Focussed schreef:

Ja heb het nu niet over de problemen van het paard maar de situatie.

Maar ik zou toch zeker eens gaan kijken wat de oorzaak is van het probleem. Een slecht zadel is al snel de oorzaak van het wegdrukken v/d rug of bokpartijen. Het bestrijden v/d 'symptomen' is dan misschien de makkelijkste oplossing, maar op lange termijn wel de meest inefficiente.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:50

Sorrie maar afstappen en dan een paar klappen geven? Alsof dat paard dan snapt wat er aan de hand is? Lijkt me niet de juiste oplossing. Sterker nog, ik vind het erg laag bij de grond om zoiets te doen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:51

Maar ik zou toch zeker eens gaan kijken wat de oorzaak is van het probleem. Een slecht zadel is al snel de oorzaak van het wegdrukken v/d rug of bokpartijen. Het bestrijden v/d 'symptomen' is dan misschien de makkelijkste oplossing, maar op lange termijn wel de meest inefficiente.[/quote]
Ik heb het nu trouwens ook niet over een eigen probleem, zelf ga rustig door en het komt zelden voor.. maar heb het gewoon in het algemeen erover.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:52

Suus schreef:
Sorrie maar afstappen en dan een paar klappen geven? Alsof dat paard dan snapt wat er aan de hand is? Lijkt me niet de juiste oplossing. Sterker nog, ik vind het erg laag bij de grond om zoiets te doen.

Zoals ik duidelijk vermeld heb, ben ik het hier ook mee oneens. en het is niet mijzelf die dit doet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:53

SteffiiY schreef:
Zo denk ik er dus ook over, al ga jij eraf dan heeft hij gewonnen. is dat de oplossing?

Een paard redeneert dus niet zo. Het is niet zo dat hij gewonnen heeft omdat je afstapt.

Het gaat er niet om wat jij vindt, het gaat er om hoe een paard in elkaar zit en hoe je hem het beste iets duidelijk kunt maken.
De aframmeling van de vriendin van TS is natuurlijk fout.
Alsmaar doorgaan omdat hij anders gewonnen heeft is dat ook. Je moet creatief zijn, en dat kan inhouden dat je afstapt om het vanaf de grond uit te leggen.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 31-01-08 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Ik bleef er in het begin ook altijd steenvast opzitten, dat heeft in die tijd als ik er nu aan terugdenk een paar gevaarlijke situaties opgeleverd. Vroeger was ik ook af en toe vrij oneerlijk, er af vallen en dan een mep op zijn hals (nooit op het hoofd dat is uit den boze) iets waar ik nu spijt van heb, niet omdat hij me niet vertrouwd ofzo maar omdat er veel betere methodes zijn.

Nu zorg ik dat hij voor ik afstap nog iets op mijn commando doet. Bijvoorbeeld na een sessie bokken ofzo mijn richting op gaat en dan stopt zodat ik af kan stappen en er niet af hoef te springen en hij merkt dat hij zijn zin krijgt..

Zijn we in de wei aan het rijden steek ik de beugels op en de teugels in de keelriem gedraaid en jaag ik hem een paar rondjes de wei door, zodat hij maar even uitraast en ik zelf mijn frustratie op een wat nettere manier kan uitleven en zelf tot rust kan komen.

Al laat ik slecht gedrag niet zomaar gebeuren, een bok betekend de benen er om klemmen en maar even laten 'spartelen', werkt dit niet dan gewoon even afstappen en beiden rustig worden.

KozieZ

Ik laat het er altijd vanaf hangen wat er speelt.

Is ze dwars, omdat ik eigenlijk mijn dag niet heb en ze me niet snapt, dan is het uitdraven en eraf. Zonder klappen, gewoon lekker los of op stal.

Is ze dwars omdat ze geen zin heeft, dan rijd ik door en probeer ik het rijtechnisch op te lossen. Ook zonder klappen Knipoog

Naar mijn idee lost het geven van klappen helemaal niets op. Ik denk dat mijn paard dan echt compleet over de flos zou raken (en terecht)

Kijken naar wat de oorzaak is en dat oplossen lijkt mij beter.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:54

Suus schreef:

Ik heb dit toch dagelijks in de praktijk gezien. Genoeg mensen die hun frustraties in de loop v/d dag hebben opgebouwd op werk/school en deze even lekker uitlaten op het paard.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:54

SteffiiY schreef:
Suus schreef:

Zoals ik duidelijk vermeld heb, ben ik het hier ook mee oneens. en het is niet mijzelf die dit doet.

Nee dat snap ik, de boodschap is dan ook gericht aan je vriendin.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:55

Focussed schreef:
Suus schreef:

Ik heb dit toch dagelijks in de praktijk gezien. Genoeg mensen die hun frustraties in de loop v/d dag hebben opgebouwd op werk/school en deze even lekker uitlaten op het paard.

Ik kan het ook best wel begrijpen dat veel stress ook in privé leven, kan leiden tot fruastatie.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:56

Ik zou gewoon geduld houden en doorrijden tot het weer redelijk goed gaat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:57

SteffiiY schreef:
Suus schreef:

Ik kan het ook best wel begrijpen dat veel stress ook in privé leven, kan leiden tot fruastatie.[/quote]

Maar dan is het zelfs heel onredelijk om het paard als uitlaatklep te laten dienen (imo).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:57

Focussed schreef:
Suus schreef:

Dat is idd iets walgelijks... Ik heb me al bij meerdere mensen afgevraagd of ze ook echt van hun paard houden. (meisje met paard door smalle doorgang met een ladder die tegen de muur staat, ladder valt om op het paard en wat doet zij? begint nog eens keihard op dat paard te meppen)

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:58

Boos worden heeft geen zin, soms is het beter om af te stappen en het de volgende dag rustig weer op te pakken. Maar dan niet gelijk je frustraties op het paard gaan afreageren.