6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:22

wat vinden jullie met een 6 jarig paard dat al Z2 loopt en nog te jong is om hoger de sport in te mogen. vanaf 7 jaar mogen ze hoger lopen

AnoukvW

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:23

Het ligt eraan.. Sommige worden rustig aan opgeleid en hebben zelf gewoon veel talent..
Andere worden met veel "geruk en gepluk" zo snel mogelijk naar het Z en hoger gereden..

Ligt een beetje aan het paard denk ik!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:24

Als ze te jong zijn krijg je vanzelf bericht van het KNHS...

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:25

Tja, ligt eraan.
Is het paard op zijn vierde ingereden en gewoon snel de sport in gekomen? Dus is er gewoon heel veel van het paard gevraagd ''voor de topsport''. Heeft de ruiter al hoog gereden waarbij hij dus gelijk hoog mag starten? Word het paard iedere dag 1,5 uur gereden zonder rust, en al op zn tweede ingereden? Dus op zijn tweede begonnen met intensief longeren en alles?

Het ligt eraan:
Wat de leeftijd is van het inrijden van het paard,
hoe intensief het paard bereden word,
en of er iedere week wedstrijden mee gereden word.
Geef hier maar is antwoord op Tong uitsteken.

Edit: typo en verduidelijken...
Laatst bijgewerkt door Carmen op 31-01-08 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

De mijne is 6 jaar en Z2 met winstpunten.

Dit paard gaat het zo makkelijk af dat ik daar geen enkel bezwaar in zie.

AnoukvW

Ja.. Dat is eigelijk ook wat ik bedoel!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:26

Ja en nee. Je hebt natuurlijk uitzonderingen erbij die de training zeer snel oppakken. Sommige hebben langer de tijd nodig. Het KNHS beschikt nu eenmaal over regels, die wat op de gemiddelde paard van belang is.
Daarbij idd hoe oud was het paard toen hij werd ingereden. Enz enz enz

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:26

ik vind het zelf nog veels te jong om op dit niveau te moeten lopen.ze zijn net helemaal uitgegroeid.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:27

Hoe weet je dat het je paard makkelijk af gaat?
Misschien dat het paard de oefeningen makkelijk doet, maar hoe weet je hoe het in dat koppie gaat? Ik vind het toch een beetje 'gevaarlijk' om zo'n jong paard fysiek en mentaal zo te belasten.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:28

dit gaat niet over mij zelf maar je hoort wel verhalen over mensen die snel hun paard in de Z willen hebben. En dan niet rustig aan doen. Zo dus met blessures staan.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:29

miekelover schreef:
ik vind het zelf nog veels te jong om op dit niveau te moeten lopen.ze zijn net helemaal uitgegroeid.

Waarom?
Misschien word het paard maar 5 keer in de week, hooguit drie kwartier gereden? En verder veel wei/paddock. Word er misschien maar hooguit 1 keer in de 2 weken, maximaal, wedstrijd gereden. Gaat het het paard gewoon heel makkelijk af?

Als dat zo is kan het makkelijk.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:29

Zelf ben ik er ook geen voorstander van, Maar het gebeurd vaak ja dat ze een paard snel doortrainen,

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:30

Die van mij is 3.5 jarig zadelmak gemaakt. Is een tijd daarna nauwelijks getraind daarna en ruim 4 jarig weer opgepakt.
We gaan met een gemiddelde van 1x per 6/8 weken op pad en hij wordt zeer voorzichtig getraind.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:30

Klopt, heeft ze het paard heel intensief gereden, iedere dag, 1,5 uur, iedere week wedstrijd? En nu kreupel? Eigen schuld.
Laatst bijgewerkt door Apple op 31-01-08 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:32

ik vind dit hoe rij je je paard naar de klote.

ik ken haar persoonlijk niet maar ik weet niet hoelang ze rijd en hoe vaak. maar ik vind het sneu voor het paard

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:32

Carmenn_ schreef:
Klopt, heeft ze het paard heel intensief gereden, iedere dag, 1,5 uur, iedere week wedstrijd. En nu kreupel? Eigen schuld.

Dit is inderdaad overvragen van een jong paard.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:36

miekelover schreef:
ik vind dit hoe rij je je paard naar de stinkmodder.

ik ken haar persoonlijk niet maar ik weet niet hoelang ze rijd en hoe vaak. maar ik vind het sneu voor het paard

Je hebt gelijk.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:39

ik vind het ook veel te jong en ben het met
miekelover eens

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:39

Persoonlijk vind ik 6 veel te vroeg om al Z2 te starten. Zelfs bij een heel getalenteerd paard... Met een getalenteerd paard (uiteraard ook met een minder getalenteerd paard) zou ik juist heel zuinig omgaan en de training heel rustig aan opbouwen zodat hij een goede bespiering krijgt. Goed getalenteerde paarden moet je beschermen tegen zichzelf. Paarden hebben immers een hoge pijngrens.

Jammer genoeg moet tegenwoordig alles heel snel gaan...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:41

Een getalenteerd paard in de kleuterklas laten is ook geen goed idee.
Je hebt er geen idee van hoe een echt talent alles oppakt en aankan met een minimum aan training. Hij speelt met de oefeningen en zijn lijf.
Menig recreatiepaard moet harder aan de bak.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:42

Carmenn_ schreef:
miekelover schreef:

Waarom?
Misschien word het paard maar 5 keer in de week, hooguit drie kwartier gereden? En verder veel wei/paddock. Word er misschien maar hooguit 1 keer in de 2 weken, maximaal, wedstrijd gereden. Gaat het het paard gewoon heel makkelijk af?

Als dat zo is kan het makkelijk.

hoi! heb zelf ook jaren geleden een paardje heeel simpel zo van de B (winter dat ze 3enhalf was) naar de Z gereden (voorjaar dat ze 5werd).buitenritjes,springen,lekker in de wei en inderdaad nooit lang erop en niet elke dag zware oefeningen,en 2 rustdagen in de week.ze had talent,super karakter en hoewel ik nooit verder als de L was geweest fietsten we door alle klassen heen.iedereen zei ook aldoor dat dat nooit goed kon gaan zo snel,en meestal is dat natuurlijk ook zo.maar ze was happy en het klikte gewoon geweldig met mij en haar! ze was ook compact en had haar gangen mee.de Z2 werd wat anders hoor maar dat kwam door de wissels waar we niks van snapten..ik raad het mensen normaal nooit aan om TE snel te gaan,maar er zijn uitzonderingen en als het paard er happy bij blijft dan kan het best. groetjes deess

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:43

lindake schreef:
Jammer genoeg moet tegenwoordig alles heel snel gaan...

Overigens moet bij mij helemaal niets snel laat ik dat even voorop stellen, ik heb daar totaal geen belang bij.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:44

Schandalig. Dat vind ik ervan.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:45

miekelover schreef:

fout, ze zijn nog niet uitgegroeid! pas met 8. Bloos!

daarom vind ik het ook fouter dan fout; een jong dier, in de groei, zwaar belasten: da's vragen om moeilijkheden. je rijdt ze heel snel stuk dan. (wat dan wel weer werk voor onze beroersgroep oplevert, maar ik persoonlijk ben daarmee niet zo blij)...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:46

Sommige paarden zijn idd heel makkelijk en lopen zo op hun sloffen naar de Z of hoger.

Ik zelf vraag me af of die paarden het geestelijk trekken en genoeg afleiding in het werk krijgen. Als het allemaal met verstand gebeurd en mensen gewoon met hun paard mee denken en af en toe ook een tijdje verplichte rust instellen, heb ik er niet zoveel bezwaar tegen.
Het jammere is dat dat niet veel gebeurt, en dat er dus heel veel paarden naar de kl*te worden getrokken..