Hoe aan de lange lijnen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessica

Hoe aan de lange lijnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:49

Misschien dat ik t hier verkeerd plaats of dat er al een topic van bestaat maar dat kon ik zo snel niet vinden.

Het weekend wilde ik met Boaz mijn fjord van bijna 3 gaan beginnen aan de lange lijnen.
Nu heb ik het idee dat ik ergens iets verkeerd doe want erg goed gaat het niet.

Nu ben ik dus opzoek naar goede tips hoe ik hiermee kan beginnen.
Alvast heel erg bedankt.

Bo_Y

Re: Hoe aan de lange lijnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:50

dit topic hou ik even in de gaten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:53

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:54

hoe ik het heb opgebouwd:
eerst aan de longe op stemcommando's laten rondstappen, dus stap draf (galop hoeft niet per sé) en het commando voor naar stap (ik heb terug) en het commando voor halt (is ho of halt)

vanuit daar een 2e lijn maken (ik heb longeerlijnlus door bit, de andere kant door de lus heen en vast klippen aan andere kant bit, heb je lange 'teugels') als je paardje daar gewend aan is, er meer proberen achter te lopen (hij moet ten allen tijdje naar je commando's luisteren)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:56

Wat doe je precies? Wat gaat er mis? Bedoel je met lange lijnen dit:
Afbeelding

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:21

@pluche_pluus : Bedankt daar heb ik wel wat aan!!

@Maanling: Ik ga mijn paard bitloos beleren en met een boomloos zadel, ik gebruik in plaats van het zadel nu een longeersingel en wil ook verder geen hulpteugels gaan gebruiken.
Wel ongeveer hetzelfde id als op jouw foto maar dan net iets anders Knipoog
Wat er nu misgaat: ik krijg het gewoon niet 'aan de gang', ik doe duidelijk iets fout en daardoor snapt Boaz er dus ook niks van

@sonjim: Ik ga het topic even doorlezen vanavond Lachen
Laatst bijgewerkt door _Jessica op 31-01-08 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:23

Dan maak je de lijnen dus vast aan het bitloze hoofdstel neem ik aan? Dan zou er toch niet zoveel mis moeten kunnen gaan. Wat gaat er dan niet goed?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:26

Maanling schreef:
Afbeelding

dit is geloof ik heel wat anders, want als je hierbij een naar rechts stuurt dan trek je z'n hoofd op z'n borst!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:30

Vraag me ook af, wat er niet goed gaat.
Blijft je paard staan, begrijpt hij de richting niet, of heb je zelf problemen met de aanwijzigingen geven?
Misschien moet je iets duidelijker zijn wat er niet goed gaat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:33

@pluche_pluus: door jouw opmerking heb ik denk ik het misverstand gevonden.... mijn foto is nl van longeren, dan hoef je niet te sturen, alleen stelling te vragen en ophoudingen te maken.

TS bedoelt waarschijnlijk niet longeren, maar gewoon 'los' met lange lijnen lopen?

Dat had ik niet zo begrepen.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:34

blensink schreef:
Vraag me ook af, wat er niet goed gaat.
Blijft je paard staan, begrijpt hij de richting niet, of heb je zelf problemen met de aanwijzigingen geven?
Misschien moet je iets duidelijker zijn wat er niet goed gaat.

Ik heb zelf problemen met de aanwijzingen geven, waardoor Boaz dus niet de richtingen begrijpt, de tip om eerst de commando's te oefenen aan de longe heb ik wel wat aan. Misschien dat als ik het van daaruit oppak het beter gaat.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:42

Je paard is nog erg jong en dus is dit moeilijk om te begrijpen.
Waar je mee begint om te leren sturen is aan één longeerlijn. Even denken hoe ik dit goed uit kan leggen.
Je maakt één lange lijn aan het hoofdstel vast, neemt de lijn zachtjes mee naar de achterhand van het paard, het paard moet zo dus een hele ronde draaien om goed naar jou toe te komen als je druk geeft op de teugel.
Op deze manier leert het paard de richting te snappen. Dit doe je ook aan de andere kant. Vanuit hier kun je aan de lange lijnen beginnen.
Echt aan de longe latenlopen is niet nodig als hij maar het begin snapt van wenden.
Na een paar keer oefenen hebben ze dit goed door.
Hopelijk snap je mijn uitleg Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:49

En wat altijd heel goed helpt is met zijn tweeen oefenen. Eentje 'bestuurt' het paard, en de ander duwt een beetje de juiste richting op als ie het niet snapt.

Zo hebben we Jo een spoedcursus longeren gegeven toen ze voor de keuring een rondje aan de lijn moest lopen. Ik in het midden en de dierenarts liep met haar mee, tot ze het snapte!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:58

Maanling schreef:
En wat altijd heel goed helpt is met zijn tweeen oefenen. Eentje 'bestuurt' het paard, en de ander duwt een beetje de juiste richting op als ie het niet snapt.

Idd als het paard door heeft dat je vraagt welke kant hij op moet, kun je als je begint te lopen erachter iemand naast/voor het paard laten lopen om hem te helpen.
Zelf vind ik dat de loper het paard niet vast mag houden.
Overleg wel goed met de loper naast het paard de aanwijzigingen die jij vanuit achter het paard geeft.
Blijf hier vooral duidelijk in, dus jij zegt rechts, de loper gaat naar rechts en jij stuurt het paard.
Later kun je afwijken van de loper zo zie je dat het paard doorheeft wat je vraagt.
Persoonlijk houd ik niet van longeren, het paard kan het makkelijk leren zonder eerst te longeren. Je moet wel bij het begin beginnen als hij het eenmaal door heeft is het hartstikke leuk lange lijnen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:15

Werken aan de lange lijnen met een jong paard , is werk om met twee mensen te doen.(Als je niet vantevoren gedegen longeert en de stemhulpen bevestigt is dit een must)
aLvorens aan de lange lijnen te werken ,zorg je aan de hand dat het dier op teugeldruk leert wenden.De kant waar je aan vraagt , geef je stelling en je geeft tegelijk druk in de flank waar je anders drijft.(je zet je paard als het ware om).Dit doe je naar beide kanten. Tevens leer je op druk halthouden , en een paar pasjes achterwaarts.
Je went je paard aan de lijnen die langs zijn lijf schuiven.spelen met lijn die ritmisch om zijn flank , rug en achterhand tikt.(lijn om de achterhand , en de lijn aanhalen , het paard moet de richting van de lijn volgen.-wijken voor druk-)
Het werken aan de lange lijnen neem je een positie in , wat het moeilijkste is voor een paard , dan moet hij moedig zijn en weten waar hij aan toe is.(probeer de oefeningen kort en goed te laten verlopen) Wees duidelijk in wat je vraagt. (in een afgebakende ruimte is dit het makkelijkste , omdat daar al een begrenzing vanuit gaat) alle stemcommandoos hetzelfde en oefeningen consequent herhalen.
(Onder de man blijkt dat als dit goed aangeleerd is, het een vanzelfsprekendheid, en heb je een basis om met het rijden verder te gaan) Succes

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:32

We doen het ook met twee man, Lachen
Ik ben de gelukkige die mag helpen bij deze klus.
We hebben een longeersingel gebruikt,en een stalhalster,met daaraan een longeerlijn.
Ik liep ernaast met een halstertouw,en Jessica liep erachter met de longeerlijn in haar handen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HAQ3Z6VZ.jpg

Dat van de stemcommando's eerst leren is wel een hele goeje ja,want hij snapte niet wanneer hij moest gaan lopen,en keek steeds om wat er achter hem gebeurde.
(logisch natuurlijk)

Hoe krijg je het voor elkaar om een jong paard wat nog niet bereden wordt (hij is bijna 3) stemcomando's aan te leren?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:35

Oefenen, oefenen, oefenen en: op het juiste moment belonen.
En ook met zijn tweeen werken. Eentje geeft het commando, de ander zorgt dat het gebeurd, en dan heel veel belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:40

Ceesje, geef je geen les in lange lijnen werken? Lachen
Dan mag je hier wel eens langs komen Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:28

Ik ben begonnen met los werken, zodat ze het wijken voor druk en het wegsturen al kende, ook daarna grondwerk gedaan aan een korte lijn en voorbereiden op de lijn achter haar kont, dan aan de dubbelen lijn en het zelfde doen als dat je grond werkt , dan kun ejlangzaam aan aan de stelling en buiging gaan werken, steeds een stapje verde rop je gemak, mocht het paardje in paniek raken de buiten lijn los laten en dan draaien ze meestal al naar je toe.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:32

Maanling schreef:
Afbeelding

Even voor de duidelijkheid bovenstaande foto is GEEN werk aan de lange lijnen.
Dit is een dubbelonge. Op deze wijze wordt een paard nooit voor de lange lijnen beleerd.

Paarden aan de lange lijnen worden niet gedwongen in een houding maar leren juist zichzelf te dragen, oefeningen op stemcomando of gebaren uit te voeren. Tijdens het werk heeft het paard géén zadel op. Hoogstens een longeersingel om de lijnen stabieler te kunnen geleiden. Het is de bedoeling dat het paard licht wordt, geen of nauwelijks druk op de hand neemt. Goed gedragen verzameld gaat bewegen. Een onstuimige rengalop is nu eenmaal verdomd moeilijk bij te lopen. Vork Je maakt een paard dus sterk vanuit de achterhand.

Werk aan de lange lijnen kan zowel aan het halster, kaptoom of in een ver gevorderd stadium met een trens. Het is geen must het werk aan de lange lijnen met twee man te moeten aanleren.
Dit kan ook prima alleen (mits je een beetje handig bent).

Wel moeten alle basis elementen aanwezig zijn zoals:

Het paard moet braaf aan longe gaan.
Stemcommando''s als stap, draf, gallop, hó en halt beheersen.
Tempo wisselingen in de basisgangen kunnen uitvoeren.
Niet bang zijn voor de zweep.
Niet gevoelig of angstig zijn voor de longe om zijn lijf of tegen zijn benen.
Vertrouwen en respect hebben voor zijn trainer.
Héél veel beloning, hetzij door stem of door wat lekkers.

Succes

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:04

Ja, dit zei ik een paar posts geleden al Pensionnetje:

Citaat:
@pluche_pluus: door jouw opmerking heb ik denk ik het misverstand gevonden.... mijn foto is nl van longeren, dan hoef je niet te sturen, alleen stelling te vragen en ophoudingen te maken.

TS bedoelt waarschijnlijk niet longeren, maar gewoon 'los' met lange lijnen lopen?

Dat had ik niet zo begrepen.

Jo heeft een zadel op omdat ze na het longeren gereden zou worden.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:02

Logeren kan je het beste leren in een afgesloten ruimte waar hij ook los in gelogeerd kan worden, dan met zadel, daarna met dubbele lijnen de buitenste achter de benen langs.
Niet zo optomen als bij bij maanling

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:44

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:58

Toen ik de hier boven staande foto zag dacht ik dat het toch wel was wat ik ook laatst heb geoefend met Wonder, maar het is volgens mij wel iets anders.

- Wij hadden een longeersingel, hulpteugels en twee lange teugels er aan.
- Wonder liep wel rondjes, maar wij stuurden wel en liepen schuin achter hem (achter de schouder blijven).
- Het idee hierbij is dat je inderdaad goed de overgangen kunt oefenen zowel op stem als op (hele lichte!) teugeldruk.

Met Wonder werkte dit heel goed, want hij is een Hackney en heeft vooral zo'n mega gave draf die hij enorm kan strekken en kan verzamelen. Dit te oefenen is heel gemakkelijk aan de lange lijnen en je kunt dus ook het strekken even over een lange zijde doen, waarna je dan weer de volte pakt. Het is wel heel leuk, maar ik moest er echt even mee oefenen voor ik het een beetje snapte. Wonder eindigde steeds voor mijn neus, omdat ik niet achter zijn schouder bleef. Hij kan ook heel gemakkelijk draaien op de andere hand. Easy! Heel leuk om te doen. Btw, Wonder kon dit al, dus het aanleren weet ik niet zo veel van Knipoog