Doorzitten op jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje1981

Doorzitten op jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 08:51

Nou ja, jong. Het paard word dit jaar 6 maar is laat ingereden.

Ik ben naar een nieuw paard aan het kijken. Rij al meer dan 4 jaar op een fjord. En dan is een kwpner van ruim 1.63 toch wel wat anders. Ik heb nu 3 keer op hem gereden. Maar hij gooit flink hoog op heb ik het idee.
Zijn berijdster zei al tegen me dat hij nog niet altijd stabiel loopt. Zei zit ook vaak maar korte stukjes door en verlengt dit staps gewijs. Lang doorzitten op hem kan dus zoiezo nog niet.
Maar ik zit zo ontzettend te stuiteren.

Maar ik vroeg me af of dat dit 'gewoon' is. Dat je op een paard wat nog niet zolang ingereden/doorgereden is nog niet zo makkelijk kan zitten???

Bedankt voor je antwoord!!!

_fiona_

Re: Doorzitten op jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:14

Hay Hay ,
Toen ik net mijn nieuwe paard kocht kon ik ook absoluut nog niet doorzitten !! Maar dat was gewoon omdat hij heel ruim loopt en ook behoorlijk opgooit. Het heeft bijna een half jaar geduurt voor het mij lukte om goed te blijven zitten !
Ik heb hem nu sinds afgelopen november een jaar en nu kan ik pas bijvoorbeeld de hele les, dus een uur, doorzitten. Voor mij was het dus gewoon een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Succes !!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:16

[RT-P] Doorzitten op een 3,5 jarige

hier kun je ook veel ervaringen vinden..
Jonge op pas ingereden paarden kunnen wat problemen krijgen met evenwicht als je door gaat zitten...
de een heeft daar gewoon meer problemen mee als de ander.
Gewoon rustig opbouwen dan komt dat allemaal goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:28

Is niet raar. De balans en dus ook het ruggebruik van een jong paard moeten nog wat verder ontwikkeld worden. En het is voor jezelf natuurlijk nogal een verschil... een Fjord (die doorgaans toch wat "in" de grond lopen) of een veel grotere en ruimere WPN'er (die vaak wat meer "van" de grond lopen).
Geen zorgen om maken.
(en er aan denken dat alles went. Je gaat er straks dagelijks op rijden dus dan leer je 'm echt wel uitzitten)

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:37

Ik ga mee met alle tips hierboven Lachen.
Misschien is zitles wel goed voor jou en het paard om de ballans te vinden!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:43

Is idd een balans probleem, wat je kunt doen is aan de hand werken om je paard te leren hoe zijn benen onder het ruiter gewicht moet plaatsen zodat zijn balans verbeterd .
Het doorzitten is juist bij jongen paarden die nog niet in balans zijn beter, omdat je met lichtrijden het paard toch steeds weer uit zijn balans haalt, maar het grondwerk is denk ik het belangrijkste , wat jammer genoeg vaak vergeten word.
Je hebt er zoveel profijt van als je een paard al aan de hand recht kan richten, dat merk je echt.

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:57

van proberen kun je het leren...
opbouwen...