Kort van voren lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Kort van voren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 07:52

Hoi allemaal,

Heb een nieuw paard gekocht. Na ongeveer 5 weken ging hij op het een op het andere moment erg kort van voren lopen in draf. Hij liep erg onregelmatig en het was gewoon niet te doen. Heb de osteopaat gebeld omdat ik zelf het idee had dat hij erg zijn rug wegdrukt en wil absoluut niet op een volte netjes rijden (trekt me harstikke naar buiten).
Zadel ook laten nakijken en deze lag ook niet helemaal goed. Laten behandelen dus door de osteopaat, 1 week gelongeerd met pessoa en daarna liep hij weer als nieuw als je erop zat! Niet onregelmatig en heerlijk ontspannen met neus over de vloer.
Ik heb dit 2 weken zo gedaan met rijden om zijn conditie op te bouwen en het rug gebruik te stimuleren. Alles dus simpel houden, neus over de vloer en voorwaarts.
Ineens gister ging het weer minder, hij liep weer wat raar, hoofd alleen maar omhoog in de lucht en erg vervelend met figuren.
Vandaag idem dito.

Ik vraag me af wat kan ik doen met rijden om te voorkomen dat we weer zo terug vallen? Zijn er dingen die het ruggebruik stimuleren? Ik laat sowiezo de osteopaat nog eens langs komen.

Vanmiddag heb ik ook les dus kijk even hoe die dan loopt en anders maar weer 1 week aan de pessoa?

groetjes!

Allejandro

Re: Kort van voren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 07:58

Heb je hem al eens medisch na laten kijken, door een dierenarts dus? Lachen
Klinkt meer alsof hij wat met zn voorvoetjes heeft dan dat het zijn rug is. (helemaal met dat kort lopen).

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 08:53

Hij is gewoon klinisch gekeurd.
Maar de behandeling van de osteopaat sloeg wel goed aan. Kan ook zijn dat ik het gewoon weer te zwaar belast heb en rustiger moet opbouwen? Als er niemand opzit loopt ie niet kreupel of kort van voren het is echt alleen wanneer er iemand op zit en die aan het werk gaat met hem.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:26

Wat heeft de osteopaat dan behandeld? Alleen de rug? De blokkade in de rug kan ergens door veroorzaakt worden. Als die oorzaak niet wordt weggenomen dan zal ie even goed lopen maar zal vervolgens de belemmerende blokkade gewoon weer optreden.
Een paard met de neus over de grond laten lopen is een behoorlijk zware training. Zeker als je dat goed doet en het paard dus van achter goed bijzet.
Als je je paard een rustig ritje wil bezorgen moet je er voor zorgen dat je tempo laag ligt en je de neus tussen schouder en knie hoogte houdt. Heel belangrijk is rechtrichten en horizontale balans nastreven. Op de achterhand rijden dus. Je hebt een erg kundige instructeur nodig om dit soort paarden goed aan het lopen te krijgen.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:40

Ik ken het probleem helemaal! Mijn paard heeft hetzelfde.

Wat ik nu doe is: stappen en als die warm is heel veel figuren rijden en op een gegeven moment laten wijken.
En dan wijken voor het linkerbeen een paar pasjes en dan gelijk omschakelen voor het rechterbeen zodat de rug goed meedraait en goed los komt.
Als je draaft of stapt en je paard geeft ontspanning probeer te teugels iets langer te laten tot het moment dat die met z'n neusje in draf of stap op de grond loopt. Dan weer oppakken Lachen

Zo ben ik nu met m'n paard bezig en het gaat super. Veel in stap doen want dat is echt de basis voor een goed draf!

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:55

misschien idd door de stelling heen rijden...goed laten inbuigen aan beide zijden

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:07

Heb om 3 uur les, ga even deze argumenten aandragen bij instructusise.
Ik laat even weten hoe ie vandaag liep.

Ik ga eens extra lang warm stappen misschien dat dat wat helpt

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:15

Is hij misschien teugelkreupel.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:21

Ik vraag mezelf af of paarden zo ver kunnen denken... Maar dan liep hij toch ook slecht in de weken na de behandeling van de osteopaat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:23

ik herken het wel wat,ik weet niet of je je zadel hebt laten aanpassen?

bij een te nauw zadel knijpt het op de schouders waardoor de voorwaartse beweging van de benen verhinderd word.
kijk dus heel goed of je je zadel niet te ver naar voren hebt liggen en of je zadel niet te krap is Knipoog

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:26

Mn zadel lag inderdaad te veel op de schouders waardoor zijn schouders belemmerd werden.
Ook moest hij van achteren opgehoogd worden, hij kreeg witte schuur plekken daar.

Ik ga zo even rijden het proberen hoe die vandaag is!

groetjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:29

heeft mijn pony ook gehad, houdt er wel rekening mee dat het wel even duurt voordat ze de blessure die ze daarvan oplopen weer geheeld is.
de spieren zijn dan behoorlijk gevoelig geworden.

succes Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:31

Jemig, herkenbaar Bloos

Niet bij mezelf, maar bij anderen hetzelfde gezien.
Ook al los je de verschijnselen op, de oorzaak zit er nog steeds.
Dat kan zijn:
- verkeerde training
- te snel er weer op willen(meestal is de revalidatie tijd veel langer dan een week)
- zadel wat niet past
- ruiter die niet goed zit

Ik zou al deze argumenten goed uitzoeken.
Het lijkt erop dat iets van hierboven niet goed gaat en daartdoor de problemen weer terug komen.
De osteopaat lacht wel als je elke twee weken aan de bel trekt.
Weer het paard los maken en hoppa, je kunt er weer twee weekjes tegenaan.
Niet kwaad bedoelt hoor, maar ik probeer je in te laten zien dat het een andere reden kan hebben.
Heel veel succes en houd ons hier op de hoogte.
Ik ben erg benieuwd wat de exacte oorzaak van je probleem is.

Ik heb gevallen meegemaakt en 90 % zat in een niet passend zadel.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:36

Madeleine16 schreef:
Ik vraag mezelf af of paarden zo ver kunnen denken... Maar dan liep hij toch ook slecht in de weken na de behandeling van de osteopaat?

Ik begrijp je niet goed om teugelkreupel te zijn moet een paard toch niet denken, het gebeurt als jij gewoon verkeerd met je armen werkt, te streng of meer trekt aan één kant dan aan de andere kant.

Het kan zijn dat het weg geweest is nadat de osteopaat kwam omdat hij het paard terug overal los heeft gemaakt en daarna heb je hem alleen gelongeerd dus heb jij niks verkeerd kunnen doen met je handen. En na een tijdje weer te rijden is het weer mis gegaan omdat jij te streng bent geweest met je handen.

Ik zeg niet dat het zo gegaan is want ik weet ook niet hoe je rijd ik geef alleen maar een voorbeeld over hoe het gegaan zou kunnen zijn.

Maar als een paard met zijn voorbenen korte passen maakt dan denk ik dat je hem van voor gewoon te vast houd en dat hij onregelmatig loopt kan daar dus ook door komen of dat jij aan één kant vaster houd als aan de andere kant.

Maar ja ik zou het ook eens vragen als je seffes les hebt want om te weten wat er precies mis is moet je kunnen zien hoe je rijd en hoe je paard loopt. Dus zo kan ik hier niet over beoordelen maar ik gaf maar even iets waar je ook rekening mee kunt houden.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:43

Heb het zelfde probleem gehad en dan heb ik al een paard met korte beentjes van zichzelf Haha! Zadelboom was iets te smal. Inmiddels met een breder zadel, osteo en de juiste oefeningen en gaat het super. Ik moet alleen nog wel m'n zadel iets verder dan normaal naar achteren leggen zodat z'n schouders goed vrij zijn en m'n singel niet te strak en te dicht bij de voorbenen. Een anatomisch gevormde singel wil ook wel eens werken. Als je probleem niet in het zadel zit, dan moet je echt het probleem bij jezelf zoeken of je paard nogmaals laten nakijken op probleemgebieden.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 18:28

update:

Vandaag les gehad. Hij liep normaal! Zeer raar dus, misschien dat hij gewoon spierpijn had?
Zadel ligt zeker weten goed. Is op maat gemaakt en pas nog nagekeken, drukt ook niet op zn schoft of schouders, er is genoeg ruimte.
Het wegrennen en trekken op de volte zijn we nu hard aan het verbeteren. Natuurlijk nog wel met beperkte mate omdat we nog maar weer net zijn begonnen. 20 minuten is dus genoeg. Mijn instructise gaat hem nu 1 keer per week rijden naast mijn les om hem daar een beetje in te corrigeren aangezien ik zelf daar niet duidelijk genoeg in ben.

Kortom, geslaagde dag!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:30

Ik zou als je de mogelijkheid hebt zeker het longeren naast het rijden erbij doen. Dat is toch een heel ander ruggebruik dan tijdens het rijden.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 18:57

Ik longeer 3x per week, rij 3x en 1 dagje vrij per week

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:59

toch zou ik als het weer terugkomt wat foto's laten schieten van de voorbenen,
gaat het om een pony of paard?

pijn vanuit de voorvoeten kan er ook voor zorgen dat de rug word vastgezet
en gezien je alleen klinisch hebt laten keuren, kan er best wat in die voorvoetjes zitten(hoeft natuurlijk niet)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:05

Madeleine16 schreef:
Mn zadel lag inderdaad te veel op de schouders waardoor zijn schouders belemmerd werden.
Ook moest hij van achteren opgehoogd worden, hij kreeg witte schuur plekken daar.

Ik ga zo even rijden het proberen hoe die vandaag is!

groetjes!

rijden ging vandaag dus goed?
hij moest waarschijnlijk even herstellen van de druk op de schouders van toen het zadel niet goed lag,dat duurt even.
succes verder!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:14

rijden ging goed, geen onregelmatig heden.
Hij moest denk ik inderdaad herstellen

Mijn instructise gaat hem bijrijden even om te kijken hoe het zich ontwikkeld (hoop van niet)

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:47

veel figuren rijden en dan lang en laag goed door zn rug..