Narbella aan het springen (Franse draver) ook DAT kan ze!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Narbella aan het springen (Franse draver) ook DAT kan ze!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:53

Sommige van jullie kennen mij wel, en mijn Franse dravertje Narbella. Ik heb Bella nu bijna 3 jaar alweer, wat vliegt de tijd! Ik dressuur meestal lekker met haar, en buitenrijden vinden we ook heerlijk. Ook springen leek ze leuk te vinden, tot we op springles gingen vorig jaar. De drukte, de crossende paarden om ons heen... daar zijn we enorm op afgeknapt. Het was zo erg dat Bella niets, maar dan ook niets meer wou springen. Ze had toen ook last van haar rug, dus logisch dan he. Na een eeuwigheid niet meer gesprongen te hebben, zijn we het gisteren maar weer eens gaan proberen want....

Een vriendin van me, Patricia (Chicalover1 hier op bokt) doet de cursus basis instructrice van de KNHS. Daar moet zij ook voor een paard en ruiter zorgen. ik ben de ruiter (amazone), en het paardje was Zwaantje, de fjord van Patricia zelf. Met Zwaantje ben ik al 2x meegeweest op cursus. Maar hoe Zwaan ook haar best doet, ze heeft niet de conditie die nodig is voor deze cursus. Er wordt gewoon teveel van haar gevraagd. De bak daar is ook erg mul, en na korte tijd liepen Zwaan en ik beide met onze tong op de grond. Toen dacht ik om mijn eigen paardje Bella mee te nemen maar.... er MOET gesprongen worden, en dat... wou Bella niet meer, dacht ik. Maar ja, toch maar weer eens geprobeerd, het zadel ligt inmiddels goed, is opgevuld, en Bella heeft geen last van haar rug meer, dus waarom zouden we het niet weer eens proberen?

Dus gistermiddag in de buitenbak een hindernisje opgezet. Een kleintje, eerst maar eens kijken hoe dat gaat!
Nou, genoeg gekletst, hier zijn de foto's!!

Afbeelding
kijk eens naar haar oortjes, staan die er niet mooi op? Ze vind het leuk!

Afbeelding
Ook ik ga het leuk vinden, en probeer zoveel mogelijk met Bella mee te gaan. Let niet op mijn ellebogen, die staan wel raar!

Afbeelding
Links zie je Patricia staan, ze geeft aanwijzingen. Zij moet ook springles gaan geven op cursus, en daarna natuurlijk ook, als ze het diploma heeft. Knipoog

Afbeelding
Goed zo Bella, braaf!

Afbeelding
Het ging echt super, Bella heeft niet 1x geweigerd, of zelfs maar getwijfeld! Bella mag dus mee op cursus over 2 weken. Ook het examen in April zal ik dan op Bella rijden, als Patricia en haar cursusgenoten les gaan geven voor hun examen.

Patries, bedankt dat je mij gevraagd hebt, ik vind het hartstikke leuk om te doen!! Lachen

Als jullie nog tips voor me hebben, qua springen, ik hoor ze graag.
Die ellebogen steken te ver uit, maar ik weet dan even niet zo gauw waar ik ze laten moet ofzo haha.
Mijn beugels mogen wel 1 gaatje korter, dat had ik nu dus niet gedaan, ze hangen hier op dressuur-lengte. Dit was trouwens een hindernisje van 50 of misschien was het 60cm. Leuk om mee te beginnen toch? Haha!
Laatst bijgewerkt door Dabo op 30-01-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pradaatje

Re: Narbella aan het springen (Franse draver) ook DAT kan ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:55

Ziet er heel leuk uit!
Probeer wel wat meer mee te geven met je handen!
En je tenen niet te ver uit te steken!
Veel succes ermee!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:56

Ziet er leuk uit hoor! Je kan zien dat jullie er allebei plezier in hebben dat vind ik erg leuk Ja Verder moet je ervoor zorgen dat je je armen gesloten aan je lichaam houd en je ellebogen dus niet afsteekt en je mag wat meer meegeven Lachen Ook mag je je tenen ietsjes na binnen draaien. Hoop dat je wat aan mn commentaar hebt!
Het meegeven op de laatste foto ziet er netjes uit hoor, je ziet op de laatste foto echt verbetering qua megeven vergeleken met de foto's erboven!
Veel succes nog!

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:58

heyy leuke foto's Haha! Bella de spring draver Haha! hahah moet even kijken wanneer we weer gaan oefenen (A) want ze moet ook een dubbel springen Tong uitsteken dus we gaan oefenen Haha!
blij dat bella het ook leuk vind heb ik teminste een paard als reserve Haha!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 22:03

Ja en Bella VIND het leuk! En ik ook weer!
Thnx voor jullie tips, ik ben dus geen springruiter, maar ga uiteraard wel wat met de tips doen. Misschien scheelt het als ik mijn beugels een gaatje korter heb, dat ik dan mijn tenen rechter kan houden?
Ik heb ook geen moment Bella in haar mond gehinderd, maar heb zoals ik op de foto's zie, op alle foto's contact, zonder te storen. lk dacht eigenlijk dat de teugels slapper zouden hangen, dat was zo voor mijn gevoel.
Op de laatste foto zie ik ook inderdaad verschil, ze heeft haar hoofd ook lager. Haha!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:05

Leuke foto's Ellen!

Bella ziet er heel goed uit trouwens. Ja

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:07

Wat een geweldig paard is Bella toch om te zien Ellen! Je hebt haar lekker aan het lopen. Misschien kun je nog iets meer meegeven met je handen maar ik heb niet het idee dat je haar in de weg zit leuk dat je nu ook het examen gaat afleggen met Bella, dan moet het wel goed gaan! Knipoog

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:12

hey ellen wat leuk zeg!! bella heeft er zo te zien veel plezier in!
vooral zo doorgaan Knipoog
kleine tip: probeer wat meer mee te geven....beter teveel ruimte dan te weinig Knipoog

voor de rest top hoor!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:16

In verlichte zit mag de teen wat naar buiten als je hem dan ook maar opwipt. Dat is de klassieke verlichte zit.(Geeft een steviger ligging van je been)

Wat de ellebogen betreeft dat gaat dus samen met een meganisme wat de teugels naar je toe haalt ipv van je af, wat zou moeten.

Probeer je armen in gedachten over de hindernis te laten springen. Dat klinkt gek, maar het helpt wel. Zo van "hup ik zet mijn handen alsvast (voor jezelf uit) even aan de andere kant...."
Altijd denken aan handen naast de hals, niet voor je buik!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 22:25

Flew schreef:
Leuke foto's Ellen!
Bella ziet er heel goed uit trouwens. Ja
Thnx! Ze is inderdaad precies goed zo, niet te dun, maar zeker ook niet te dik! (zoals van de zomer..) Knipoog
Yellowfish schreef:
Wat een geweldig paard is Bella toch om te zien Ellen! Je hebt haar lekker aan het lopen. Misschien kun je nog iets meer meegeven met je handen maar ik heb niet het idee dat je haar in de weg zit leuk dat je nu ook het examen gaat afleggen met Bella, dan moet het wel goed gaan! Knipoog
Thnxx! Ik zat haar ook echt niet in de weg, dan had ik dat wel gevoeld, voor mijn gevoel was het gewoon perfect contact Haha!

@Naadje: ik ga zo door Knipoog En ja, ik ga mijn best doen Meer mee te gaan geven. Haha!
Lusitana schreef:
Probeer je ame in gedachten over de hindernis te laten springen. Dat klinkt gek, maar het helpt wel. Zo van hup ik zet mijn handen alsvast (voor jezelf uit) even aan de andere kant....
Altijd denken aan handen naast de hals, niet voor je buik!
Dat klinkt als een GOEDE tip, thnxx! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:27

Was zelf ook zo'n "ellebooguitsteker", dat helpt. Tong uitsteken

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:46

Leuke foto's zeg Ellen!!

Je kunt inderdaad zien dat Bella het ook leuk vindt. Succes nog op de cursus!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:54

ziet er goed uit hoor!!

maar uuhm op de cursus moeten ze toch wel ietje hoger dan dit springen? richting meter toch?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 08:57

Jaah, rond de 80cm volgens zeggen. Maar het gaat er meer om OF ze springt, dan hoe hoog. Maar je hebt gelijk hoor, op de cursus gaan we hoger Haha!
Als ze dit al zo makkelijk en met veel plezier springt, maak ik me geen zorgen Haha! Haha!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:59

Ik zou geen 1 gaat,maar twee of drie gaten korter gaan zitten. Is wel erg wennen, maar je zult merken dat je daardoor makkelijker meekomt en meer in evenwicht blijft. Je werkt nu erg terug met je handen. Ipv naar de oren van het paard gaan je handen naar je buik. Je trekt je paard echter niet in de mond, maar mijn gevoel zegt dat je ook de teugels vrij lang hebt. Als het straks hoger wordt dan zul je meer controle moeten hebben...

Je ziet wel dat beiden erg veel plezier hebben. Ik wens je dan ook heel veel succes!!!!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:49

Ik vind jullie er erg ontspannen uitzien. Hebben allebei heel veel plezier!

Ik ben geen springruiter, dus ik heb geen tips voor je, maar ik was wél benieuwd of een Franse draver ook tölt aanbiedt? Ik heb ooit eens op een 'gewone' draver gereden en die had echt een supergave megasnelle tölt. Sindsdien vind ik dravers heel leuk!! *LOL*

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:51

Als ik mijn beugels 3 gaatjes korter maak, komen mijn knieen dan niet voor de wrongen te liggen? (dressuurzadel..) Ik ga het volgende keer gewoon proberen!
De teugels zijn inderdaad vrij lang ja.. Ik zal die volgende keer ook korter pakken, en er goed aan denken mijn handen naar voren te steken, en niet mijn ellebogen opzij. Haha!

@Leeuwnie: Mijn draver tölt niet helaas. Stap draf en galop doet ze prima, tölt had leuk geweest, maar ik mis het nu toch niet. Haha! Ik had inderdaad ook wel gehoord dat dravers talent hebben voor tölt en telgang, maar de mijne dus niet haha Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:56

Hey Ellen leuke springfoto's van Bella Lachen Fijn dat ze weer plezier in het springen heeft!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:05

AnneOmie schreef:
Hey Ellen leuke springfoto's van Bella Lachen Fijn dat ze weer plezier in het springen heeft!

Heee Annemiek! Leuk, een berichtje van jou! Hoe is het met jou en Omar? Oh, kan ik je beter pmmen hihi
(nouja, het staat hier nu al) Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:16

Inderdaad de beugels korter, maar dat zeg je zelf ook.
Op de cursus moet er ongeveer 80 cm gesprongen worden en veel combinaties. in-uitjes, dubbelsprong, etc. (mijn moeder jureerd de examens voor dit soort cursussen)
Wel verstandig dat je deze meeneemt ipv de fjord. Niets ten nadele van de fjord maar als het te zwaar voor haar is dan is dit beter, toch?
Bella ziet er leuk uit en ze lijkt het springen ook leuk te vinden!
Als tip heb ik verder dat je handen je paard niet mogen storen voor, na en tijdens de sprong. Handen weg dus boven de sprong! Op de fotoos is te zien dat je het dier wel degelijk stoort vooral op de 2de foto goed te zien. Geeft niet, want je geeft zelf aan geen springruiter te zijn, maar let daar wel op! Het is niet zo dat je het dier pijn doet maar je stoort wel...
Hindernis op de fotoos staat niet hoger dan 40 cm overigens.
Verder heel veel succes en plezier met je paard en op de cursus.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:39

Ik volgde jullie topics jaren geleden al op Bokt, en wat is ze gegroeid! Ze is een stuk breder geworden, top hoor Lachen
Er is al heel veel bruikbaar commentaar gegeven.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:48

Dat ziet er goed uit. Leuk zeg, als je denkt dat je paard het niet leuk vindt tot de ontdekking komen dat ze het juist super vindt!! Meteen een mooie oplossing voor in april dan Ja

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:01

Leuk dat het nu weer gaat!
Mooi paardje ook!
Die ellebogen ken ik! Clown
Eigenlijk heb ik een tip voor Patricia:
Op één van de foto's staat ze met haar handen in haar zakken, dat is natuurlijk niet erg, maar tóch staat het altijd een beetje.. ja, nonchalant ofzo?
Het lijkt misschien een zeikerig iets maar je presentatie is erg belangrijk, dus zorg het beste dat dat geen gewoonte wordt, is moeilijk af te leren!
Jullie allebei veel succes!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:47

Leuk Ellen, Bella word steeds veelzijdiger, woei! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:48

Bellaaaaa! Wat een ontzettend leuke foto's! Het ziet er echt mooi uit *LOL*