hoe kan dit (galopwissel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kristianneb

hoe kan dit (galopwissel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 22:20

hallo

Als ik met mijn pony van hand verander in galop en op (ongeveer) de x van galop wil wisselen doet hij dit zo in een keer!

Mijn hulpen zijn, van stelling veranderen en met mijn benen aan drijven.
zodra ik deze hulpen geeft springt hij in een keer over zowel van links naar recht als van rechts naar links

Ook als ik een gebroken lijn maak en deze hulpen geef wisselt hij (bijna altijd) 2 x van galop
(als ik niet hulpen geeft wisselt hij niet en galopeert gewoon door)

En het rare is ik heb hem dit nooit geleert dus hij kon het al uit zich zelf (hij heeft never nooit westrijden gelopen en ik zelf ook niet) is dit raar of gewoon heel handig??? Haha!
terwijl hij soms wel een een beetje moete heeft met in de rechter galop aan springen

en hij kan ook bijna de eenvoudige galop wissel Tong uitsteken

(kan mischien nog wel ff een keer een filpje plaatsen)

Renee87

Re: hoe kan dit (galopwissel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:23

Ik volg dit even, ik heb ook zo een verzorgpaardje die dat kan. Afgod
terwijl deze mensen de 1e eigenaars zijn!
Ik denk dat het natuurtalent is OK dan! Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:23

misschien bij de vorige eigenaar geleerd.
mijn 4 jarige fries begon paar weken geledne uit zichzelf ook wissels te springen. dar comando bij gedaan en hij ken het op comando. doen het nu alleen niet meer.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:25

denk idd dat je paardje een eerdere eigenaar heeft gehad??
en anders idd een natuurtalentje!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:28

en contragalop dan? lukt je dat? of springt hij zelf over?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:30

Ik denk eerder dat je paard, als je de stelling omzet, het veel makkelijker vind om in de "goede" galop door te gaan dan in de contra galop die toch wel moeilijker is.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:31

ikke20 schreef:
mijn 4 jarige fries begon paar weken geledne uit zichzelf ook wissels te springen. dar comando bij gedaan en hij ken het op comando. doen het nu alleen niet meer.

ROFL Haha die laatste zin, hoezo droog... Goed... Doet de pony het alleen maar als jij
een commando geeft of ook uit zichzelf terwijl jij gewoon blijft zitten zoals je zit?
Bijvoorbeeld idd in de contragalop...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:32

Hij wisselt dus en de volgende galopsprong wisselt hij terug? Of hoe zit het juist in elkaar? Alle paarden kunnen uit zichzelf wisselen, hiervoor moet je geen natuurtalent hebben. Galopwissels zijn eigenlijk heel normaal voor paarden, die doen ze ook in vrijheid. Knipoog

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:38

een wissel zomaar in het wilde weg is zelfs een teken dat het paard nog onvoldoende balans en kracht heeft. Uiteraard kan ik niet zo of dat zo bij jou is, maar ga maar eens naar de veulentjes in de wei kijken, de ene wissel na de andere

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:38

rindin schreef:
ikke20 schreef:

ROFL Haha die laatste zin, hoezo droog... Goed... Doet de pony het alleen maar als jij
een commando geeft of ook uit zichzelf terwijl jij gewoon blijft zitten zoals je zit?
Bijvoorbeeld idd in de contragalop...

mijn paard doet het nu alleen op comando niet meer uit zichzelf. juit expre niet moeten straks in de wedstrijden ook nog wel de contragalop gaan doen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:50

Ik heb dit ook met mijn pony, die heeft van haar zelf al een hele goede galop en ze springt zo over als ik van hand verander in galop, maar ook gewoon op een rechte lijn.. Mijn pony is nog maar 3,5 en ik heb dr zelf beleerd dus ze vond het gewoon heel makkelijk denk ik, ze wisselt alleen op mijn hulpen en en galopeert dan gewoon rustig door..
Dus ik denk dat je pony het gewoon makkelijk vind en dat je de galop gewoon goed hebt aangeleerd..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:54

@ Ikke20: Ow hahah, ik geloof dat ik je dan verkeerd begreep Bloos
@ FloortjeM: Wat je zegt klopt, behalve als de pony (paard?) het alleen op haar commando doet. Daarom vroeg ik daarnaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:56

Mijn paard springt ook wissels maar ik vind het eigenlijk helemaal niet fijn want het aanleren van de contragalop wordt wel erg moeilijk als je paard gelijk omspringt als het moeilijker wordt Knipoog
Daarnaast springt de mijne dan weliswaar een wissel maar geen goede opwaartse, rechte, krachtige GELUKTE wissel. In het Z zou ik wellicht een klein vijfje voor de moeite krijgen denk ik Clown

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:58

Haha dit doet die van mij ook Tong uitsteken Ik had het nog nooit eerder gedaan, en ik gallopeerde gewoon over de middellijn en hij springt met gemak een wissel Tong uitsteken Hij kan het zelfs al om de 6 passen Huilen van het lachen
Echt grappig! Hij vind het ook echt onwijs leuk om te doen! Hij wordt er helemaal vrolijk van en druk Tong uitsteken

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:06

Misschien heb je jouw pony gewoon onwijs goed aan de hulpen! Des te beter toch

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:07

handig is het nog niet..
als hij het op de hulpen doet is het handig
nu niet als je m ofzo rijd kan je niet contra galop en dat moet eerder dan wisselen

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:24

Als de knoppen er GOED op zitten, hoeven de wissels helemaal niet lastig te zijn hoor.. Contragalop kent andere hulpen dan de wissel, daarbij hoe doen al die opgeleide Z2 paarden het dan met een nieuwe ruiter?!