Hoe leer je een draver galoperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miichelllee

Hoe leer je een draver galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:35

Hallo,

ik had een vraagje aan jullie,
ik weet niet of het hier geplaatst moet worden, of bij de rubriek Dravers
maar ik heb sinds gister me zadel en heb er al op gereden en dat ging heel erg goed,
alleen zou ik heel graag willen weten hoe je een draver laat galoperen.
En ik hoop heel erg dat jullie mij tips kunnen geven over het leren galoperen
van mij lieve draver..
Groetjes Michelle

Malkesta

Re: Hoe leer je een draver galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:41

De mijne heb ik het geleerd doormiddel van een balkje in de hoek van de bak neer te liggen en eroverheen te springen. Als hij dan in galop valt doorblijven galopperen en als een gek gaan belonen Haha! Je bent er misschien even zoet mee maar als ze het galoperen eenmaal door hebben dan vinden ze het super leuk! Ik heb een andere draver gehad die deed niks anders dan galopperen Haha!

Miichelllee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:44

haha okee dan gaa ik dat even proberen:D
Nog meer tips zijn welkom hoor:D

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:13

Ga eens op het draversforum kijken (http://www.draverspraat.nl/forum). Daar zijn er al verschillende topics over dit onderwerp Knipoog

Probeer je in alle geval niet teveel te focussen op de galop. Zorg ervoor dat je eerst voldoende spieren opbouwt in stap en draf: veel overgangen rijden, tempowisselingen, balkjes lopen,... En oefen vooral op het aanspringen, het doorgalopperen komt vanzelf wel. Succes!

Edit; en vooral uitvoerig belonen als hij aanspringt!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 06:24

Met heel veel rust, dat geeft het dier weer vertrouwen. Ze kunnen goed galopperen van nature, het is hun eigenlijk afgeleerd. Mijn ervaring is dat het geven vanrust weer vertrouwen geeft. Onze draver werd er oevrigens wel druk van Haha!

Miichelllee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:09

haha okee dan Tong uitsteken nou ik ga het proberen

Alicia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:47

jaa dat gekke beest .
gaat hij bokken & bijna steigeren !
hahaha .
waarom heb je me helemaal niet meer terug gesmst ?
xx

Miichelllee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 11:04

haha jaa hij spoort niet.. hij heeft gister ANDERHALF rondje gegalopeerd aan de longceerlijn ben erg trots op hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:10

Miichelllee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 11:18

Ow dankjewel!!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:35

Malkesta schreef:
De mijne heb ik het geleerd doormiddel van een balkje in de hoek van de bak neer te liggen en eroverheen te springen. Als hij dan in galop valt doorblijven galopperen en als een gek gaan belonen Haha! Je bent er misschien even zoet mee maar als ze het galoperen eenmaal door hebben dan vinden ze het super leuk! Ik heb een andere draver gehad die deed niks anders dan galopperen Haha!

deze methode ken ik inderdaad ook, werkte hier ook erg goed *LOL*

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:49

Elk paard kan galoperen, OOK een draver. Maar misschien minder gemakkelijk.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:43

@Hast92
als een paard op de drafbaan gelopen heeft leert hij om niet te galoperen, om dit dus weer aan te leren kost dit veel aanmoediging en geduld, ik denk dat de TS wel weet dat elk paard kan galoperen Haha!

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:34

Ik ga mee met Ulaan; zorg ervoor dat je voldoende spieren opbouwt. Veel overgangen en tempowisselingen in stap en draf rijden, in uitjes springen enz.
Ik heb de galop bij mijn paard even gelaten voor wat het was en we zijn eerst bezig geweest met spieren kweken.

Toen mijn paard eraan toe was, hebben we het galopperen stukje bij beetje uitgebreid. Nu gaat het super!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:44

Ik bouw bij paarden die moeilijk galopperen altijd eerst een voorwaartse drang op. Ik drijf, maak wat stemgeluiden maar probeer in hetzelfde tempo te blijven draven. Zeker niet snel gaan draven. Wanneer ik voel dat het paard voorwaarts wil hou ik dit gevoel even vast tot in de volgende hoek, leg daar mijn been aan en gebruik wat stemhulpen. Meestal springen ze na een paar keer wel aan.

Spring ook altijd in dezelfde hoek aan. Dan legt je paard al vlug de link tussen die plaats en het aangalopperen. Gaat dit goed kun je het eens ergens anders proberen.

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:46

_Robyn_ schreef:
@Hast92
als een paard op de drafbaan gelopen heeft leert hij om niet te galoperen, om dit dus weer aan te leren kost dit veel aanmoediging en geduld, ik denk dat de TS wel weet dat elk paard kan galoperen Haha!

Elk paard kan galoperen, OOK een draver. Maar misschien minder gemakkelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:58

Senzafine schreef:
Ik bouw bij paarden die moeilijk galopperen altijd eerst een voorwaartse drang op. Ik drijf, maak wat stemgeluiden maar probeer in hetzelfde tempo te blijven draven. Zeker niet snel gaan draven. Wanneer ik voel dat het paard voorwaarts wil hou ik dit gevoel even vast tot in de volgende hoek, leg daar mijn been aan en gebruik wat stemhulpen. Meestal springen ze na een paar keer wel aan.

Waren dit ook dravers?

Want vasthouden en voorwaarts rijden zal bij dravers vaak resulteren in een hele harde draf. In de koers worden ze namelijk ook gereden met veel druk op het bit.

Begin eerst met ontspanning zoeken en vinden tijdens het rijden, galop komt later.

Ik heb destijds eerst geoefend aan de longe en vervolgens deze stemhulp ook bij het rijden gebruikt.

Miichelllee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 14:10

hij heeft heel veel spieren omdat hij pas 2 weken van de baan af is.
ik ben nu heel erg met hem aan het oefenen in de bak aan de longceerlijn en dat gaat goed.
hij kan wel goed galoperen want hij is vaak gediskwalificeerd (ik weet niet hoe je dit schrijft:P) hij sprong altijd in galop aan.
afgelopen maandag heeft hij aan de longceerlijn gegalopeerd ander half rondje lang ik heb hem met mijn stem heel goed beloond en toen ikhet daarna aan hem vroeg deed hij het ook gewoon zonder moeite! dus hij kan het wel ..
er zijn geen springbalken bij de stal dus daar kan ik het niet mee oefenen, maar hij kan het wel ! in ieder geval bedankt voor de tips meer tips zijn van harte welkom!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:39

Miichelllee schreef:
hij heeft heel veel spieren omdat hij pas 2 weken van de baan af is.

Er is wel veel verschil tussen koersspieren en rijpaardspieren. Sttek dus veel tijd in het goed ontwikkelen van rugspieren Lachen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:44

fransje23 schreef:
Senzafine schreef:

Waren dit ook dravers?

Want vasthouden en voorwaarts rijden zal bij dravers vaak resulteren in een hele harde draf. In de koers worden ze namelijk ook gereden met veel druk op het bit.

Begin eerst met ontspanning zoeken en vinden tijdens het rijden, galop komt later.

Ik heb destijds eerst geoefend aan de longe en vervolgens deze stemhulp ook bij het rijden gebruikt.

Neen, het waren idd geen dravers. Dan gaat dit waarschijnlijk niet werken nee...

Miichelllee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:08

okee dankjewel

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:11

Mijn dravertje wordt al een echt dressuurpaardje, en kan nu ook een (bijna..) verzameld galopje doen.
Dit heeft wel HEEL veel tijd gekost, ik heb haar nu 3 jaar al.
Het eerste half jaar heb ik NIET met haar gegaloppeerd, alleen gestapt, en gedraafd. Spieren opbouwen ja.. Op een gegeven moment leek ze zelf aan te geven dat ze wilde galopperen door bij het draven steeds een huppeltje te doen.
Toen ben ik met haar in de longeercirkel gegaan... en gaan galopperen, snoeihard natuurlijk in het begin, en nageeflijk? ho maar! Maar na verloop van tijd ging het steeds beter.
Heb geduld zou ik zeggen, en wil niet te snel, te veel Haha!
Veel succes met je draver! Lachen

Miichelllee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 09:51

Okee dankjewel!!