Moeilijk te houden in het bos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pien_1

Moeilijk te houden in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:05

Ik heb een haflinger van 9 jaar. Nu we verhuisd zijn heb ik tijdelijk geen bak bij huis en rij ik in het bos.
In het begin ging het goed en was hij heel erg braaf. Nu wil hij alleen maar harder en harder, met galoperen is hij niet te houden en begint nu ook te bokken. Ook met draven is die moeilijk terug te halen. Iemand tips??

Marchador

Re: Moeilijk te houden in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:44

En als je aan de hand met hem loopt door het bos, hoe is hij dan?
Misschien kan je eens samen met iemand in het bos rijden om te kijken hoe je paard daar op reageerd.
Wat ik zelf wel eens doe is mijn pony lekker bezig houden, dus niet op het grote brede pad, maar af en toe neem ik een zijweggetje dat kronkelt.

Succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:45

even een stipje hier, ik wil ook wel wat tips

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:49

Heey.
ik heb precies het zelfde probleem als jou..
Mijn haffie vind het zo leuk om een buitenrit te maken dat ze alleen maar snel wil :s.en dat is eigenlijk egt heel irrietant. als ik haar dan eenmaal terug heb naar stap en haar wil laten halthouden begint ze keihard naar achteren te lopen of ze probeert te steigeren :S.
Wat ik nu doe is heel veel wandelen met haar, omdat ze daar eerst ook altijd best wilt mee was..dat gaat steeds beter nu..maar zodra ik er op zit is het weer het zelfde liedje Boos!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:51

In het begin alleen maar stappen en niet draven, zo gauw ze sneller wil halt houden en op jouw commando weer verder gaan. En als dat goed gaat kan je eens gaan draven. Ja

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:54

ik heb juist van een hoefsmid een keer gehoord dat je een voorwaartse pony niet moet tegenhouden, maar even zijn energie kwijt moet laten raken.
dus een eind draven (wel onder controle!), zodat de frisheid eraf is, en dan kan je lekker rijden zoals jij het wil.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:56

Ja maar als hij er vandoor gaat, dan zit je met de gebakken peren. En ze moet eerst de controle terug krijgen, want anders loopt ie over haar heen. Zij moet baas blijven en niet de pony!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:03

Wat je misschien ook doen kan is eerst moe rijden gewoon in de bak..En dan buitenrijden?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:06

Ze heeft geen bak meer, dus longeren is ook al uitgesloten! Anders was dat een optie geweest.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:36

Hmmm, ik heb dat soms ook met Zjief. Dan moet ik hem echt omsleuren om hem te remmen. Een scherper bit dat hielp bij mij niet, dat ging hij alleen maar narriger doen.
Je moet gewoon heel veel geduld hebben en je moet hem niet de kans geven. Je moet zorgen dat je ook aldoor net onder zijn tempo loopt, jij bepaald dat immers. Hij moet zicht gewoon leren inhouden en hij moet zich gedragen.
Hij zal uiteindelijk heus wel zelf moe worden, maar dat doet hij het de volgende keer weer, dus je moet hem helemaal niet de kans geven, alleen als jij het wil.
En gewoon niet galoperen anders. Dat doe ik ook niet opstukken waarvan ik weet dat hij anders uit zijn plaat gaat.

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 16:36

De afgelopen 2 keer ben ik alleen met hem naar buiten geweest daarvoor ging ik met iemand anders mee. Dit ging goed tot de afgelopen keren hij probeert haar heel de tijd in te halen en dan maar gaan..... Boos!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:18

Heb ik ook. De hele tijd maar langs die andere willen. Jij bent gewoon de baas en hij moet naar jou luisteren en mag niet zomaar harder. Dit moet je gewoon trainen en niet aan toegeven. Ik weet precies wat je voelt. Hij moet respect voor je krijgen en niet zomaar doen wat hij wil.
Grondoefeningen doen o.a

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:20

Inderdaad, die staptraining vind ik wel een goede tip. Als je begint met laten rennen om 'energie kwijt te raken', dan leert hij alleen maar dat hij altijd gelijk mag gaan rennen, dan is de controle helemaal weg.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:25

Ja precies. Net als met paarden die weten op welke stukken ze kneiterhard mogen. Die kun je echt niet in een handgalopje dat stuk laten galoperen, die flippen meteen. Je moet gewoon echt nooit toegeven.

Ik had eerst ook wel eens " ik gooi gewoon die teugels los, krijg wat" Maar dat is niet de oplossing gewoon, het verergert alleen maar op die manier.

Als Zjief opgefokt is en alleen maar hard wil, dan ga ik juist stappen en dan heel rustig draven, versnelt hij, dan ga ik weer stappen en dan weer proberen. Maar nooit aan toegeven, je geeft ze een vinger.....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:29

wij gaan ook dan even rijden in de wei.. of heb je ook geen wei?

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:55

Wel een wei maar die is nu best nat om te rijden. Soms neem ik hem aan de hand mee het bos in dan is die gewoon braaf. Toen ik nog niet verhuisd was die echt braaf buiten, was nergens bang voor niet voor de tram ofzo. Dan kon ik ook gewoon op een grasveld galoperen.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:17

is er niet een stuk weiland in het bos waar je hem ff aan de longe kan gooien? Gewoon longeerlijn mee. Bij ons in het bos hebben we een groot veld ik weet niet hoe dat bij jouw is? Maar dan kan ie zn energie ff kwijt zeg maar. En die longeerlijn douw je dan gewoon in een zadeltas ofzo?!

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 21:34

Dat is wel een idee, bij ons achter is een grasveld. Ga het proberen!
Bedankt allemaal!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:37

Veel succes Haha!

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:43

had dat mijn pony ook, enigste wat bij mij geholpen heeft, is hem in de bak totaal onder controle hebben, en dan in het bos, steeds kleine overgangen te rijden. stap, draf, stap, draf, galop, draf enz. enz...

succes!

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:47

ik heb het zelfde probleem mijn paard pakt het bit vast steigert een keer draait zich om schiet weg en ik heb niks meer te vertellen.. wat ik dan doe is hij gaat al hard prima maar dan doen we het op mijn tempo en dat is knoerdhard dan is bij mijn paard de lol er al snel af en kan ik hem vrij makkelijk terug nemen.. ik weet dat dit niet de goeie methode is maar het werkt alleen bij mijn paard bij veel paarden werkt het niet of heeft verkeerde uitwerkingen, bij mijn paard godzijdank niet,of ik parkeer hem tegen een boom Clown verder heb ik eigenlijk niet echt tips ik ken het probleem en het is echt heel vervelend dit is ook zo'n beetje het enige wat bij mijn paard helpt ik heb wel een thiedeman maar die helpt ook vrij weinig ik zit er aan te denken een slof er aan te hangen buiten want t is gewoon gevaarlijk bij mijn paard... verder blijf ik dit topic even volgen voor tips enz Knipoog
Laatst bijgewerkt door Iris_B op 29-01-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 21:49

Ik hoop dat er nog meer mensen reageren, want het is op dit moment niet echt leuk rijden.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:00

Ik kan me goed voorstellen dat dit geen leuke manier is van rijden!
Ik vond eerst het frisse eraf rijden d.m.v. een drafje een idee, maar wanneer het paard er op dat moment al vandoor zou kunnen gaan/gaat, ben ik hier toch maar van af gezien.
Een ander advies vind ik een hulpteugel. Géén slofteugel (ik las ergens slof) als je hier nog geen ervaring mee hebt..!
Allereerst zou ik kiezen voor de Martingaal (ik kies nou eenmaal de Martingaal boven de Thiedeman...).
Op deze manier is hij misschien ook makkelijker terug te houden in draf.

Veel succes met je haf!

_Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:02

mijn paardje deed dat in het begin ook bij mijn.
ik ging dan altijd heel diep in het zadel zitten,
en probeerde me eigen ook heel zwaar te maken
(dat ik echt zoon gevoel had dat ik op zijn zwaarst zat, klinkt heel stom:P)
trok dan rustig aan de teugel, en riep rustig hoooo.
nou dat ging/gaat eigenlijk heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:52

Ik heb het met een fjord als ik rijles heb, maar dan in een zandpad. Hij gaat gewoon onwijs hard tot aan het einde van het zandpad, je moet hem proberen op een kleine volte te krijgen als je hem niet meer houdt, verder zou ik het ook niet weten, zoek ook tips Ach gut