paard snapt wissels niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

paard snapt wissels niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:01

ik rijd met mijn fries nu Z1 en ik wil binnenkort beginnen met de wissels.
We weken nu veel aan de verzameling in de galop.
Maar het probleem is, als hij goed verzameld en ik probeer eens een wissel te rijden snapt hij het niet Tong uitsteken Nou was mijn vraag of jullie tips hebben hoe ik de wissels aan kan leren en er voor kan zorgen dat als ik de hulpen geef hij snapt wat ik bedoel.

opmerkingen als les nemen zijn overbodig want we hebben 3x in de week les.

xLiezel

Re: paard snapt wissels niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:04

Eehmm misschien beginnen met vanuit de galop naar draf te gaan en dan meteen op de andere hand aan te galoperen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:05

snoeppig schreef:
ik rijd met mijn fries nu Z1 en ik wil binnenkort beginnen met de wissels.
We weken nu veel aan de verzameling in de galop.
Maar het probleem is, als hij goed verzameld en ik probeer eens een wissel te rijden snapt hij het niet Tong uitsteken Nou was mijn vraag of jullie tips hebben hoe ik de wissels aan kan leren en er voor kan zorgen dat als ik de hulpen geef hij snapt wat ik bedoel.

Misschien met een balkje op de grond oefenen. recht erop afrijden en boven de balk de hulpen duidelijk geven. Gaat je paard wel makkelijk in contragalop? Het is vaak voor een paard makkelijker om eerst in contragalop te rijden en dan terug naar gewonegalop.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:15

Nou het lijkt me dat je dat niet zomaar zelf even gaat oefenen..
Maar juist samen met je instructeur/trice.
Helemaal met een fries, die hebben vaak toch wat meer moeite met de galop?

Ik wil er binnenkort zelf ook mee beginnen, maar heb dit dus zelf ook nog nooit gedaan, dus ga er dan liever niet zelf aan prutsen Bloos

Wat ik ooit eens heb gehoord tijdens een clinic van adelinde c. is dat je het bijv ook kan doen met een links/rechtsomkeert, en dan voordat je bij de hoefslag bent, alvast de nieuwe buiging, stelling vragen.
Van balken gaan ze naspringen zei zij toen.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:44

@Born2BCrazy: natuurlijk ga ik er in mijn les aan werken maar ik was benieuwd of jullie misschien alvast tips hadden om de wissels te leren.
Mijn andere fries kan de wissels wel al dus ik heb het zelf iig wel al een aantal keren gedaan.

nog bedankt voor de tips!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:46

Heb je die het ook zelf aangeleerd?
Dan zou je die 'methode' nu toch ook kunnen toepassen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:47

In ieder geval niet met een balkje of via de draf gaan doen want daar leren ze slechte wissels van.
Het is soms wel fijn om uit te zoeken of er iets is waardoor ze achter om willen springen. Voor veel paarden werkt schoudervoor in de contra wel goed om ze daarin te stimuleren.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:51

Uit de contragalop of een appuyement neemt mijn paard veel beter aan dan op een rechte lijn of dergelijke. Ook mijn merrie had en heeft er nog steeds moeite mee. Het belangrijkste is dat je de hulpen op de juiste moment geeft en de buiging duidelijk wisselt, op deze manier kan het in eerte instantie aanzienlijk vergemakkelijken voor het aanleren.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 14:01

@Born2BCrazy: nee hij kende ze al

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:03

oke, dat verklaard een hoop Knipoog

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:07

In contragalop rijden, eerst zorgen dat hij snel is aan het "oude" binnenbeen, ook al duurt dat 3 rondjes, en dan je hulp geven. Niet teveel met stelling gaan willen rijden, zorg wel dat de schouders begrensd zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:21

ik heb een welsh-cob(type kleine fries) die het zelfde probleem had
hij is erg lenig dus alle moeilijke oefeningen als contra galop was niet moeilijk alleen hij begreep niet wat hij met zijn benen moest op het moment dat ik de wissel vroeg

ik ben begonnen met hem appyeren te leren in galop
dat vond hij niet moeilijk
toen hij dat goed kon ben ik gaan appyeren naar rechts vanaf de hoefslag en dan op X naar links
hij wisselde dan redelijk vanzelf omdat hij gewoon dacht aan appyeren
hij sprong in het begin wel met 4 benen de lucht in omdat hij echt tijd nodig had om te wisselen

wat verder hielp om het netter te krijgen was om op het moment dat ik wissel mijn nieuwe binnenbeen zo licht mogelijk aangesloten te houden
dus drijven met nieuwe achterbeen om het buitenachterbeen te activeren en binnenbeen los om de binnenschouder de ruimte te geven weg te stappen

als ze eenmaal begrijpen wat je wil kun je de hulpen steeds netter gaan geven
maar eerst moeten ze weten wat je bedoeld
nu kan hij het om de paar passen, terwijl ik 4 trainers versleten heb die zeiden dat hij het nooit zou leren

mijn welsh-cob wisselde ook nooit op de wei
als leider galopeerde hij voorop, viel in draf, sprong weer aan en moest enorm veel moeite doen om weer op kop te komen
ik vergeet nooit de keer dat hij in de wei zelf wisselde nadat ik het hem geleerd had
hij wisselde, bleef op kop, galopeerde nog een rondje en ging midden in de wei triomfantelijk staan snuiven en hinneken met zijn hoofd hoog geheven

sinds hij kan wisselen kan hij ook over zijn rug rollen
de blik in zijn ogen bij de eerste keer dat hij aan de andere kant belande is ook onvergetelijk

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:45

snoeppig schreef:
i

wat zegt je instructeur ervan?

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 14:52

@Lielle: we zijn nog niet begonnen aan het rijden van de wissels. We besteden nu veel aandacht aan de verzameling in de galop en contragalop etc. Ik wilde alvast wat idëen opdoen over hoe we het hem kunnen gaan leren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:58

Ik heb het mijn paard geleerd door in eerste instantie over te steken over de B-E lijn en dan vlak voor de wand te wisselen. Dan sprong ze ze heel mooi om en kon ze niet wegrennen na de wissel ivm de muur. Na een paar dagen ben ik over gegaan op de links en rechts omkeert waarbij je dus wat minder extreme wending maakt en vanuit daar ben ik met de wissels na appuyementen aan de gang gegaan. Ging eigenlijk prima. Helaas heb ik daar moeten stoppen ivm blessure want ik zag wel op tegen het wisselen op de diagonaal of na de middengalop ivm heet worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:29

snoeppig schreef:
@Lielle: we zijn nog niet begonnen aan het rijden van de wissels. We besteden nu veel aandacht aan de verzameling in de galop en contragalop etc. Ik wilde alvast wat idëen opdoen over hoe we het hem kunnen gaan leren

uit je beginpost begreep ik dat je er al wel mee begonnen bent. Maar heel veel schakelwerk, eenvoudige wissels e.d. zijn een prima voorbereiding.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:33

@Lielle: ik heb het met rijden wel eens een enkele keer geprobeert (ook in de les) om te kijken of hij het snapte. Ik ben er nog niet intensief mee bezig geweest.